Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40

Discussie: Pander foto's

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Pander foto's

    Ook de volgende Panderfoto's komen uit eigen collectie.

    Een voor de Duitsers gemaakte SG38
    EF85 met klederdracht
    Een EG100
    en een tweetal waardoor je een aardig modellenoverzicht krijgt.

    Groeten, Stef









    Laatst gewijzigd door ReneL; 4 april 2011 om 12:35

  2. #2
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik zag vanavond de vraag van Dick Funcke om foto's van de Pander E. Ik wil er graag een aantal plaatsen, maar wilde niet de lange serie foto's van Ruud doorbreken,
    dus wilde ik een nieuwe thread starten, maar kon nergens meer vinden hoe ik dat moest doen. Uiteindelijk vond ik een draadje met Panderfoto's (wat ik notabene zelf begonnen was,
    dus ik kon het wel) waar ik dan nu maar op verder borduur. Ik begrijp dat het gaat om de EC, Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groeten Stef

    Naam: cn.18 EC H-NADI.jpg
Bekeken: 1589
Grootte: 490,6 KB

    Pander EC cn.18

    Naam: cn.23 EC H-NADW.jpg
Bekeken: 1629
Grootte: 481,8 KB

    Pander EC cn.23

    Naam: cn.23 H-NADW.jpg
Bekeken: 1566
Grootte: 451,1 KB


    Naam: cn.39 EF 85 mei 32 Waalh..jpg
Bekeken: 1690
Grootte: 513,3 KB

    Pander EF cn.39

    Naam: IMG_0006 (2).jpg
Bekeken: 1563
Grootte: 488,3 KB

    Pander EC ik dacht de PH-AIB

    Naam: Pander E cn.40 PH-AIB Hoorn ca 37.jpg
Bekeken: 1754
Grootte: 531,3 KB

    Pander EC cn.40 PH-AIB

    Naam: Pander EC cn.31 PH-AFZ.jpg
Bekeken: 1684
Grootte: 253,4 KB

    Pander EC cn.31 PH-AFZ

  3. #3

    Standaard

    Prachtige plaatjes Stef!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Ik ben het volledig met Mathieu eens Stef. Hartelijk dank!

    Groet, Ruud.

  5. #5

    Standaard

    Waarom zijn foto’s zo belangrijk zijn bij het ‘her-ontdekken’ van een vliegtuigconstructie?
    De droom van elke vliegtuig-restaurateur en replicabouwer is het om aan een project te beginnen voorzien van alle denkbare en bruikbare informatie omtrent dat vliegtuigtype. De oorspronkelijke bouwtekeningen, de gebruikte kleurenschema’s, oude handboeken en dan ook nog een berg detailfoto’s. Maar helaas, meestal ontbreekt het vaak aan die essentiële gegevens. Wil je dus een constructief en historisch verantwoord product afleveren, dan ga je op zoek.
    Foto’s zijn daarbij een belangrijke bron. Zeker als het, zoals bij de Pander, de geproduceerde vliegtuigen zoveel onderlinge verschillen laten zien. Starre landingspoten en verende poten, venturibuizen op verschillende plaatsen, wel of geen navigatielichten, de vorm van de cockpitranden en ga zo maar door. Bekijk de bovenstaande foto’s maar eens nader. De replicabouwer stelt vooraf vast welke van de vele uitvoeringsvormen zijn voorkeur heeft en definieërt die in de nieuwe constructietekeningen. In mijn geval wordt het de ‘moeder’ van alle E’s, dus de twee kisten die 1927 aan de Rotterdamsche Aeroclub zijn geleverd.
    Zelfs plaatjes van gekraakte vliegtuigen leveren nuttige informatie op omdat daarin de details van de vliegtuigconstructie vaak goed te zien zijn.
    Dus laat ze maar komen, die plaatjes.


    Dick Funcke dick@funcke.com

  6. #6

    Standaard

    De H-NADI heeft tussen de bevestiging van de vleugelstijlen op de ondervleugel twéé struts lopen naar de romp, maar op de daaropvolgende foto's van alle andere exemplaren is er slechts één te zien, de achterste, die naar de cockpit loopt.
    Heeft iemand een idee waarom die voorste is weggelaten?

    Overigens waren het al zeer gestroomlijnde vliegtuigen voor de jaren 20, met een ronde rompdoorsnee en een fairing tussen de romp en de -onderste- vleugel.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    De H-NADI heeft tussen de bevestiging van de vleugelstijlen op de ondervleugel twéé struts lopen naar de romp, maar op de daaropvolgende foto's van alle andere exemplaren is er slechts één te zien, de achterste, die naar de cockpit loopt.

    Ik denk dat de vertekening van de foto de oorzaak is.
    De voorste stijl is van het landingsgestel en loopt niet naar de vleugel!

    Mvg, Classic

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Ik denk dat de vertekening van de foto de oorzaak is.
    De voorste stijl is van het landingsgestel en loopt niet naar de vleugel!

    Mvg, Classic
    Dag Dick,

    Je noemt de twee Panders EC van de Nationale Luchtvaartschool de moeders van dit type. Dit waren de H-NADV en H-NADW.
    Maar de H-NADI was toch al eerder geleverd.
    Dat er veel geprobeerd werd is wel te zien. Staat er boven een foto van de H-NADI met één dubbele cockpit, hij was er ook met twee cockpits.

    Karel
    Naam: 18 Pander EC H-NADI op Whv 02.jpg
Bekeken: 1673
Grootte: 501,6 KB

  9. #9

    Standaard

    Karel,


    Ik moet je gelijk geven. De H-NADI (serienummer 18) was eerder. Verongelukt op 26 augustus 1926, maar wel de voorloper van de twee R.A.C. Panders H-NADV (serienumer 22) en H-NADW (serinummer 23). Het blijft altijd uitkijken als je iets schrijft in de richting van registratie/serienummers/eerste-vluchten kenners!

  10. #10

    Standaard

    Het einde van de ADV kwam op 30 april 1930 op Waalhaven

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •