Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 51

Discussie: 1/48 Fokker F.VII & F.VIII

  1. #41

    Standaard

    Is 1932 wel juist?

    Volgens RSL rapport V.609 - Verslag der proeven gehouden te Schiphol op 1, 3, 4 & 12 april 1933 met het toestel PH-AEH type Fokker F. 8a-2m Cyclone F R-1820 met de motoren voor de vleugel - inhoud - b.v.l. aangevraagd - metingen op verzoek van de K.L.M.
    Tevens is er een RSL rapport V.607 van 3 april 1933 - Kort verslag van de vlucht met het toestel PH-AEH, type F.8 Cyclone met motoren voor den vleugel - aanwezig in het vliegtuig de heren Aler, A.H.G. Fokker, Luymes (K.L.M.) en Henk van der Maas.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  2. #42

    Standaard

    Classic,
    Het tweede register van Herman praat er een beetje omheen, evenals LVA...

    De motoren werden in '32 verplaatst naar IN de vleugel.
    Dat staat natuurlijk niet in de weg dat er pas in april '33 mee gevlogen werd.

    En dat vluchtje zal niet het eerste geweest zijn, met Fokker, Aler en Luymes aan boord.
    Vooral de eerste twee heren waren tamelijk prominent...

    Grt

  3. #43

    Standaard

    Tracker,

    Je laat mij meteen in de jaarverslagen duiken van de KLM.
    In 1932 geen enkele vermelding.
    Dan wordt het jaarverslag 1933 interessant:
    "Verschillende vliegtuigen hebben op Waalhaven belangrijke constructiewijzigingen ondergaan.
    Een tweetal van het type F.VIII werd voorzien van Cyclone F motoren, bij een andere F.VIII werden door
    de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek twee Cyclone F motoren in den vleugel ingebouwd,
    hetgeen dit vliegtuig bijzonder snel maakte en bovendien als experiment grote waarde heeft gehad,
    omdat de F.XXII en F.XXXVI een soortgelijke opstelling zullen verkrijgen."

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  4. #44

    Standaard

    Hoe komt een mens in Godesnaam aan jaarverslagen van KLM uit 1932/3?

    Benijdenswaardig bezit!

    Als je die van '24 ook per ongeluk zou hebben, dan kan dat mogelijk licht doen schijnen op de Deco-Vink kwestie...

    U boft!

  5. #45

    Standaard

    Tracker,

    Jarenlang verzamelen!
    Voor de Deco-vink zal ik antwoorden bij de Deco-vink.

    Mvg, Classic

  6. #46

    Standaard

    Ha Tracker, classic,

    Mijn antwoord is weggevallen zie ik, maar in het kort kwam die erop neer dat ik het RSL rapport zelf in kopie ook bezit. Zonder die te raadplegen heb ik het jaar 1932 genoemd. Uiteraard moet die inbouw wel eerst plaatsvinden voor er een proefvlucht en testen kunnen plaatsvinden. Uiteraard is het interessant om dan te kijken wanneer voor welke taak deze kist werd ingezet:

    Juni 1932: lijndienst Londen - Amsterdam (artikel over de opening van de luchtlijn naar Malmö met de PH-ACT. Voordat de journalist van Schiphol vertrok, was hij met de PH-AEH van Londen naar Schiphol gevlogen)
    Per 1 juli 1934 werd de kist gebruikt door als "Kindervliegtuig" van de KLM voor rondvluchten vanaf Waalhaven.
    Fotodienst van de KLM: stijgsnelheid werd erg belangrijk gevonden; de F.VIIIa kreeg het voor elkaar in vijf minuten de 5.000 meter te bereiken(!); zie de Provinciale Drentsche en Asser courant van 8 december 1936.

    Samengevat: er is geen hard bewijs wanneer met ombouw is begonnen en is dat ergens medio 1932-1933 gebeurd.

    Groet,
    Jan

  7. Standaard 1/48 Fokker F.VII & F.VIII

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Classic,
    Het tweede register van Herman praat er een beetje omheen, evenals LVA...

    De motoren werden in '32 verplaatst naar IN de vleugel.
    Dat staat natuurlijk niet in de weg dat er pas in april '33 mee gevlogen werd.

    En dat vluchtje zal niet het eerste geweest zijn, met Fokker, Aler en Luymes aan boord.
    Vooral de eerste twee heren waren tamelijk prominent...

    Grt
    Hallo,
    Dit vraagt natuurlijk om een reactie mijnerzijds.
    Ik heb het commentaar in het 2e Register aangevuld en correct gemaakt.
    Het is toch nog anders dan Tracker hierboven schrijft.
    Herman Dekker

  8. #48

    Standaard

    Beste Herman,

    Snelle actie, bedankt.
    Maak van het type F.VIIa nog even snel F.VIIIa.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  9. Standaard 1/48 Fokker F.VII & F.VIII

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Beste Herman,
    Maak van het type F.VIIa nog even snel F.VIIIa.
    Classic
    Hoi Classic,
    O.a.(!) deze correctie uitgevoerd.
    Bedankt,
    Herman

  10. #50

    Standaard

    Herman,
    Ik kan zelden exacte geschiedschrijving doen, bij gebrek aan archief gegevens.
    Het is ook niet wat ik nastreef, dus als jij iets vindt dat afwijkt van wat ik schreef, dan heb ik daar helemaal vrede mee.
    Maar de AEH/OTO chronologie leek me niet helemaal te kloppen, vandaar mijn bemerking.

    Denk je dat er mogelijk nog een foto met datum of een brief voorhanden is die de overgang van Deco naar Vink
    nader kan aanscherpen?
    Zou mooi zijn.
    Groet,

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •