Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: piper en beaver strips

  1. #1

    Question piper en beaver strips

    Gedurende de jaren 50 en 60 vloog de KLu met Piper Cubs en DH Beavers binnen de Groep Lichte Vliegtuigen. Er werd niet alleen vanaf vliegvelden als Soesterberg en Deelen gevlogen maar ook van provisorische strips. Bekend zijn o.a. de Beaverstrip achter complex Nieuw-Millingen en de Piperstrip bij 't Harde (goed te zien in Virtual Earth als driehoekig gebied in de bossen, incl de hangaar). Maar diverse bronnen melden meer van dit soort strips. Wie heeft hier meer info over?

    Met vr.gr,

    Edwin

  2. #2
    Pythoniels Guest

    Standaard

    Heb ook wel eens wat gelezen over iets in de buurt van Hoogeveen (EHHO) maar weet niet of dit ook waar is.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Als ik Willem Vredeling spreek zal ik het hem eens vragen, hij heeft in de jaren 50 zijn dienstpilcht bij het 299 sqn gedaan. Ik weet dat ze ook Seppe gebruikte in die tijd, of dat toen al een " echt" vliegveld was of zo'n veld als waar jij het over hebt weet ik niet.

    Groet,

    Mathieu.

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor deze reacties.
    @Pythoniels: de genoemde strip bij Hoogeveen is volgens mij indertijd aangelegd ten behoeve van de lokale Fokkerfabrieken. Het is in elk geval niet zo'n GPLV-strip geweest. Maar wie weet krijgen we binnenkort meer duidelijkheid.
    @Mathieu: zou geweldig zijn als je via Willem Vredeling meer te weten zou kunnen komen. 299 vloeg toen in elk geval nog vastvleugelig.....

    Nogmaals bedankt en nog een fijne 2e paasdag gewenst

    Edwin

  5. #5

    Standaard strips

    ripon01

    Hierbij nog een foto van een Beaver op het 'groene strand'
    van Terschelling dat ook bij eb als 'strip' werd gebruikt
    Foto is gemaakt in 1968 (niet jong meer dus)

    Op Terschelling was van 1956 tot en met 1995 op het westelijk
    deel, de noordvaarder, een schietrange genaamd 'jackpot'

    Ze hadden ook nog een helikopter terrein in de duinen
    dat heette volgens mij 'dodemanskisten' genoemd naar een
    meertje in de duinen op West

    Cees


    Laatst gewijzigd door Arjan; 22 oktober 2008 om 18:41 Reden: Foto's in berichttekst geplaatst.

  6. #6

    Standaard

    Cees, hartelijk dank voor deze waardevolle bijdrage.

    M'n project ligt momenteel helaas door omstandigheden enigszins stil. Maar zodra de situatie hier weer wat rustiger wordt zal ik het weer oppakken en jullie op de hoogte houden

    Groeten
    Edwin

  7. #7

    Standaard Airstrip Ermelo

    <...> meer van dit soort strips. Wie heeft hier meer info over? Met vr.gr, Edwin
    Beste Edwin,
    De landmachtkazerne in Ermelo had ook zo'n vliegstrip. Ik ben er geweest op een Open Dag in 1975. Helaas toen geen Pipers aanwezig, alleen een ballonopstijging van de PH-HBC. Een gasballon, want hetelucht had je toen nog niet (of nauwelijks).

    Gerben Tornij
    Amersfoort

  8. #8
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    In de periode net na de oorlog waren er verschillende strips, waarvan o.a. het 6de ARVA vanaf vloog. Weet dat ergens ooit een kleine opsomming gestaan heeft van de verschillende strips waarvan men vloog.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ripon01 Bekijk bericht
    Gedurende de jaren 50 en 60 vloog de KLu met Piper Cubs en DH Beavers binnen de Groep Lichte Vliegtuigen. Er werd niet alleen vanaf vliegvelden als Soesterberg en Deelen gevlogen maar ook van provisorische strips. Bekend zijn o.a. de Beaverstrip achter complex Nieuw-Millingen en de Piperstrip bij 't Harde (goed te zien in Virtual Earth als driehoekig gebied in de bossen, incl de hangaar). Maar diverse bronnen melden meer van dit soort strips. Wie heeft hier meer info over?
    Betreffende deze strip bij het Harde, heeft iemand foto's van deze strip, van de huidige toestand of beter nog toen die in gebruik was met de Piper Cub's?

    Dit ivm een mogelijk flightsimulator scenery projectje :-)

    Dank,

    Marcel

  10. #10

    Standaard Strip Hoogeveen

    [QUOTE=ripon01;2129]Bedankt voor deze reacties.
    @Pythoniels: de genoemde strip bij Hoogeveen is volgens mij indertijd aangelegd ten behoeve van de lokale Fokkerfabrieken. Het is in elk geval niet zo'n GPLV-strip geweest. Maar wie weet krijgen we binnenkort meer duidelijkheid.
    Klopt. Voor wat nu de Fokkerfabriek is, maar destijds de NV Lichtwerk heette, werd in het begin van de jaren zestig een veldje aangelegd. Ja daar landden wel eens Pipers maar ook Alouettes, Harvards en allerlei civiele toestellen. Landbouwsproeiers!.
    Dit veld groeide uit tot een general aviation veld en na een verplaatsing tot het vliegveld dat het nu is.
    Herman Dekker

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •