Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 25 van 25

Discussie: Nieuws/news Fokker G.1

  1. #21

    Standaard

    Hoi Peter,

    Welkom!! Leuk dat je je geregistreerd hebt.
    Wat betreft de 300: er zijn foto's bekend, o.a. in het boekje van Hooftman, men een grote G.1 in Duitse kleuren. Op het staartvlak staat het werknummer 5521, het cn van de 300! Eigenlijk heb ik nooit van iemand gehoord die er twijfelde aan of het de 300 wel zou zijn.
    Zelf vermoed ik dat het wel eens de 318 geweest kan zijn, sommige mensen zeggen / schrijven dat de 318 is buitgemaakt maar daar heb ik nooit bewijs voor gezien.
    Overigens heb ik voor me zelf eens een lijstje met foto's gemaakt van hoe de staat van de G.1 was op 15 mei en daarna, van de volgende toestellen heb ik dus nergens iets van foto bewijs gevonden over hun staat op 15 mei of daarna: 304, 305, 308, 316, 318, 320, 324, 326, 328, 334 en 335.
    Het sterke vermoeden bestaat dat de 335 ook in compleet buitgemaakt is op Waalhaven maar zelf heb ik daar nooit overtuigende foto's van gezien.
    Maar goed we blijven zoeken en discussi?ren! Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk alles bovenwater komt!!

    Groet,

    Mathieu.

  2. #22

    Standaard Fokker G1 310

    Dag Matthieu,
    Leuk een antwoord van je aan te treffen.
    Oei, die foto van de Duitse G1 met het c/n van de 300 was mij niet bekend.
    Ik zal de nrs. uit jouw lijstje eens natrekken. Zo uit het hoofd de 316 stond bij de 3e JaVA op Waalhaven, was onbewapend, en daarom niet bruikbaar. Op 10 mei stond hij helemaal in de westelijke punt van het veld, vlak voor de doorgang in de omheining. Ik neem aan dat het de bedoeling is geweest om hem naar de verspreide opstelling te brengen, langs de spoorlijn naar Pernis, alwaar nog m??r G.1's waren overgebracht. De 316 is op de grond vernield. Er zijn foto's van het wrak, echter de registatie is niet leesbaar. Wel is goed te zien dat hij voor de omheining ligt, met de neus richting doorgang.
    Ik kom nog terug op de andere registraties.
    Overigens heb ik op andere plaatsen ook gereageerd, ik zie dat zo een twee drie nu zelf niet meer terug op de website.
    Hartelijke groet.
    Peter Luijten

  3. #23

    Standaard

    Hoi Peter,

    De foto, afkomstig uit de 2e druk van het boekje van Hugo Hooftman.

    Groet,

    Mathieu.

  4. #24

    Standaard

    Op Bergen hebben 15 Fokker G.1 Mercury toestellen gestaan. Daar word naar verwezen in het boek van Johan Schuurman. Ik heb geprobeerd om de opstelling op het platform te reconstrueren en daarbij is gebleken dat een aantal van de door Mathieu genoemde toestellen op dat platform stond.

    Na de meidagen is op Bergen een Fokkerploeg aan de weer geweest met 3 Fokker G.1 Mercury toestellen, t.w. 315 (van Waalhaven), 318 en 321. Er is een foto waarop de drie toestellen met balkenkruizen (zonder ML registratie) op Bergen staan. Je mag dus er vanuitgaan dat de 318 door de Duitsers is buitgemaakt. Daarmee vervalt de mogelijkheid dat de 318 zou neergestort zijn bij Badhoevedorp.

    Nogmaals wil ik erop wijzen dat de Stichting FOkker G.1 zich hiermee bezighoudt en tot verschillende inzichten is gekomen waar de meesten op dit forum alleen kunnen dromen. Zie voor meer informatie www.fokkerg-1.nl

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  5. #25

    Standaard

    het is inderdaad geen openbaring want er waren al andere foto's van de 310 op bergen zonder rechter propeller (zie schuurman). Hij stond als kerstboom. Een klm monteur haalde de propellor met reductiekast eraf.
    we weten vrij nauwkeurig waar hij neerkwam. Een boer klaagde later dat jaar wie nou eindelijk dei rommel kwam opruimen
    Beste Willem (collega ruimtevaarder) de 310 was de eigen kist van AK Bosman. zijn zoon vraagt zich ook af waar het logboek is; Kom eens buurten bij CRASH dwe

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •