Pagina 16 van 19 EersteEerste ... 6 14 15 16 17 18 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 182

Discussie: snelweg den haag/ delft mei 1940

  1. #151

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter H Bekijk bericht
    Hi Jan,
    interessante nieuwe foto van de 1Z+KT van 9./KGzbV.1. Dit toestel was op Waalhaven door zijn wielen gegaan en had een buiklanding gemaakt met lichte schade. Op de foto is zij inderdaad waarschijnlijk op weg naar Fokker in Amsterdam voor herstel.

    Groeten, Pieter
    Hoi Pieter,

    Dank voor de info, zelf had ik wat rondgekeken op het internet maar kon alleen achterhalen dat het toestel van KGzbV1 moest zijn geweest. Helaas geven de verlieslijsten die ik tegenkwam niet de kentekens maar alleen constructie nummers. Weet jij toevallig ook of de piloten van deze toestellen een beetje infanterie oefening kregen? De meeste piloten hebben de heimat niet meer gehaald en werden voor zover ik weet ingezet gewone soldaten. Altijd leuk als je dan wat geoefend hebt.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #152

    Standaard

    Hi Mathieu,

    Nee voor zo ver ik weet niet. Bedenk dat in de Duitse plannen voor de luchtlandingen op geen enkele wijze rekening was gehouden met het feit dat toestellen zo massaal buiten de vliegvelden zouden moeten noodlanden, buiten door Duitse troepen gecontroleerd gebied. In tegendeel, in de operationele vluchtplanning moesten de meeste toestellen tenminste drie vluchten maken op 10 mei. De vliegtuigbemanningen waren dus 100% Luftwaffe. Ik weet niet wat ze tijdens hun basistraining hadden meegekregen over het soldatenvak, maar veel zal het niet geweest zijn.
    Als altijd is de praktijk weerbarstig, en zo gebeurde het dat tientallen Ju52's buiten de vliegvelden landden en veelal crashten, zonder de mogelijkheid terug te keren. Wat er daarna met de vliegtuigbemanningen gebeurde kun je ruwweg in twee categorieën verdelen:
    1. Op plaatsen waar meerdere toestellen landden en nog enkele daarvan konden terugkeren (denk aan Ockenburg, het strand bij Wassenaar en Terheijde, de rijksweg bij Delft, polders bij Berkel) vlogen de bemanningen van toestellen die beschadigd waren vaak met de terugkerende toestellen mee. Een mooie illustratie daarvan is het 3./KGrzbV.9 toestel dat terugkeerde van Ockenburg maar daarna door D21's bij Stolwijk werd neergeschoten: het had twee bemanningen aan boord.
    2. Bemanningen van toestellen die geisoleerd landden en beschadigd raakten hadden geen andere keus dan bij de grondtroepen te blijven. Hierin waren er twee opties. Er waren bemanningen die bij hun toestel bleven (waarschijnlijk standaard Luftwaffe instructie) terwijl de soldaten ergens anders heen trokken. In dat geval werden ze meestal zonder verzet door Nederlandse troepen gevangen genomen. Dit gebeurd bijvoorbeeld op Rozenburg. In de meeste gevallen negeerden de bemanningen deze instructie (als die al bestond) en gingen met de grondtroepen mee op pad. Ik ga er van uit dat hun gevechtswaarde daarbij gering was, en ze klusjes mochten doen als munitie sjouwen en koffie zetten. Van tenminste een bemanning is bekend dat zij zich specifiek als medische hulptroepen inzette (ik meen dat dat bij Valkenburg was). En ten slotte zijn er verklaringen van bemanningsleden die op Ockenburg landden en uiteindelijk bij Overschie terecht kwamen dat ze actief deelnamen aan de gevechten en uitkijkposten en mitrailleurnesten bemanden.
    Uitendelijk denk ik dat het in alle gevallen afhing van de locale situatie en met name de lokale bevelvoerder wat er gebeurde. In alle gevallen was het improviseren.

    Groeten, Pieter

  3. #153
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: s-l1600[1].jpg
Bekeken: 699
Grootte: 98,8 KB
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #154
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: 1484388188[1].jpg
Bekeken: 578
Grootte: 48,1 KB
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #155
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    De foto's van deze weg zijn nog lang niet op, zie ik zo!


  6. #156
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaasjager Bekijk bericht
    De foto's van deze weg zijn nog lang niet op, zie ik zo!

    Het is ook één van de eerste vormen van ramp toerisme , half westelijk Nederland ging er kijken en foto's maken kort daarop gevolgd door de Duitse troepen die er langs trokken.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  7. #157
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Misschien 'useless info' maar er staan 5 Duitse luchtmacht soldaten op w.o. 2 onderofficieren en 2 Nederlandse soldaten. Het vliegtuig moet een flinke zwieper gemaakt hebben, want het staat met de voorkant naar de weg. Zo te zien hoefde Fokker niet veel op te kalefateren.

  8. #158
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    De link zou welkom zijn Jan.

    Groet, Ruud.

  9. #159

    Standaard

    Twee opmerkingen:
    post #153: deze foto is niet van de rijksweg Delft-Rotterdam. Het is de H4+FK van 2e staffel 17./KGzbV.5 (de unit die de DFS230 gliders naar Eben Emael en de Albertkanaalbruggen sleepte. Dit toestel maakte een noodlanding op een mij onbelende plaats, waarschijnlijk net over de Duitse grens ergens tussen Venlo en Aken.

    post #154: dit is de 9P+CK van 2./KGrzbV.9, op de rijksweg. Dit toestel staat zo mooi in de berm nadat het werd teruggeduwd. Oorspronkelijk stond zij dwars op de weg, maar dat was nogal onhandig voor de Duitse kolonnes richting Den Haag, dus werd het teruggeduwd in de berm. Hieronder een foto van de oorspronkelijke positie.

    Groeten, Pieter

    Naam: Ju52 KGrzbV9 2St 9P+CK rijksweg 1a full code op weg.jpg
Bekeken: 582
Grootte: 41,8 KB

  10. #160
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: $_86[1].jpg
Bekeken: 398
Grootte: 66,8 KBSoms duikt er nog en onbekende foto op.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •