Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Informatie gezocht over Johannes (Jo) Overdijk

  1. #1
    K.Overdijk (r.i.p.) Guest

    Standaard Informatie gezocht over Johannes (Jo) Overdijk

    Ik ben al geruime tijd op zoek naar informatie over mijn oom Johannes (Jo) Overdijk.
    Hij is begin 1942 waarschijnlijk gesneuveld boven Billiton (volgens relaas van ene heer Jagtman, in een brief van 11 augustus 1948 van het Rode Kruis) Ik kan hoezeer wij ook gezocht hebben niets meer van hem terugvinden. Kan iemand mij verder helpen????
    In de brief staat:
    "Johannes Overdijk is in 1941 sergant geworden, is over gegaan naar de vliegdienst en begin 1942 met een zekere "Voorbij" en "Stoové" in een vliegtuig afgeschoten, zeven mijl boven Billiton in zee gestort waarbij Johannes en 'Voorbij" zijn omgekomen en "Stoové" moet zijn gered."

    Als u mij ook maar iets verder kunt helpen, dan ben ik u veel dank verschuldigd.

    Met vriendelijke groet,

    Klaas Overdijk

  2. #2
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard

    I suggest you join http://groups.yahoo.com/group/NEI_aviation/.
    Stoove is the name of a pilot and I know there is a Stoove expert in this group.

  3. #3
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    249

    Standaard

    Hallo Klaas,

    Ik heb gekeken in de boeken van P.C. Boer - Luchtstrijd om Borneo en Luchtstrijd om Indië. Hierin kom ik de naam Overdijk niet tegen. (niet alle namen uit die periode zijn bekend).

    Het omkomen van piloot Voorbij staat hier wel ingenoemd. Voorbij moest vanwege motorstoring landen op zee nabij Biliton, januari 1942. (hij was vlieger op de Brewster Buffalo, eenpersoons jachtvliegtuig). Ondanks een zoekactie is hij sindsdien vermist. Stoové was ook piloot op de Brewster en zat in dezelfde groep als Voorbij.

    De naam Overdijk kom ik wel tegen op een site van krijgsgevangenen, Zuidoost-Azië Gezocht foto's van de omgekomen Knil militairen in Japan, ZO-Azie tijdens Wereldoorlog 2 WOII - Herinneringsmonument in Mizumaki - Kanchanaburi L t/m R

    1229Overdijk, Johannes Mathias Tandjong Priok 02-07-1916 03-11-1943 Knr Art. Knil Kanchanaburi

    Wellicht heb je hier wat aan,
    m.v.g. Martin

  4. #4
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hallo Klaas,

    Ik heb het boek "De Militaire Luchtvaart van het KNIL in Oorlog 8 dec.1941-10 maart 1942 door Mr. J.T.W. Bosch (destijds medewerker Sectie Luchtvaart Historie) er nog even op nagespeurd, maar ook hierin komt de naam Overdijk niet voor. Dit vrij zeldzame boek staat vol met feiten, data, uitgevoerde acties en namen van personeel.
    Wel de namen gevonden van Voorbij en Stoové; zij waren beiden sgt.vl. bij de
    2 VLG V (vliegtuiggroep) onder leiding van kap.vl.wrn. J.P. van Helsdingen en zij vlogen met de Brewster Buffalo's. ( 1 persoons jachtvliegtuig)
    Over Voorbij staat vermeldt: "Nabij het eiland Billiton kreeg zijn Brewster een motorstoring, zodat hij een noodlanding moest maken op zee. Hoewel door zijn koppelgenoot vdg. Pelder werd waargenomen, dat hij de ditching had overleefd, heeft de MLD reddingsploeg hem niet gevonden. Aangenomen is, dat hij verdronken is." Datum 15 januari 1942.

    Gezien het bovenstaande lijkt het mij toe, dat de informatie, die jij hebt verkregen, niet geheel juist is. Als hij eveneens bij deze actie betrokken is geweest, dan zou hij ook gestaan hebben in de erelijst van gesneuvelde en verongelukte militairen.

    Ger.

  5. #5
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    8

    Standaard

    Het slachtofferregister op www.ogs.nl zegt het volgende:

    Personalia

    Achternaam: Overdijk
    Voornamen: Johannes
    Voorletters J.
    Rang Sgt.Inf.
    Mil. onderdeel KNIL.
    Geboorteplaats: Nijmegen
    Geboortedatum: 08-06-1916
    Overlijdensplaats: Singapore
    Overlijdensdatum 00-01-1942
    Graf:: Onbekend, Singapore

  6. #6
    K.Overdijk (r.i.p.) Guest

    Standaard

    Dank u allen voor uw bijdrage. Ik heb mij gebaseerd een brief van het Rode Kruis d.d. 11 augustus 1948. Aan de hand hiervan dacht ik dat de informatie van de OGS (zie hierboven) wellicht niet juist was. Overigens klopt de geboortedatum van Johannes wel, evenals de geboorteplaats. De overlijdensdatum geeft aan dat de overlijdens datum ergens in januari 1942 geweest moet zijn. Wellicht dat de soldaten die vermist werden op deze wijze werden geadministreerd. Ik zal toch nog verder gaan zoeken, wellicht dat er na al die jaren toch nog enige duidelijkheid kan komen omtrent de oorzaak van zijn overlijden.

    Met vriendelijke groet,

    Klaas Overdijk

  7. #7

    Standaard vermissing

    Johannes Overdijk was een KNIL militair die bij de ML is opgeleid tot mitrailleurschutter en vervolgens medio december 1941 werd ingedeeld te Singkawang II (West-Borneo) bij afdeling 2-Vl.G.I van de ML/KNIL. Hij raakte vermist als passagier in de Glenn Martin nr. M555 tijdens een vlucht van Singkawang II naar Palembang op 23 december 1941. Hoop dat U hiermee weer wat verder bent. Mvg,
    Peter Boer

  8. #8

    Standaard

    Goed om dit te horen; vind het altijd lastig om met vermissingen niets te kunnen doen, mede doordat het als achterblijvende familie of achtergebleven familie geen voldoening geeft.

    Heeft u, P. Boer, ook informatie over andere onderdelen van de LA-KNIL en de vliegtuigen ervan? Bijvoorbeeld informatie wat betreft de Fokker C.4 en DC-1?

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  9. #9

    Standaard vermissing

    Helaas over deze types niet. Mijn boeken en artikelen over ML/KNIL vliegtuigen, operaties etc gaan over de periode circa 1937-1950. Mvg
    P.C. Boer

  10. #10
    K.Overdijk (r.i.p.) Guest

    Standaard

    Beste heer Boer,

    Hartelijk dank voor uw reactie. Het biedt duidelijkheid over het lot van mijn oom. Kunt u mij wellicht nog aangeven uit welke bron u deze informatie heeft geciteerd en hoe ik de volgende tekst uitsnede kan duiden: "Hij raakte vermist als passagier in de Glenn Martin nr. M555". Is hij (mogelijk met anderen) verongelukt met het betreffende vliegtuig of moet ik dit anderszins interpreteren? Ik heb overigens met veel belangstelling en genoegen uw boek over de Luchtslag boven Borneo gelezen, (er ging een wereld voor mij open) waarvoor mijn hartelijke dank.

    Met vriendelijke groet, Klaas Overdijk

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •