Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Opkomst van het vliegtuigspotten in Nederland

  1. #1

    Standaard Opkomst van het vliegtuigspotten in Nederland

    Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar wanneer feitelijk het vliegtuigspotten in Nederland is gestart. Zo na de tweede wereld oorlog naar ik uiteraard aanneem. maar ik ben benieuwd of er mensen zijn op dit forum die van de historie van het Nederlandse vliegtuigspotten wat van hun ervaringen willen vertellen. maakt feitelijk niet zoveel uit of het militair dan wel civiel is.

  2. #2
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    lijkt mij dat het al voor de 2e wereld oorlog gebeurde. mn opa vond vliegtugien altijd al interessant en woonde bij Ypenburg dus die zal regelmatig wezen kijken daar.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andre1967 Bekijk bericht
    Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar wanneer feitelijk het vliegtuigspotten in Nederland is gestart. Zo na de tweede wereld oorlog naar ik uiteraard aanneem. maar ik ben benieuwd of er mensen zijn op dit forum die van de historie van het Nederlandse vliegtuigspotten wat van hun ervaringen willen vertellen. maakt feitelijk niet zoveel uit of het militair dan wel civiel is.
    Andre,
    In dit verband is het artikel over Pjotr Lawant op mijn site wellicht interessant!
    Pjotr Lawant, de eerste Nederlandse spotter
    Herman Dekker
    Luchtvaartgeschiedenis Nederland

  4. #4
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Herman Dekker, leuke site

  5. #5

    Standaard

    Wat ik me ook afvraag is. ik zie op internet wel een aantal zwart wit fotootjes van mensen die voor een KLM machine op de foto gaan. Vaak in klasjes of groepjes. Ik zie dat van 1948 richting 1957 enzovoorts. kan iemand mij eens meenemen in die tijd en uitleggen hoe dat nou allemaal ging? hoe werd dat geregeld? Kon je overal zomaar bijkomen? wat voor mogelijke begeleiding was er en hoe ging je dan over het terrein ? In een bus of hoe ? hoe keek men toen tegen fotootjes maken aan? Lijkt me eens interessant om hier eens wat goede informatie over te lezen.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Patist was ook een bekende vooroorlogse spotter. Verder weet ik helaas weinig van de man.

  7. #7

    Standaard

    Ook, maar Pattist heeft in Indië bij de LA-KNIL gediend. Na de oorlog probeerde hij bij de Sectie Luchtmacht Historie de geschiedenis van de LA-KNIL vast te leggen. Dat deed hij overigens al toen hij in dienst van de LA-KNIL was;

  8. #8

    Standaard

    LVA-40 kan je meer vertellen over deze " vroege" spotter ? maar waar ik ook zeer benieuwd naar ben naar de opkomst van de eerste spotters rondom luchthaven schiphol. Was dat al beginnende in de jaren 50 en 60 ? En zo ja hoe ging dat in die tijd dan ?

  9. #9

    Standaard

    Ik denk dat vliegtuig-spotten zo oud is als de luchtvaart zelf. Zelfs Kafka is als spotter te beschouwen, in 1909 deed hij enthousiast verslag van de vliegweek in Brescia. Hij zal zeker niet de eerste spotter zijn geweest. Maar wat is spotten? Als het gaat om het systematisch noteren van datum, plaats, type en registratie, dan ligt het ontstaan van deze hobby later. Op Schiphol was er in de 60er jaren een fanatieke club actief die af en toe nog bijeenkomt. De voortrekkers hiervan zijn Adjan Altevogt en Jan Willem de Wijn.

  10. #10

    Standaard

    Thanks... ja inderdaad ik heb al kontakten met ad-jan en Jan-willem gelegd. maar waar ik zo benieuwd naar ben is of in bijvoorbeeld de jaren 50 het op schiphol al voorkwam dat de jeugd met notitieblokjes en of een zwart wit camera ( als je daar het geld al voor had) naar Schiphol trok om vliegtuigen te noteren en of fotograferen. Ik ben me er natuurlijk van bewust dat geld en voornamelijk het ontbreken daarvan een rol speelde, maar ik stel toch de vraag maar even. Ik hoop dat er op dit Forum wat mensen zijn die wat van die sfeer en acties kunnen vertellen. Kun je zeggen dat begin jaren 50 dit al een beeld was wat vaker voorkwam op Schiphol?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •