Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: Nieuws/news Fokker G.1

  1. #11
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Volgens Luchtverdediging in de meidagen is dit het verhaal:
    315 en 310 Opgestegen van Bergen om de 856 naar de Moerdijkbrug te begeleiden.
    Omdat de 310(...) de wielen niet kon uitbrengen is de bemanning (Res. Sergt.-vl A.K. Bosman/Dpl. sergt.-boordtel/luchtsch. R.M. Coene) boven Schiphol gesprongen. De 315 is vervolgens op Schiphol geland. (Res 2e lt.-vl. P.C. Schoute/Dpl. sergt.-boordtel/luchtsch. J.P. Lindner)

    Groeten,
    Arjan

  2. #12

    Standaard

    @Jan,

    Zelf heb ik geen foto's, Johan Schuurman vertelde dat ze er zijn. Misschien kun je contact met hem opnemen, ik stuur zijn e-mail adres wel pm.

    Groet,
    Mathieu.

  3. #13

    Standaard

    thanks, ik heb em opgevraagd.

  4. #14

    Standaard

    Hoi allemaal,

    Ben erg benieuwd of de foto van Badhoevedorp wat opleverd!
    Misschien de 318?

    groet,

    Mathieu.

  5. #15

    Standaard

    Hoi,

    52 euries, het lijkt wel of de prijzen zakken! Ben benieuwd wat voor andere mooie G.1 foto's in de toekomst nog tevoorschijn komen.


    groet,

    Mathieu.

  6. #16

    Standaard

    Misschien last van lage koers dollar?

    Johan heeft zijn heup gebroken is revaliderende. Hij zal mij de foto toesturen als hij daartoe in staat is.

    Jan

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Misschien last van lage koers dollar?

    Johan heeft zijn heup gebroken is revaliderende. Hij zal mij de foto toesturen als hij daartoe in staat is.

    Jan
    Hoi Jan,

    Heb jij toevallig al iets ontvangen van Johan Schuurman, ik ben nog steeds erg benieuwd of die foto meer informatie oplevert.

    Groet,

    Mathieu.

  8. #18

    Standaard

    Nog een foto van de 310


  9. #19

    Standaard Fokker G1 310

    Wat een interessante foto!!!
    Onmiskenbaar vliegveld Bergen, met de 310 en een andere vernielde, niet nader te identificeren G.1/Mercury.
    De twee mannen op de foto dragen volgens mij een Duits tenue. Dat betekent inderdaad dat de 310 is buitgemaakt, en niet is neergestort bij Badhoevedorp.
    Jammer dat Bosman in zijn vliegboekje de registratie "310" heeft genoteerd. Wij moeten daarbij wel bedenken dat de vlieger zijn logboekje (nog steeds) invult n? afloop van de vlucht. En dat de vliegers geen eigen toestel hadden, ze vlogen met wat hun werd toegewezen. En de hektiek van die dagen mogen we best meetellen. Alle prioriteit was gericht op het vliegklaar krijgen van een of meer vliegtuigen. Een vlieger die een oorlogsvlucht opgedragen kreeg, had ook echt niet zijn aandacht voor de registratie van het toestel waarmee hij op pad werd gestuurd. Waarmee ik maar wil zeggen dat Bosman zich best vergist KAN hebben.
    Voor ons de uitdaging te achterhalen met welke machine Bosman dan w?l op pad ging. Daarover is al wat discussie losgebrand. Ik mis in die discussie nog ??n G1, t.w. de 300. Die was namelijk op 7 mei door sgt.vl. H. Hartkoren op Soesterberg bij het Luchtvaartbedrijf (LVB) opgehaald en naar Bergen overgevlogen, waar het toestel aan de 4e JaVA werd toegevoegd. Gelijktijdig werd de 318 van Soesterberg naar Bergen overgebracht. Eerder die dag was bij Fokker op Schiphol de 317 - na reparatie - opgehaald en ook naar Bergen overgevlogen. Best mogelijk dat de 300 niet gevechtsgereed op Bergen arriveerde. Het was de laatste G1 die Fokker had afgeleverd en het toestel had al die tijd bij het Luchtvaartbedrijf op Soesterberg gestaan. Er is verder niets over deze G1 bekend.
    Kleine theorie van mij: de 300 was op 10 mei niet ingedeeld bij de gevechtsgerede toestellen. Dat kan erop duiden dat het toestel niet gevechtsgereed was, d.w.z. geen bewapening had, of onderdelen daaruit miste. De 300 is tijdens de meidagen op Bergen gevechtsgereed gemaakt met behulp van onderdelen uit beschadigde G1's die niet meer vlieggereed te maken waren. Bosman stapt op 13 mei niet in de 310 maar in de 300. Verschrijving van maar ??n cijfer. De 300 stort op zijn eerste vlucht neer bij Badhoevedorp, en verdwijnt daarmee alweer uit beeld. Het is nog niet zo'n slecht idee om Bosman's vliegboekje er nog eens op te laten nakijken.
    Peter Luijten
    Laatst gewijzigd door pluijt; 4 januari 2009 om 01:30

  10. #20

    Standaard Fokker G1 310

    De tweede foto van de 310 is ook heel interessant. Hier staat de 310 nog op het platform, erachter ligt een uitgebrandde G1. Dat is de 333. Beide staan zo netjes in ??n lijn achter elkaar, dat wij mogen aannemen dat zij z? stonden opgesteld op 10 mei toen de Duitse aanval plaatsvond. Deze foto is dus tijdens de meidagen genomen.
    Goed zichtbaar is dat de 310 schade heeft. Beide banden van het hoofdlandingsgestel zijn kapot (door granaatsplinters of beschieting). Onderaan het toestel hangt plaatwerk los. Aan de cockpit lijkt het een en ander te ontbreken. Merk op, dat de propellor van de rechter motor is afgenomen! Is de 310 gebruikt voor onderdelen voor reparatie van andere toestellen? Als wij nu naar de eerste foto terug gaan, die n? de capitulatie moet zijn genomen (immers er staan Duitsers op), dan zien wij dat ook daar de propellor van de rechter motor ontbreekt, zelfs is de motorbeplating weggenomen. Dat duidt op afnemen van onderdelen. Maar ook: wij mogen gerust stellen, dat de 310 in de meidagen inderdaad niet in de lucht is geweest.
    Dankjewel voor het "bovenhalen" van deze foto's!!!
    Peter Luijten
    Laatst gewijzigd door pluijt; 4 januari 2009 om 01:30

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •