Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: ongeval drijvervliegtuig.

  1. #11

    Standaard

    Daar ben ik het niet mee eens op grond van twee dingen:

    1) De W-14 is via Frankrijk naar Indië verscheept. Dat kan dus alleen in mei 1940 zijn geweest; dan moet die dus al driehoeken gehad hebben en pas in de loop van juni 1940 in Indië te zijn gearriveerd.
    2) De W-14 is gefotografeerd in september 1939 op de Westeinderplassen, waarbij de oranje driehoek net is aangebracht.

    Resumerend is de kist dus NA mei 1940 naar Indië vertrokken. Alleen voor die tijd heeft de kist dus roundels gehad. Dus heeft het ongeluk tussen januari en september 1939 plaatsgehad. Het IJ, waar Schellingwoude aan was gelegen, had her en der ook laad- en losplaatsen. De vermelding dat de kist wordt verscheept naar de haven van Uitdam, doet vermoeden dat vlakbij die haven het ongeluk heeft plaatsgehad. Meer foto's van het ongeluk zouden uitkomst moeten bieden.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #12
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Jan, als er een foto bestaat van de W-14 met oranje driehoeken (gefotografeerd in september 1939 op de Westeinderplassen) dan moeten we je gelijk geven.

    Kan je deze foto plaatsen?

    met vr.groet
    Hans

  3. #13

    Standaard

    Zie Fokker C-XI W Kruiser boordverkenner W 14 (1938-1942) Fokker. Op de Westeinderplassen in 1939-1940, De letter W is nog niet aangebracht. Zit even aan het werk, de foto heb ik ook in mijn eigen collectie zitten. Ergens moet ik ook nog een andere foto hebben van het ongeval met de W-14.

  4. #14

    Standaard

    Hmm..
    Excuus voor mijn koppigheid. Ik heb het bewuste ongeval gevonden. En dat is niet die ik eerder beschrijf. Want ja, in het artikel stond dat de waarnemer uit het toestel gezaagd moest worden en deze W-14 is nog heel. Dus dat moet een andere kist zijn geweest. Ben wel benieuwd welke.

    De W-14 is heel simpel gewoon tijdens het taxieen door de harde wind ondersteboven gewaaid. Tsja, zo ging dat toen. Bewijs?! Een foto in de Sumatra Post van 13 mei 1939 (qua datum klopt mijn beredenering dan weer wel)

    Overigens zijn er zeer veel marine Fokkers in 1939 aan hun einde gekomen. Via Historische Kranten ben ik veel foto's en berichten tegengekomen van ongelukken met C.VII-W oudjes, in zowel Indië als Nederland. Bijvoorbeeld het verloren gaan van de L-6, L-10, V-10 en ga zo maar verder. Wel interessante materie allemaal!

    Wat het hele verhaal met de W-14 nog interessanter maakt, is dat het blijkbaar twee keer op de kop in het water heeft gedreven. Of dat de foto van de W-14 iets later in de krant is gekomen, dan een andere foto van dezelfde kist in Het Algemeen Handelsblad van 19 april 1939...
    Laatst gewijzigd door LVA-40; 24 januari 2012 om 19:09 Reden: Extra info

  5. #15
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dit verhaal met bijbehorende kratenartikelen maakt een hoop duidelijk .
    Hartelijk dank voor de info

  6. #16
    Seiner Guest

    Standaard

    Dit is dus inderdaad Indië. Zie de achtergrond van de bijgevoegde foto, waar de betreffende kraan ook te zien is.
    Helaas stond er niet meer biji de foto vermeld.

    Met vr.gr.
    Rob H.

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Die kraan geeft voor mij de doorslag dat het nederlands indie ( Surabaya )is en niet Schellingwoude .

  8. #18
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    Based on information I have, W-14, along with W-1, W-8, W-11 and W-15 were rendered inoperable at Lake Lengkong in March 1942. Aircraft W-4 and W-10 were rendered inoperable at Morokrembangan in the same time period.
    This action had to be taken as the aircraft did not have the range to fly to Australia.

  9. #19

    Standaard

    Jan Wullink, anderen:

    Deze manier van discussie voeren is leuk, maar gegrond op niks. En daarom herhaal ik wat ik in de posts hiervoor gezegd heb, omdat anders dit soort historische "feiten" een eigen leven gaat leiden.

    1) de W-14 is in mei 1940 naar Engeland gevlucht met oranje driehoeken. Samen met een aantal Fokker T.VIII-W en C.XIV-W vliegtuigen. Ook een aantal Fokker C.VIII-W vliegtuigen wist te ontsnappen. Van de C.XI-W en C.XIV-W vliegtuigen werden er direct een aantal naar Indië verscheept, waaronder de W-14. Zie daarvoor het relaas Jos Heyman die betoogt dat de W-14 in maart 1942 op het Lengkong meer was gestationeerd. Meer informatie over de ontsnapping van de W-14 naar Engeland en later naar Indië op Fokker C.XI-W
    2) Vanaf 15 januari 1939 was bij Koninklijk besluit vastgelegd dat de richtingsroeren van militaire vliegtuigen in camouflagekleuren gespoten moesten worden en het rood-wit-blauw niet meer mochten dragen. In september 1939 werd bij KB besloten dat er driehoeken werden ingevoerd, na het incident met de Fokker T.VIII-W R-5 waarbij het argument was dat de Nederlandse roundels zoveel op die van de Engelse leken.

    Concluderend:
    Omdat de W-14 geen driekleur of oranje kleur op het richtingsroer draagt, heeft het bewuste ongeval plaatsgevonden in de periode januari - september 1939. Preciezer gedateerd in april 1939 tijdens harde wind- zie daarvoor de afbeeldingen uit kranten.

    Mijn eerder gedane optie (ongeluk in zomer 1939) was al in een eerder bericht komen te vervallen. Dat betekend niet dat de feitelijkheden (zoals ik die hierboven heb herhaald) weg zijn gevaagd. Want die zijn gewoon dezelfde.

    Ten slotte vind ik het prima om teruggefloten te worden als ik een verkeerde aanname doe. Maar om de geschiedenis, aan de hand van een priegelige kraan op de achtergrond van een verdraaid interessante foto, naar eigen hand te zetten gaat mij enkele honderden zeemijlen te ver. Vandaar mijn laatste reactie op deze topic. Ik zal de volgende keer de moeite niet nemen iets voor een ander feitelijk uit te zoeken- het heeft blijkbaar geen zin.

    Desondanks een hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  10. #20

    Standaard

    De W-14 is op 18 april 1939 tijdens de start bij Schellingwoude gecapoteerd. Alle 3 getoonde foto's zijn van dit ongeval.
    De foto met de oranje driehoek is van oktober 1939. Door een misinterpretatie van het K.B. is de W overschilderd door de driehoek. Het K.B betreffende het vervallen van het rood-wit-blauw op het richtingsroer is overigens van 5 december 1938, en niet van januari 1939.
    De W-2 is op 18 juni 1938 als boordvliegtuig van Hr.Ms. Java de tijdens het takelen verkeerd terecht gekomen en dusdanig beschadigd, dat het toestel op 13 augustus is afgeschreven.

    Rob B

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •