Pagina 2 van 11 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 104

Discussie: Schiphol

  1. #11

    Standaard schiphol op ebay

    Voor de fotoverzamelaars staat er weer een mooie plaat op ebay:
    Org.s/w Foto-2.Weltkrieg- Flugplatz - Beute - Flugzeuge - Holland - für Sammler | eBay
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:00

  2. #12
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Schiphol jaren 30

    Coll. J Wullink.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)            
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:01

  3. #13

    Standaard Schiphol

    Er was een publieksdag op Schiphol, ik denk in '34.

    De oude Trackster staat voor de PH-ADO.
    Deze was ingericht als ambulance vliegtuig, en was daartoe voorzien van een zéér bescheiden rood kruisje.

    Een voorloper op dit gebied was een Fokker S IIa van de LVA, die uitgerust was met een brancard, ter hoogte van de nek van de vlieger.
    Gezien de enorme aantallen gewonden in de laatste oorlog was het een wat mistroostig opzetje, maar alle begin is moeilijk...

    Inmiddels had de MLD in de Oost in eigen beheer een Fokker T 4a (zónder W), ingericht als zodanig.

    De PH-ADO vloog een paar demonstratie circuitjes, met de landingen vlak voor het publiek langs.
    Een uitkomst in een tijd zonder telelenzen!

    De ADO dus op Schiphol, een 010-omgeving. Maar goed dat hij niet de PH-FEY heette...

    De laatste foto toont een zweefvliegtuig op een oor.
    Het zou de PH 17, Adelaar kunnen zijn, of de PH 32, een Grunau 8.

    Tracker
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:02

  4. #14
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Mooie foto's! Zijn deze door je vader gemaakt?

  5. #15

    Standaard

    De zwever op de laatste foto is zeker geen Grunau 8 want die had een as met 2 wielen onder de romp en daardoor stonden de vleugels op de grond dus altijd horizontaal.
    Ook heeft de zwever op de foto een taps toelopende vleugel terwijl die van de Grunau 8 recht waren (zie bijgevoegde foto van de restauratie van de Grunau 8 PH-70).
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:03

  6. #16
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Denk dat daar iets niet goed is gegaan. De Ambulance van de luchthaven staat er bij.

  7. #17

    Standaard Schiphol

    Ja, Jorri,

    Gemaakt door mijn vader, van lekker dichtbij. Nu eens niet half zichtbaar,
    afgeschermd door mannen met hoeden op die de vermaledijde postzak van 10 kg aangeven die naar Batavia moest...

    Ik ben het helemaal met je eens Jan, maar ik heb het niet grondig uitgezocht.
    Gezien je bezigheid moet je een kenner zijn op dit gebied!
    Helaas doe je geen nieuwe suggestie..

    De ADO fotograaf kon er ook wat van, zie foto.
    Hij staat tweede van links, niet in 1920, maar in '32 of '33, net opgekomen in dienst.
    Héérlijk, watervleugels verlijmen met caseïne-lijm, niets aan de hand toch?

    Mijn primaire idee bij de slanke zwevervleugel op de foto was de Fafnir.
    Een schoonheid, maar de vleugel van de Schiphol kist ligt net iets te schuin t.o.v. de grote Fafnir spanwijdte.
    Het was een plaatje. De ver doorgevoerde luchtweerstand verlagende bouw
    leidde er toe dat de vlieger niet naar voren kon zien.
    Helaas daardoor waren er nog al eens kleine kraakjes...

    De schitterende vleugelslankheid is voor de foto ook doorgevoerd bij de toen helaas al slank-gelaarsde 'mithilfer' op de grond...

    De topic is Schiphol, maar er kan nog wel een mooie zwever tegen aan lijkt me.
    In '57 was ik een poosje te gast op Terlet. Er was een slaapzaal achter dat raam boven.

    Met diepe spijt nu heb ik er toen maar twee gefotografeerd, zelfs niet eens de staartloze Fauvel, waar ik één vluchtje in mocht maken van de Duitse dame-eigenaresse.

    Het werd de Minimoa, mooier was er niet!
    En dat Duitse motorzwevertje.

    Het vliegtuigje boeide me niet zozeer, maar de propeller des te meer.
    Die recht-toe-recht-aan gebogen metalen strip haalde voor mij alle magie
    onderuit die er aan prachtig aerodynamisch gevormde collega's kleefde!
    Ik vond het maar helemaal niks...

    Tracker
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)          
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:05

  8. #18

    Standaard

    Ik zou wel een suggestie willen doen maar de zwever is te onduidelijk om een gok te wagen. De Grunau 8 komt me wel bekend voor aangezien ik help met de restauratie van Grunau 8 PH-70. Dat gaat nog wel een aardig tijdje duren, maar de bedoeling is dit unieke toestel over een aantal jaren weer vliegend te kunnen laten zien. De grote trekker van dit project is Hans Regeer (die ook achter de Grunau vleugel op de foto staat). De ribben voor de nieuw te bouwen vleugels zijn gemaakt door Dick Funcke, een vakman op luchtvaart houtbouw gebied.

    De motorzwever die tracker laat zien is denk ik een zogenaamde Motor Spatz, een omgebouwde Spatz of L-Spatz.

  9. #19

    Standaard Schiphol

    Die zwever komt nog wel.
    Eerst even terug naar Schiphol.

    Het vooroorlogse kaartje van Jan verleidde me om er een Earth van nu met dezelfde schaal naast te zetten.
    Met een bedoeling.

    De oorspronkelijke structuur van het oude Schiphol ligt er nog steeds.
    Dat is op zich niet verwonderlijk omdat de baanrichtingen toen, en ook nog nu, bepaald worden door de heersende windrichtingen.

    Die zijn ZW, W, en NW, met wat speling naar beide kanten.

    De voor de burger luchtvaart internationaal vastgestelde dwarswind-component limiet bij start én landing is 25 kt.
    Met banen 19, 23, en 27 was men daarmee al een heel eind op Schiphol.
    Daar kwam baan 32 bij om Noord Wester storm op te kunnen vangen als het op baan 27 niet meer ging.

    's Zomers, 's winters en bij weinig wind is een baan 06 aan de orde voor landen, en een baan 01 voor de start.
    ( Geheel los hiervan, baan 00 bestaat niet, dat wordt baan 36).

    De verharde baan 23 op Schiphol werd al vrij snel aangelegd, parallel aan de voormalige stationsgebouwen, nu Schiphol Oost.
    Omdat de magnetische variatie afneemt, en banen worden benoemd naar hun magnetische richting, heet baan 23 nu 22.

    Dwars daarop werd baan 14-32 aangelegd, extra breed, rekening houdend met toekomstige grote vliegtuigen.
    Het is kort na de oorlog.

    Om te beginnen lag deze baan ongelukkig.
    Als baan 27 buiten limieten was of niet beschikbaar werd 32 gebruikt.

    Met een harde Noord Westen wind kwam je dan binnen over de gebouwen.
    Dat maakte short final tot een erg turbulent geheel.
    Verder was er dan nog een kort stukje final met hellingstijgwind boven de gebouwen.
    Om toch netjes naar beneden te komen moest er dan vermogen verminderd worden. Als je dat stabiel voor elkaar had kwam de veldrand onder je door.
    Gebouwen weg, dus ook stijgwind weg! Opeens.
    Herkent u het?

    Iedereen zakte daar dan in een gat dat met gas geven moest worden opgevangen.
    Het leidde steevast tot instabiele naderingen.
    Het was een lust voor het oog als je een (NLM) kantoorraam had met uitzicht op....

    Dat eerder genoemde, extra brede, met oog op de toekomst, van baan 32, was een beetje jammer.
    Toekomstige vliegtuigen hadden in eerste instantie geen brédere banen nodig, maar lángere!
    Maar voor langer was geen ruimte.
    In het latere tangent-ontwerp werd baan 32 dan ook opgeofferd.

    Maar in '49 lag hij er, nieuw en breed.
    Je was na de landing de andere kant op, op baan 14 dus, ook meteen thuis. Handig!
    Vliegwereld wijdde er een artikel aan toen.

    Men plaatste een fraaie foto van het paradepaardje, de Connie, die net was geland op baan 14, en aan het uitrollen was richting platform.

    De nieuwe baan was zo mooi en onwennig breed, dat de Connie-crew op een kwart van de baan aan het binnen taxiën was.
    Jammer van de foto!
    Het ligt voor eeuwig vast.

    Toegegeven, Schiphol gaat niet helemaal vrij uit hier.
    De overdadige breedte was aanleiding geweest om lijnen ter weerszijden van het midden te trekken.
    Een merkwaardige gedachtengang.


    Maar toch, het is een gulden regel dat er gestart, geland én getaxiet wordt op de centerline.
    En als deze niet geschilderd is dan zoekt men visueel het midden op tussen de runway edges...en die zijn hier wel héél erg zichtbaar gemaakt.
    Dat was toen, en is nog steeds de regel.

    Standaard-min dus voor deze KLM Connie!

    Tracker.

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:06

  10. #20
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll. J Wullink
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:07

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •