Pagina 10 van 11 EersteEerste ... 8 9 10 11 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 104

Discussie: Schiphol

  1. #91

    Standaard Schiphol (mengeling van oud en nieuw).

    Omdat er onlangs onzekerheid ontstond over het voortbestaan van de site realiseerde ik me dat ik wel alle foto's heb gerubriceerd die ik heb geplaatst, maar dat ik met een heilig geloof in de eeuwigheid dat niet heb gedaan met de topics die ik ben begonnen en alle losse teksten die hier en daar terecht zijn gekomen.

    Er was dus opeens werk aan de winkel om dat selectief op te slaan.
    Ik ben daar nu een aantal dagen mee bezig; het slokt veel tijd op en is buitengewoon suf werk.

    Maar er zit wel ook een positieve kant aan, namelijk dat veel onderwerpen weer eens onder je aandacht komen.

    Dit topic 'Schiphol' is er zo een waar ik dan met groot genoegen weer naar kan kijken.

    Vooroorlogse foto's, mooi hoor, ook van mezelf uit Pa's albums.
    Foto's van vlak na de oorlog, de opbouw.
    Zeventiger jaren foto's van het modernere spul; prachtig, tot en met nú in feite.

    Maar wat er voor mij uit springt is de relatief korte periode van grote verscheidenheid in soorten luchtvaart, met de bijbehorende types.

    De jets die hun intrede deden, de DC 8 en 707, met een heel gevolg aan zeer lawaaierige korte-afstands kinderen.

    Het is die korte periode die foto's oplevert met een Acht, en een Boeing, maar met op een andere opstelplaats op het platform gewoon nog de luchtvaart zoals we die tot dat moment kenden.

    De grote maatschappijen die 'opeens' met de grotere snellere jongens in een veel te ruime jas staken, en waarvan de directies gemiddeld tamelijk zéér tevreden met zichzelf achterover leunden op hun pluche.
    Een aantal iets te lang, en dat wreekt zich vroeger of later.

    Maar ook de vracht- en chartermaatschappijtjes die overal opdoken, met oud materiaal, met bezielende directie-tje-tjes en zwaar onderbetaald personeel.
    Men vocht elkaar de tent uit, in het eigen Nederland en zo ook in de omringende landen.

    Als semi-moderne tussenvorm waren er nog de onvolprezen DC-Zevens en de Connies.

    Zij vormden een soort ruggengraat van vertrouwen op een platform met steeds meer gestroomlijnde 'nieuwlichters'.

    Die laatste combinatie, die van oud en nieuw, maar beiden nog hartstochtelijk in gebruik, is op deze site het meest in het oog lopend vastgelegd door Nico Braas.

    Hij is degene geweest die gewapend met de Clack op het juiste moment op de juiste plaats was!

    Of alle composities van oud en nieuw zo bedoeld waren weet ik niet.
    Maar we gaan er van uit!

    Wat me ook opviel was dat Nico de indruk wekte dat er nog een doos was met meer platformwerk.

    Als dat zo is, en hij is gevonden, mogen we die inhoud dan gaan aanschouwen?

    Ik plaats deze nog maar een keer om aan te geven wat ik bedoel..





    Tracker.

  2. #92

    Standaard

    Prachtige foto.
    In 1956 was ik als klein jongetje met mijn vader naar Schiphol, vliegtuigen kijken (o, wat leuk) en daar stond de Tu-104 van Aeroflot. Mijn eerste straalvliegtuig!!
    Toen hij vertrok, en de motoren startte kwam er een straal brandende vloeistof uit de linkermoter vloeien. Kennelijk was dat heel gewoon, want niemand reageerde op het platform, en de Tupolev vertrok gewoon. De foto is door mijn vader gemaakt waarschijnlijk op Agfa, vandaar de slechte kleuren.

    Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 januari 2016 om 21:36

  3. #93
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    En met een paar minuten fotobewerking krijg ik dit al..., dus een expert in foto's bewerken kan er nog wel wat meer uithalen.

    Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 januari 2016 om 21:35

  4. #94

    Standaard

    Inderdaad, mooie platen! Altijd leuk om te zien.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #95
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Even te snel geweest. Deze keer 'noise' verwijderd en een beetje verscherpt.


  6. #96

    Standaard

    Mooi werk, ik heb Paint Shop van Corel, kan die dat ook? en Hoe doe je dat dan? Altijd leerzaam voor mijn vaders andere dia's.

  7. #97
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Ik heb nooit met Paint Shop gewerkt, dus geen idee of dat programma dit kan.
    Ik werk met het oude Photoshop PS3.

    Eerst heb ik gekeken wat het programma doet met 'automatische levels' en dat zag er al behoorlijk uit. Daarna geprobeerd wat kleurzweem weg te werken via 'color balance'.
    Daarna 'saturation' verhoogd, zodat er weer wat kleur in komt (maar daardoor krijg je in dit geval ook weer roodachtig kleurzweem). Daarna op en vrij groffe manier de stofjes weggehaald en via 'klonen' de rode band onder de kist weggehaald. Die rechter rode band heb ik gewoon laten zitten.
    Na het plaatsen van de foto kwam ik erachter dat mijn versie onscherper was dan je origineel (hoe?) en heb ik 'm even opnieuw gedaan door de 'noise' weg te filteren en daarna in kleine stapjes te verscherpen, ook via filter.

    Is dit abracadabra of heb je hier wat aan?

  8. #98

    Standaard

    Aha, dat begrijp ik. Die functies heeft PSP ook, zie ik nu. Dat saturation is handig, die heb ik nog niet gevonden op PSP, zal ik nog verder zoeken in de menu's.
    Wat bedoel je met "rode band onder de kist"?
    Ik heb nog een foto van een Fokker Friendship uit de jaren 60, die ook zo rooig is, daar zal eens op oefenen.
    Bedankt voor de uitleg.

  9. #99
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    We blijven maar even off-topic
    Die rooie band is te zien vanaf het landingsgestel van de Tupolev naar onderen. Dat is een plek waar extra licht op het negatief is gevallen. Aan de rechterkant van de foto zit er nog eentje...

  10. #100

    Standaard

    Alle missende foto's zijn weer zichtbaar.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •