Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: KLU zwaar getroffen door bezuinigingen

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard KLU zwaar getroffen door bezuinigingen

    De Klu moet 19 van haar F-16 straaljagers inleveren, 17 Cougar transporthelicopters en 1 van haar KDC-10 transportvliegtuigen.

    Dit als onderdeel van een bezuiniging van 1 miljard euro.

    Met een investering van 100 miljoen (dus 1/10e van de beoogde bezuiniging) krijgt de Klu wel een nieuw speeltje er bij, namelijk ee JSF testvliegtuig.

    Gelukkig worden nog wel 80 van de 118 generaals behouden!

    Waar is de visie gebleven in dit hele verhaal? Het is jammer om te zien, dat ondanks diverse duidelijke - verontrustende! - signalen men nog steeds deel blijft nemen aan het JSF programma...

  2. #2
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Kunnen ze wat toestellen/materiaal geven aan MLM en Aviodrome.

  3. #3
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Verbeek Bekijk bericht
    Kunnen ze wat toestellen/materiaal geven aan MLM en Aviodrome.
    of Libie

  4. #4
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Ik denk dat de MLM ook getroffen wordt door de crisis bij defensie. Als er geen geld is zijn dit de eerste items waarop men bezuinigd.

    De JSF was de enige optie, misschien nu overbodige Typhoon van de Engelsen/ Italianen of Duitsers kopen of als het zo door gaat helemaal niets. Ik denk dat het eerder het laatste is dan het eerste.

    Als oud militair ben ik van mening dat het leger niet zonder Generaals kan, maar Generaals ook niets zonder legers. Gelukkig dat we inderdaad dus 80 generaals behouden.

    Dit is een trieste dag voor iedereen die zijn baan zal verliezen. Niet alleen bij defensie, maar ook de leveranciers en andere mensen die afhankelijk zijn van Defensie. Deze mensen wens ik veel sterkte toe.

  5. #5
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Ik vind het heel dom dat er juist nu bezuinigt word op devencie
    Dit tewijl er juist erg veel onrust heerst in de wereld
    Het gaat precies zoals in de jaren 30
    Bezuinigen op defencie
    En het dan gek vinden dat we onder de voet gelopen worden

    O ja er waren ook mensen die bij de russen aan het lobien waren voor jachtvliegtuigen
    Die hadden een toestel ik weet niet welke die veel betere prestaties had dan de J S F of de eurofichter
    Aleen was het weerwoord daarop dat ze niet geschikt waren voor de europeese electronica
    en dat onze bommen er niet onder zouden passen

  6. #6
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    Belachelijk, maar wel miljoenen naar het buitenland blijven sturen. Het heeft altijd al scheef gezeten.

  7. #7
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    Ik vind het heel dom dat er juist nu bezuinigt word op devencie
    Dit tewijl er juist erg veel onrust heerst in de wereld
    Het gaat precies zoals in de jaren 30
    Bezuinigen op defencie
    En het dan gek vinden dat we onder de voet gelopen worden

    O ja er waren ook mensen die bij de russen aan het lobien waren voor jachtvliegtuigen
    Die hadden een toestel ik weet niet welke die veel betere prestaties had dan de J S F of de eurofichter
    Aleen was het weerwoord daarop dat ze niet geschikt waren voor de europeese electronica
    en dat onze bommen er niet onder zouden passen
    Ondertussen worden de Iranse F-14's omgebouwd om met Russische uitrusting te vliegen...

    Volgens mij is stealth voor een groot deel achterhaald, zowel het oude Holland signaal als de Russen hebben technieken ontwikkeld om de JSF op radar te kunnen zien. Daarbij is de JSF met de luiken open gewoon te zien en dan zijn verrassings element kwijt. En voor het hele stealth concept worden wel vliegeigenschappen ingeleverd. Daarbij wordt de F-35 ontwikkeld om nooit de F-22 de baas te kunnen.
    Als je dat combineert met wat Nederland met de vliegtuigen doet, dan lijkt de JSF niet de beste keus voor Nederland. Zeker niet als je de kosten erbij telt.

    Maar iets zegt me dat Nederland allang niet meer van de JSF af kan. De enige manier is dat Amerika de stekker eruit trekt.

  8. #8
    Geregistreerd
    20 december 2008
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    33

    Standaard

    Er ligt natuurlijk ook nog dat aanbod van Saab.

  9. #9
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Er is nog geen ander land wat de next generation Gripen heeft besteld. Uitgaande dat Nederland nooit meer dan 67 of misschien wel minder toestellen zal bestellen is dit niet te betalen. Als er een MLU moet worden uitgevoerd zal Nederland deze geheel moeten bekostigen. De risico's in het huidige voorstel (gebaseerd op 85 toestellen) zijn al te groot. mvg, Silvester

  10. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De Gripen NG ligt nog steeds goed in de race voor een order uit India en Zwitserland. Zweden heeft er volgens mij al een stuk of 50 besteld.
    Als eenmaal een NAVO partner overstag gaat zullen er denk ik wel meer volgen.

    Arjan haalt inderdaad precies aan wat er zo kwalijk is aan de JSF. Stealth is achterhaald. Bovendien heeft Nederland de "ambitie" om in de "first strike" mee te doen. Volgens mij is die ambitie fout in het licht van al deze bezuinigingen. En volslagen onrealistisch bovendien. De Amerikanen zijn bereid/en kunnnen die klus zelf klaren, dat is precies wat we nu ook in Libie hebben gezien.

    Bovendien, welke vijand zou Nederland als eerste een afstraffing willen geven? Venezuela? Of willen we wraak voor de afgang tijdens de 10-daagse veldtocht? Wraak voor de boeroorlog misschien? Willen we de Duitsers uit de kuilen op het strand jagen?????
    Nederland is niet zo'n bloeddorstig oorlogszuchtig landje. Laat die JSF toch lekker mislukken

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •