Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Foto FK.58

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Foto FK.58

    Bijgaande foto komt uit het boek; Dromen en Volharding, van de Belgische Luchtvaartnijverheid. SABCA 1920 - 1990. copyright SABCA D/1992/0801/02 blz.58

    Volgens de lijst van afbeeldingen in het boek komt de foto uit het archief van SABCA of van een van de redacteurs. Dat roept een vraag op. Kent iemand deze foto? Komt hij van SABCA of van Koolhoven zelf. Ik ben hier benieuwd naar omdat de 10 door SABCA gebouwde FK.58's (Koolhoven had deze uitbesteed i.v.m. de grote drukte) klaar waren op de inbouw van motoren en instrumenten na. Bij het uitbreken van de oorlog zijn ze op de trein naar Frankrijk gezet, de trein is aangevallen en daarmee einde verhaal. (althans, voor zover ik weet). De FK.58 op de foto, lijkt klaar, dus of het verhaal klopt niet, of de foto komt van Koolhoven.

    Iemand enig idee?

    Groeten, Stef.

    Laatst gewijzigd door Arjan; 3 april 2011 om 13:21

  2. #2

    Standaard

    Ha allen,

    De FK.58 is een interessant toestel. Het exemplaar op de foto is het prototype en geen door SABCA in licentie gebouwd toestel. Je kan dat aan een aantal dingen zien: als eerste ddat hij niet volledig is afgewerkt (blanke vleugel, zwarte randen, etc.) en als tweede aan de motorkap. De eerste vier hadden een ander type Hispano Suiza motor, dit is daar een van.
    Tegelijkertijd heeft België er een aantal gebouwd, maar die schijnen gewoon in Frankrijk te zijn aangekomen. Maar goed, dat zal de Koolhoven Stichting stukken beter weten. Qua Koolhoven is mijn kennis niet groot, buiten dan over de Koolhoven vliegtuigen van de NV Nationale Vliegtuig Industrie..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3

    Standaard

    Er zijn zeer zeker een aantal FK.58`s in dienst geweest
    Meest gebruikte motor voor deze modellen waren de Gnome-Rhone GR14.
    Als bewapening werd voor de FN-browning MLE 38-7,5mm gekozen.
    Blijft vind ik zelf een enorm mooi vliegtuig,jammer dat er zeer weinig van dit model ook over is gebleven.
    Iemand nog misschien mooie plaatjes??

  4. #4

    Standaard

    Dat klopt, ik beweerde ook niet dat er geen toestellen in dienst zijn geweest. Wat interessant is dat een van de FK.58 toestellen aangepast is geweest aan een Daimler Benz DB600 lijnmotor bij gebrek aan een krachtige luchtgekoelde motor toen de motorenleverantie vanuit Engeland werd verboden vanwege de uitgebroken oorlog.
    Meer foto's van dit toestel zijn er wel. Heb er zelf een aantal in bezit, zal die uploaden als ik ze ga scannen.

  5. #5
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hier nog een paar FK.58's. De eerste foto zal dus hetzelfde toestel zijn als op de foto uit het SABCA boek. De tweede is volgens mij de PH-AVA
    De derde is de PH-AVO of AVU. Vergat er aan toe te voegen dat de foto's uit eigen collectie komen.
    Groeten Stef
    Laatst gewijzigd door Stef; 5 april 2011 om 23:28 Reden: vermelding vergeten

  6. #6
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Het zal de PH-AVA wel niet zijn, die is toch platgegooid op Waalhaven onder registratienummer 1002 (LVA) Die was toch lichtblauw en had niet de Franse camouflage kleuren.????????

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •