Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Fokker D.XVII

  1. #1

    Standaard Fokker D.XVII

    Hallo allemaal,

    Voor degenen die mij nog niet kennen, ik ben Jan Grisnich en ben helemaal gek van de Fokker G.1 en de D.XVII. Over dat laatste toestel ben ik een boek aan het schrijven. Nu is het zo dat er nog nooit een boek over de D.XVII is verschenen. Wel artikelen. Deze artikelen gaan over het gebruik van de D.XVII bij de LVA en de Ml.

    Nu ben ik voor het boek bezig met een verhaal over de vervolgontwerpen die gemaakt zijn als opvolger voor de D.XVII. Dat was onder andere een D.XVII, een D.XIX, een D.XX en natuurlijk ontwerp 112 de latere D.XXI. Zou iemand mij meer over deze vervolgontwerpen kunnen vertellen? Het gaat mij dan om publicaties over deze vervolgontwerpen, foto's e.d.

    Ook artikelen rondom de plannen van licentiebouw zijn hartelijk welkom. Informatie kan bij mij worden aangevraagd via info@lva-40.nl

    Met vriendelijke groet,
    Jan

  2. #2

    Standaard

    Ik zou eens kijken in de Aviodrome, daar beschikt men over veel Fokker materiaal. De FHT (Fokker Heritage Trust) heeft daar de rechten van.
    Het beste is waarschijnlijk een mailtje aan collectiebeheer at aviodrome punt nl.
    Zit het niet bij het FHT materiaal of bij de fokker tekeningen, dan wellicht in een tijdschrift. Van de toonaangevende binnen- en buitenlandse tijdschriften zijn alle nummers aanwezig, daar maak je een goeie kans.
    Laatst gewijzigd door Frits; 3 maart 2008 om 17:24

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    t.a.v. dhr. de Graaf ;-)

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    een zeker iemand heeft dit geschreven op airwarfareforum;

    http://www.airwarfareforum.com/viewtopic.php?t=7315

    Al zou je het niet zeggen is dus de C.X ook een kist om mee te nemen!

    en...

    http://www.airwarfareforum.com/upld/...0-MJG3vi7M.jpg

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard


  6. #6

    Standaard

    Allereerst bedankt voor de reacties! Super!

    Als tweede iets wat ik niet wist, maar nu wel weet; de D.XVII is een aanduiding die eerst voor een C.X achtig type is gebruikt. Dit ontwerp was een tweezitter, zag er voor de rest uit als een jager D.XVII. Later is de aanduiding voor deze tweezitter verkenner vervallen en heeft men de naamsaanduiding D.XVII gebruikt voor de jager.

    De C.X is bijna een tweepersoons uitvoering van de D.XVII. Veel verschillen deze toestellen niet. het enige verschil was de zitplaats, motor, bewapening, cocpit en de afmetingen. Bedankt overigens voor de tip, ik zal die zeker meenemen!

    Met vriendelijke groet,
    Jan

  7. #7
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Jan,
    Wij hebben elkaar in Nieuwegein (spottersdag) gesproken over de D.XVI, D.XVII en de G.I.
    Ik zou een aantal fabrieksfoto's naar de Stichting G.I opsturen. Door omstandigheden is daar tot op heden niets van gekomen, maar ik hoop de CD binnenkort op te sturen.
    Groetn Stef.





    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 maart 2009 om 19:51

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •