Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Douglas DB 8A-3N MPM

  1. #1
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard Douglas DB 8A-3N MPM

    hallo iedereen,
    naast m'n verzamelwerkje over de Douglas DB 8A-3N ga ik binnenkort ook starten met de bouw van datzelfde type vliegtuig van mpm. heeft er iemand toevallig tips, of aanmerkingen op het verf schema?
    ook heb ik zelf ook nog wat vragen, ik wil graag de 390 maken, maar daar heb ik 2 nullen voor nodig, en ik vroeg mij af of iemand die toevallig in het juiste lettertype/formaat heeft. ook wil ik graag weten hoe het raam van de waarnemer open kan, zodat hij met zijn machinegeweer op achterliggende vliegtuigen kan schieten. ik zie namelijk vaak dat mensen dit achterraam dichtlaten of helemaal weg laten, maar na de opening zou het toch ook weer gewoon dicht moeten? ook vraag ik mij af welk soort soldaatjes (1:72) het beste een piloot en waarnemer simuleren.
    alvast bedankt,
    Sander

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Sander,
    Er zit in de tekening van de beschildering een foutje; zie de bijgesloten foto en je ziet wat ik bedoel.

    Wat betreft de achterste cockpitbeglazing: om te vuren was die helemaal naar voren geschoven, dus je zou met een fijne zaag dat stukje kunnen afzagen en weglaten.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 9 juni 2011 om 13:58

  3. #3
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    zoals bij deze?
    schoof het glas dan over het middenstuk heen of schoof het in/onder het middenstuk? en dat achterste stuk, als dat bleef zitten is het toch behoorlijk moeilijk om daar je machinegeweer doorheen te steken?
    er is qua camouflage inderdaad een verschil, ik vertrouw de aanwijzingen die er bij zitten nooit en zoek altijd zelf dmv zwart wit foto's op wat het geweest moet zijn. er is trouwens een verschil tussen alle vliegtuigen in patroon (kleine afwijkingen) en verschil tussen de nummers die beginnen met 38 en die beginnen met 39 (de groene en beige kleuren zijn verwisseld). ook las i kiets dat de staart helemaa lgecamoufleerd was, maar dat begreep ik niet helemaal, had diegene het daar over de staartboom of over de onderkant van de staart vleugel die daar te zien was?
    en nog een vraagje (t word waarschijnlijk al vervelend al die vragen van mij) zijn de onderkant van het vliegtuig en de start vleugels hetzelfde soort bruin als op de bovenkant of niet?
    alvast bedankt,
    gr
    sander
    Laatst gewijzigd door Arjan; 9 juni 2011 om 13:59

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ja, de staart is helemaal rondom geschilderd - dus ook de onderkant. Op een aantal foto's goed te zien. De onderkant van de vleugel was inderdaad dezelfde kleur als het bruin van de bovenkant.
    Wat je noemde over het omwisselen van beige en groen klopt. Dit werd bij alle Nederlandse gecamoufleerde toestellen gebruikt. Bij een serie van 16 toestellen was de eerste helft van de registraties op een bepaalde manier geschilderd, bij de tweede helft van de serie waren beige en groen omgewisseld.

    Op de foto zie je dat de achterste helft van de kap nog vast zit. Dat was niet de stand waarin de kap stond als er gevuurd moest worden. Dan was de achterste helft ook helemaal naar voren geschoven (en zat dus onder het middendeel, de metalen romprug)

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik denk dat je aan deze foto ook wel wat zult hebben.

    Laatst gewijzigd door Arjan; 9 juni 2011 om 13:58

  6. #6
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    dus stel dat dit een db 8a-3n was, zou de onderkant er zo uitzien? of hield dat bruine ergens anders op? en hoe weet men eigenlijk dat de kleuren niet dat zand kleurige groen en bruin is maar khaki bruin en groen?
    en de proppeloors waren aan de achterkant zwart en de voorkant zilverkleurig? (ik zit echt helemaal vol met vragen)
    gr
    sander

    Laatst gewijzigd door Arjan; 9 juni 2011 om 13:59

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Sander,
    De kleuren waren Amerikaanse kleuren, die het best bij de standaard LVA kleuren pasten. Ze weken dus wel licht af, maar ik denk niet dat het khakibruin geweest is.

    De prop was inderdaad aan de achterkant zwart, en aan de voorkant metaalkleurig.

  8. #8
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    bedankt,
    maar ik bedoelde eigenlijk met dat zinnetje khaki, bruin en groen, niet khakibruin en groen. maar het gaat meer om het patroon wat op de onderkant zit, zegmaar waar dat bruine zou moete nstoppen omdat het niet tot in de staart doorloopt. de kleur die ik gebruikte klopt niet, maarja paint heeft ook maar 1 bruin kleur dus vandaar ook vraag ik mij af hoe de piloot en de waarnemer eruit zag, haden ze allebei zon hoedje op als de waarnemer van jouw 390 foto of zaten ze (zoals ik ergens las) met een ijzeren helm op in het vliegtuig? ik ga namelijk de 390 maken en dat ga ik zo accuraat mogelijk doen, en dat zal waarschijnlijk de eerste worden met de goede kleuren ben ik na wat zoekwerk achter gekomen. maar er rest nog steeds de vraag hoe men erachter is gekomen dat de kleur anders is dan bijvoorbeeld die van de fokker dxxi die in het museum op soesterberg staat.

  9. #9
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    niemand een idee over waar het bruine stopt en wat de vliegers van de douglas vliegtuigen op hun hoofd hadden?

  10. #10
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    hallo hierbij de foto's van hoe het werk er tot nu toe voor staat. ik heb alleen 1 probleempje (behalve alles wat hiero boven staat) volgens mij hoort er geen vloer voor de waarnemer in. anders kan hij toch niet naar buiten kijken door dat schermpie aan de onderkant? helaas kon ik niet echt een foto vinden waarop nou te zien is hoe je vanaf de waarnemerplek nou naar buiten kan kijken. ook weet ik niet hoe de stoel van de waarnemer eruit ziet, kan iemand mij helpen?







    Laatst gewijzigd door Arjan; 9 juni 2011 om 14:00

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •