Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Nieuws/news Fokker G.1

  1. #1

    Standaard Nieuws/news Fokker G.1 310

    Hoi,

    Vanmorgen prachtige foto ontdekt op Ebay met nieuw G.1 bewijs!! De G.1 310 is buitgemaakt door de Duitsers en niet neer gestort bij Badhoeverdorp! Zie foto.

    This morning I discovered a beautiful photo at Ebay with new evidence concern the G.1!! The G.1 310 was captured by the German and did not crash nearby Badhoeverdorp! see photo

    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=150220741354

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 12:46

  2. #2

    Standaard

    Met als gevolg dat de historie van dit toestel iets anders is dan was beschreven.

  3. #3
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Heel interessant.
    En dan rijst ook de vraag welk toestel bij Badhoevedorp terecht is gekomen.

    Dit en ook andere dingen die aan het licht gekomen zijn, geven de indruk dat er aardig wat verwisselingen van registratienummers waren tijdens de mei-dagen.

  4. #4

    Standaard

    Hoi,

    Een goede vraag, maar of er ooit uitsluitsel over te geven is betwijfel ik. Misschien wordt er ooit nog iets opgegraven of een foto gevonden van het wrak waarop het nummer te lezen is. Het zou mij overigens niets verbazen als het een G.1 is die we er in het geheel niet zouden verwachten, het is goed mogelijk het een G.1 was die oorspronkelijk van Waalhaven of Schiphol kwam. Van de 324 en 326 is, voor zover ik weet, zelf niks bekend over verblijfplaats/inzet in mei 1940. Misschien heeft LVA-40 een suggestie.

    groet,

    Mathieu.

  5. #5

    Standaard

    Persoonlijk denk ik dat er geen G.1 bij Badhoevedorp is neergekomen. In officiele documenten waar ik in het verleden voor de Stichting Fokker G.1 achteraan ben gegaan, staat helemaal niets over een crash. Ook is het best verwonderlijk dat iedere bron die je hierover raadpleegt, iets anders verteld over de crash.

    Een bewijs voor het neerstorten van een andere G.1 heb ik niet. Wat ik wel voor bewijs heb is dat het niet de 310 was. Dat was door mij op grond van bovenstaande al beweerd en word nu dus bewezen.

    Voor iedereen die geinteresseerd is in de FOkker G.1 verwijs ik door naar www.fokkerg-1.nl. Mijn persoonlijk ervaring is dat het een echt gave club is, waarbij je veel te weten komt over de G.1 en haar lot.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Smashing show Mathieu!
    Een heel mooie foto maar bovendien een die inderdaad erg belangrijk is, dingen zullen inderdaad opnieuw onder de loep genomen moeten worden!
    Groet,
    Edwin

  7. #7

    Standaard

    Hoi allemaal,

    Verwarring alom, zelfs na 68 jaar!! Na aanleiding van deze foto ben ik weer eens de boeken van Hooftman en Schuurman G.1 informatie etc tevoorschijn gehaald. De mening van Jan is erg interesant: er is helemaal geen G.1 neergekomen. Dit is mogelijk, echter als je iets niet vind wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd is! Ik neem aan dat een iedergeval ergens terug te vinden is of er op 13 mei uberh?upt vluchten geweest zijn met G.1's naar Schiphol. Volgens Johan Schuurman was de bemanning die het toestel per parachute verlieten A.K. Bosman en R.M. Coene, misschien zijn er nog, na oorlogse, verklaringen van deze mensen. Ik zal eens contact opnemen met de mannen van Crash of zij weten waar eventueel politieraporten uit die tijd te vinden zijn. Overigens bestaat er erg veel verwarring/ondijdelijkheid over registraties, kijk maar naar het artikel dat Jan geschreven heeft over het platform Bergen in de G.1 InFormatie. Misschien heeft hij ook ideen over welke toestellen door fokkerpersoneel gerepareerd zijn in Juni 1940. Volgens Hooftman ging het om 3 toestellen, volgens Schuurman om 4 t.w. 315, 318, 321 en 332. Van de 315 en 321 zijn foto's bekend dus dat is zeker, maar hoe staat het met die andere 2? Was misschien de 301 daar een van? Ook daarvan is zeker dat deze in Duitse dienst gevlogen heeft. En dan is er natuurlijk ook nog de 310! Misschien zijn er dus wel 5 of zelfs 6 G.1's gerepareerd. Wie het weet mag het zeggen.
    Wordt ongetwijfeld vervolgd!!

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 2 maart 2008 om 11:40

  8. #8

    Standaard

    Hoi Matthieu,

    Gelukkig niet echt verwarring! Maar wel weer een puzzelstukje dat past in de grote puzzel rondom de Fokker G.1.

    Over een mogelijk wrak dat gevonden kan worden, die ligt er niet. Ik ben er achteraan geweest (achter informatie over de crash) en heb niets gevonden. Geen enkel persoonlijk verslag, geen enkele aantekening van een crash etc. etc. Zegt nog niet dat er geen crash geweest is, maar geeft er wel de aanleiding toe dat te denken.

    Met vriendleijke groet,
    Jan

  9. #9

    Standaard

    Hoi Jan,

    Vanmiddag heb ik gebeld met Johan Schuurman en Willem Vredeling, er is weldegelijk een G.1 neergekomen bij Badhoevedorp!! Schuurman wist te vertellen dat er ook foto's van het wrak bestaan en voor zijn boek over vliegveld Bergen heeft hij vele ooggetuigen gesproken die het allen over een G.1 hadden. Willem Vredeling heeft de informatie uit eerste hand: het logboek van Bosman, deze schrijft daarin over de vlucht en dat zij het toestel mbv parachute verlaten hebben. In het logboek staat ook dat het de 310 was, zoals wij nu weten is dat niet juist.
    Ik ga nu eerst eens proberen uitzoeken waar het logboek van Bosman gebleven is.

    Groet,

    Mathieu.

  10. #10

    Standaard

    Hoi Mathieu,

    Ik heb nog nooit foto's van het wrak gezien en nam daarom aan dat die ook niet was neergestort daar op die plaats. Het was niet helemaal geweldig om (had ik al voor gewaarschuwd) een conclusie te trekken uit de niet gevonden beschrijving van een neergestort toestel op 13 mei bij Badhoevedorp. Interessante kwestie word het nu, want voor de missie die gevlogen werd waar de 310 bij betrokken was, waren zeer weinig toestellen type G.1 beschikbaar! Zou jij mij overigens die foto's van het wrak kunnen sturen? Ik kan er denk ik wel wat mee.

    Met vriendleijke groet,
    JAn

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •