Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: ongeval drijvervliegtuig.

  1. #1
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard ongeval drijvervliegtuig.


    wie kan er wat meer vertellen over het hier getoonde ongeval .
    vooral waar en waneer heeft dit plaats gevonden.
    alvast bedankt.

  2. #2
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard Fokker C11w

    Deze Fokker C11w is waarschijnlijk in Ned.Indie verongelukt, locatie weet ik niet, zoals meerdere, zie foto's. De weinige C11w vliegtuigen (W3-W9)die in Nederland waren zijn op de Mok vernietigd. Deze op de foto zijn ook in Indie verkeerd terecht gekomen, het kan zijn dat de W14 op de Ruijter was.









    Laatst gewijzigd door Arjan; 2 februari 2011 om 13:36

  3. #3
    Seiner Guest

    Standaard

    In een bestand van het betonningsvaartuig 'Castor' van de Gourvernementsmarine, kwam ik de volgende regel tegen:

    03-11-1925 Aankomst te Soerabaja. Men heeft een verkenningstocht gemaakt naar het rif bij Bawean, waar onlangs de “Leeds City” op verging, en naar het Begum-rif. De twee daarbij gebruikte vliegtuigen, de “W 2” en “W 14” zijn daarbij ernstig beschadigd.

    Misschien een antwoord?

    Met vr.gr.
    Rob H.

  4. #4

    Standaard

    De C.11W is van 1935, een foutje in je bericht?

  5. #5

    Standaard

    Het krantenbericht uit 1925 betreft Van Berkel WA drijvervliegtuigen. De ongevallen die met de Fokker C.XI-W zijn gebeurd, zijn in Nederland op 1 hand te tellen. Er waren er drie in Nederland gestationeerd, de rest in Indië. Omdat de W-serie letters ook voor de van Berkel WA zijn gebruikt, is het allemaal niet heel erg duidelijk... Wel heel erg interessant, die inzet van MLD vliegtuigen in Indië. Tijd voor een boek daarover

  6. #6

    Standaard

    De Fokker C11W W-14 was in Mei 1940 gestationeerd op Veere en is op 13 Mei ontsnapt naar Engeland. Vandaar is hij met de andere uitgeweken C11W's in augustus 1940 naar Indië verscheept. Voordat de Japanse inval begon zjn toen de W-7 (het boordvliegtuig van HrMs De Ruyter en de W-14 verongelukt. De precieze datum weet ik helaas niet.

    Groeten, Pieter

  7. #7

    Standaard

    Heb de foto - na het indrukken van de zendknop - nogmaals bekeken en denk dat het hier toch om een ander ongeval gaat. In Indië vlogen de toestellen natuurlijk met de oranje driehoeken. Hier is het nog steeds de rozet. Moet dus voor eind 1939 zijn gebeurd. Het lijkt een "eenvoudige" over-de-kop landing, dus waarschijnlijk kon het toestel gerepareerd worden.

    Normaals de groeten, Pieter

  8. #8

    Standaard

    De Fokker C-XI-W W-2 is op 18 juli 1938 gecrasht. Het was het boordvliegtuig van de kruiser "Java". Het hoe of wat heb ik niet gevonden. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig..

    De Fokker C.XI-W W-14 is iets lastiger te traceren. Eerste kenmerk is dat er geen vlag op het richtingsroer staat. Dus ongeluk is gebeurt na 15 januari 1939, de dag waarna verboden werd het rood-wit-blauw op de staart te hebben. Tweede is dat het lijkt of het ongeluk in een Marinehaven heeft plaatsgevonden. Het lijkt namelijk een over de kop slaan bij start of landing (anders was het complete vliegtuig aan gruzelementen). Dan kom je bij een ongeluk op 25 april 1939 bij Schellingwoude, met aan boord officier-vlieger W. de Groot en als tweede inzittende vliegtuigmaker E.J. ten Bosch. Laatstgenoemde werd zwaargewond bij het ongeval. Beide mannen werden naar een Amsterdams ziekenhuis vervoerd. Hoewel het Vaderland vermeld dat het vliegtuig afgeschreven moest worden, vermeld een ander krantenbericht dat het vliegtuig naar de haven van Uitdam werd gesleept ter reparatie. Volgens foto's met driehoeken (mobilisatie) is het vliegtuig gewoon weer in gebruik genomen en pas in 1942 in Indië definitief vergaan. Zie ook bovenstaande reactie van Pieter H.

  9. #9
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    wat de w-14 betreft twijfel ik of het schellingwoude is vanwege de kraan op de achtergrond .
    Dit soort instalaties werden gebruikt voor overslag van grondstoffen ( zoals kolen )dit soort instalaties lagen niet in de buurt van Schellingwoude maar aan de westelijke kant van de stad .
    Ik denk eerder aan Soerabaja , tenslote lag Morokrembangang vrij dicht bij de stad en de haveninstalaties .
    Het was tevens de grootste watervliegbasis van het Archipel waar veel groot onderhoud werd gedaan aan de drijvervliegtuigen en de vliegboten .

  10. #10
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Ik denk dat je gelijk hebt Jan,
    Volgens officiele bron (Maritieme Historie van de Marinestaf) is de W 14 van Veere via Frankrijk naar Indie verscheept. Ik houd het op de haven van Soerabaja (marinevliegkamp Morokrembangan)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •