Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Fokker C.IX

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker C.IX

    Een paar dagen geleden werd bijgaande foto aangeboden op Ebay.
    Ook nu was de omschrijving niet geweldig. Het zou gaan om C.V nr. 616.

    Toch is het (voor mij althans) wel een verassende foto. Volgens mij is het de C.IX met registratie 664. Ik meen tenminste achter het been van de meest rechter soldaat 2 stukjes wit te zien waar ik alleen een 4 van kan maken. Dat zou dus betekenen dat er een 2e C.IX was die de meidagen overleefd heeft. Ook leuk om te zien dat het toestel nogal slordig voorzien is van zijn driehoeken. Ik vraag me nu wel af welke C.IX's met strakke (661) en welke met sierlijke (663,664?) letters uitgerust waren. Ik heb gezien dat Jan en Edwin ook wel eens op zoek geweest zijn naar info over de C.IX, dus ik hoop dat jullie hier meer over kunnen vertellen.

    Groeten Stef

    Laatst gewijzigd door Arjan; 1 februari 2011 om 09:39

  2. #2
    Geregistreerd
    7 juni 2010
    Locatie
    NL
    Berichten
    183

    Standaard

    Stef, op de website van www.lva-40.nl staat over de C.IX het volgende te lezen:

    In de meidagen van 1940 hebben de C.IX'en niet meegedaan in de strijd. De 661 stond op Schiphol en viel bij de capitulatie onbeschadigd in Duitse handen. De 662 stond op Haamstede die zwaar werd beschadigd bij de Duitse luchtaanvallen en is daar waarschijnlijk gesloopt.

    De 663 stond waarschijnlijk op Waalhaven, net zoals de 664. De 663 is bij de aanval vernield, maar de 664 is onbeschadigd de strijd doorgekomen. Wat er precies daarna mee gebeurd is, is niet bekend. De 665 stond op de Kooy en werd daar op 10 mei rond 12.00 vernietigd bij een Duitse aanval.

  3. #3
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Dit moet een C9 zijn, kijk maar naar de wiel ophanging/struts. Dat heeft de C5 niet. Helemaal uniek zijn de driehoeken die over de roundels geschilderd zijn. Kijk maar naar deze foto van de voorkant. ( Om ergenis te voorkomen komt deze foto van een buitenlandse site)

    Laatst gewijzigd door Arjan; 1 februari 2011 om 09:41

  4. #4
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    In de technische gegevens blijkt dat de C.IX 9,95m lengte was, dus maar 65 cm langer dan de CV. Ik heb een profiel van de Zwitserse C.IX erbij gehouden en gemeten. Maar de verhoudingen kloppen niet. De C.IX hoort dan langer te zijn. Dit om eens uit te zoeken om hier evt een 1/48 model van te maken. Weet iemand hier meer over?

    Henry

  5. #5
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker C.IX

    Henry, bovenstaande foto heb ik zelf ook, de 661 is de meest gefotografeerde denk ik. Uit die serie is hier nog een mooie.
    Volgens de verkoper van de Ebayfoto zou deze op Ypenburg gemaakt zijn. Maar ja, de rest klopte ook niet. Dus als zeker is dat de 664 op Waalhaven stond, dan moet ie dus daar gemaakt zijn.
    Van de 665 meen ik ook een foto gezien te hebben met strakke cijferregistratie.
    Van de 663 is een foto (Hooftman; van Brik tot Starfighter) bekend met de sierlijke cijfers. Van de 662 weet ik het dus niet. Als iemand daar een foto van weet zou dat leuk zijn.
    Groeten Stef

    Laatst gewijzigd door Arjan; 1 februari 2011 om 09:41

  6. #6
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Hallo Stef, ik heb een foto van de 665, met de krulcijfers, niet te zien of het met roundels is.

  7. #7
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Okay Henry, bedankt. Goed om te weten dat ook die de krul/sierlijke cijfers had. Jammer, maar ik denk wel begrijpelijk dat je de foto niet kunt laten zien, maar vroeg of laat kom ik hem ook wel tegen.
    Blijft dus de 662 over als vraagteken.
    Van de 661 is een hele serie foto's gemaakt. (in ieder geval 5 of meer, waarbij ze er omheen gelopen zijn. Ik denk dus bij Fokker op het moment van aflevering.)
    Waarom ze dan de eerste met de nieuwe cijfers registreren en latere met de oude cijfers begrijp ik dan eigenlijk. Kan iemand hier een reden voor bedenken?
    Groeten, Stef

  8. #8
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard 665

    Hallo Stef, de 665, beetje onduidelijk, klopt, ik heb van de 661 rond de 6 foto's. Als iemand nog een bovenaanzicht heeft zou dat mooi zijn. Het is denk ik wel na te bouwen. gr Henry

    Laatst gewijzigd door Arjan; 1 februari 2011 om 09:41

  9. #9
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Bij de Fokker C.V waren er ook nog krulcijfers terwijl ze al oranje driehoeken hadden. Heb er verscheidene foto's van. Bijvoorbeeld de 594, 596, 600, 605, 612. Dus tot nu bekend van de C.IX, 664 en 665 oude cijfers, 661 nieuwe cijfers. Misschien komen de 662 en 663 foto's nog wel eens een keer voorbij.

    gr Henry

  10. #10
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Weet ook iemand of de bovenvleugel van de C.IX leek op die van de C.V? (Maar dan groter/langer) Had het dezelfde vorm? Dan kan ik een begin maken van het model. Alle info is welkom. Bedankt

    gr Henry

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •