Pagina 11 van 12 EersteEerste ... 9 10 11 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 117

Discussie: Mooiste boek op de plank??

  1. #101
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Winged Victory is toch een van de beste boeken over de eerste luchtoorlog, erg mooi geschreven!

    En heer Verbeek, U heeft zelf toch enkele exemplaren waar iemand jaloers op kan zijn...ik ben er een van. Dat boek van Udet in 't bijzonder.

  2. #102
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Joh, Jorri
    Gewoon kopen dat boek:

    Boekwinkeltjes.nl - Boeken zoeken: Ernst Udet
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  3. #103
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard Minder bekende geschiedenis 1939-1945

    Twee niet de mooiste boeken maar wel bijzondere.
    Niet over luchtvaart "an sich" maar wel over de tweede wereldoorlog met als raakvlak, voor mij, de luchtoorlog.

    Enige tijd geleden stuitte ik bij mijn zoeken naar minder bekende gebeurtenissen in de tijd 1939-1945 op iets wat mij intrigeerde. Daarop heb ik twee boeken gekocht die mij verder moeten helpen.
    "Deutsche U-Boote zum Schwarzen Meer - 1942-1944. Eine Reise ohne Wiederkehr" van Gerd Enders en "Der Seekrieg in den osteuropäischen Gewässern 1941/45" van Jürg Meister.
    Wat waren de gebeurtenissen die mij pakten.

    Om schepen naar het oorlogsgebied van de Zwarte Zee te krijgen hebben de duitsers via binnenwateren èn DE LANDWEG hun materiaal daarheen gebracht.
    Over deze transportweg zijn MEER dan 500 oorlogs- en handelsschepen waaronder 428 uit de Noord- en Oostzee naar dat oorlogsgebied gebracht.
    Voor de Kriegsmarine waren dat o.a. 6 U-Boten van het type II B !! Deze kwamen uit Gotenhafen in de Oostzee en voeren via het Kieler-kanaal en daarna Hamburg de Elbe op tot Dresden. En nu komt het! Van Dresden tot Ingolstadt ging het OVER DE WEG. Daarna ging het over de Donau verder naar Roemenië en naar de Krim. Weliswaar waren ze voor het overlandtransport "uitgekleed" en weer samengesteld wanneer ze weer te water werden gelaten op de Donau maar toch.…
    Het is bijna niet voor te stellen, 425 kilometer over de Autobahn van toen, met een snelheid van 8 km/uur en dat duurde zo'n anderhalve dag. Bij die meer dan 500 schepen zijn waarschijnlijk ook een aantal nederlandse kotters, er is sprake van 8 Nederlandse kotters in dat oorlogsgebied.
    Ik ben nog "aan het lezen" maar deze geschiedenis greep me zo dat ik het toch even kwijt wilde.

    Dus heb ik al een vraag voordat ik klaar ben met dat lezen.
    Is er iemand onder de forumbezoekers die ooit iets heeft gelezen dat deze route, de hele route, speciale aandacht had van de geallieerden bij de luchtoorlog?
    Mij is daarvan namelijk niets bekend.

    Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de Kriegsmarine hieronder de registratie van de U-boten.
    U 9, U 18, U 19, U 20, U 23 en U-24.

    Groeten,
    Ruud van Ommeren.

  4. #104

    Standaard

    Hoi Ruud,

    Dat is inderdaad een bijzonder verhaal zeg! Onvoorstelbaar wat er allemaal "uitgevonden" werd gedurende de oorlog. Misschien kun je hier eens de vraag voor informatie voorleggen: uboat.net - Discussion Forums

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 17 oktober 2012 om 11:15 Reden: typo
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #105
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    Het gaat mij niet zo zeer om de U-boten maar vooral of de geallieerden zich bewust waren van deze route richting Zwarte Zee en daar tegen optraden met bombardementen. Uiteindelijk kan zo'n operatie niet onopgemerkt blijven, zowel in Duitsland als bij de bewoners van de diverse landen verder op de route.
    121 Traktoren van 130 pk elk, 43 aanhangers van 40 tot 80 ton draagkracht met tot 18 assen (en dat is slechts een deel van het wagenpark) en zo'n 600 personen in de organisatie die voor scheepstransporten verantwoordelijk waren. En dat is alleen in het duitse gebied. En dan de afbouw op het moment dat ze de Donau ingingen in Ingolstadt bij een aparte stuk kade, ook nogal opvallend. Men moest ook bij de Autobahn een nieuwe helling met geringe steilheid bouwen om in Dresden op en net zoiets in Ingolstadt om weer van die weg te komen. Ook nogal opvallende kenmerken vanuit de lucht en dan die transporten zelf, ook nogal opvallend lijkt me.

    Overigens lees ik net dat de nederlandse schepen in dat oorlogsgebied 6 trawlers waren en niet 8 kotters zoals ik eerder meende te hebben gelezen. Zelf zegt het verschil me niets.

    Groeten,
    Ruud.

  6. #106
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Hier de U 19 en de U23 op een ponton klaar voor transport naar de Zwarte Zee.
    Zover ik weet wisten de geallieerden niet van deze transporten en zijn er ook geen aanvallen op ondernomen.

  7. #107

    Standaard

    Ik vind dit een verfrissend en verrassend onderwerp!

    Vooral omdat -ik althans- de indruk had dat alle WW2 onderwerpen wel zo'n beetje in enigerlei mate behandeld waren.
    Ook hier zal er hopelijk opeens iemand zijn die er meer of zelfs veel van weet, getuige de eerste foto van 'Das Boot op een ponton' die al verschijnt.

    Ook bij de varende disciplines zal dit wel belangstelling oproepen.

    Doorspitten graag!

    Tracker

  8. #108
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard Minder bekende gebeurtenissen 1939-1945

    Hallo Tracker.

    Speciale onderwerpen uit de periode 1939-1945 vinden is minder moeilijk dan het lijkt.
    In mijn verzameling heb ik in de loop der jaren aardig wat gevonden.
    Hieronder een tiental.

    The Great Coup (Robert Hill). Hoe de RAF een onbeschadigde Ju 88 in handen kreeg door deserteurs.

    Poisonous Inferno - World War II Tragedy at Bari Harbour (George Southern). Bombardement op de haven van Bari die vol lag met Amerikaanse schepen. Getroffen werd ook een bush-hush schip van de Ami's wiens gehele vracht bestond uit gifgas. Zelfs de havenmeester was niet op de hoogte. Hulpverleners werden dus ook het slachtoffer van vrijgekomen gas. Lang na het einde van de oorlog lekte het schip nog steeds gas. De Amerikanen waren bang dat de duitsers uiteindelijk gifgas zouden gaan gebruiken en door dit schip had men de mogelijkheid om terug te slaan. Helaas niet op de Luftwaffe gerekend.

    The Bruneval Raid - Stealing Hitler's Radar (George Millar). Een iets bekendere gebeurtenis, de titels zegt alles.

    The Starkey Sacrifice - The Allied Bombing of Le Portel 1943 (Michael Cumming). Een foutje!

    Der Henker vom Emsland - Willi Herold, 19 Jahre alt - Ein deutsches Lehrstück (T.X.H. Pantcheff). Een kwaadaardiger uitvoering van de Hauptman van Köpenick. Een soldaat van 19 vind in de laatste periode van de oorlog een officiersuniform in een stafauto langs de weg, met o.a. het lijk van de eigenaar van het uniform. Hij trekt dit aan en op de vlucht voor de geallieerden verzamelt hij een groep loslopende militairen en begaat een aantal moorden, o.a. op ontsnapte gevangenen uit een concentratiekamp. Er waren ook een aantal Groningse verzetsstrijders onder de doden. Uiteindelijk in 1946 door de geallieerden terechtgesteld.

    Bomben und Legenden - Die schrittweise Aufklärung des Luftangriffs auf Freiburg am 10. Mai 1940 - Ein dokumentarischer Bericht (Gerd R. Ueberschär/Wolfram Wette). Foutje van de Luftwaffe aan het begin van de oorlog door een navigatiefout een eigen stad gebombardeerd in plaats van een Franse. Een grote doofpotaffaire naderhand.

    Moskau ruft Heeresgruppe Mitte… (Günther W. Gellermann. Een commando met de opdracht om Stalin te vermoorden. Mislukt.

    Das verstummte Hurra - Hürtgenwald 1944/45 (Kurt Kaeres). De slag in het Hürtgenwald is een weinig bekende, zeer bloedige slag. Geallieerde generaals hebben hier uit stoerheid zo'n 50.000 Amerikanen opgeofferd en dat nog in een laat stadium.

    Unternehmen Karneval - Der Werwolf-Mord an Aachens Oberbürgermeister Oppenhoff (Wolfgang Trees). Na de verovering door de Ami's werd de eerste "vrije" burgemeester door een Werwolf-commando vermoord die op hun beurt later ook weer terechtgesteld werden.

    England's last war against France - Fighting Vichy 1940-1942 (Colin Smith). Er werd toch meer gevochten tegen Vichy dan de meeste mensen weten.

    En er zijn er in mijn verzameling, begonnen in 1955, nog wel een paar te vinden die in deze categorie zouden passen.

    Ruud van Ommeren.

  9. #109
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    In mijn vorige bericht zijn enige typefouten geslopen. Mag eigenlijk niet bij iemand die al 50 jaar 10-vinger blind typt.
    De meest storende vind ik bush-hush, dat moet natuurlijk hush-hush zijn.

    Ruud.

  10. #110

    Standaard

    Die vond ik nou juist zo passend voor George...

    Dank voor de lijst.

    Jaap.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •