Pagina 3 van 11 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 104

Discussie: Schiphol

  1. #21

    Standaard Schiphol

    Mag ik zo vrij zijn, Jan?
    Of het er beter op wordt moet een ieder voor zich weten....

    Tracker
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:08

  2. #22

    Standaard Schiphol

    Eerder schreef ik dat op Schiphol baan 23, parallel aan de gebouwen, al snel werd aangelegd.
    Met daarop volgend baan 14/32, de brede baan.
    Dat moet ik herzien, want rnw 32 lag er namelijk als eerste.
    05/23 Was in aanbouw en aan de NZ baan, 01/19, moest nog worden begonnen.
    (Was dat nog niet opgevallen?)


    Kennelijk had baan 32 de voorkeur om van daaruit verder te bouwen.
    De reden kan van logistieke aard zijn geweest, want 32 is niet de logische keus qua heersende windrichting.


    Het windkaartje geeft dit aan voor het gemiddelde najaar, wanneer de wind er toe doet in sterkte.
    De Noord Wester stormen staan daar niet op. Ze duren trouwens nooit langer dan een dag.
    Er blijft dus een overwegend ZuidWestelijk wind-patroon over.


    Een baan 23, als eerste, zou dus meer voor de hand hebben gelegen...en was leuker voor het publiek van toen.


    Voor baan 14/32 was niet voorzien in een naderingssysteem.
    Voor baan 23, en later de 01R lag dat wel in de bedoeling.


    Ruim een jaar na de oorlog was Nederland uiteraard overal bezig met wederopbouw van al dat was vernietigd of beschadigd.
    Maar met Schiphol lag dat heel anders:
    Hier werd niet opgebouwd, maar vond een totaal nieuwe aanleg plaats.
    Doel was om zo snel mogelijk voorin mee te kunnen 'in de vaart der volkeren'.


    Dat heeft men toen goed gedaan lijkt me!
    Zowel ondernemend als politiek Nederland stonden er achter.
    Naast de Deltawerken 10 jaar later is dit uniek geweest, denk ik.


    Die 'vaart der volkeren' in 1947 werd aangedreven door zuigermotoren.
    Nog een halve generatie, daarna was het gedaan.


    De jet was in opkomst, al bleven sommigen in grote, logge 'Princess-elijke' projecten volharden.
    Zo was het 'Brabazonnetje' al aan het ondergaan voor het goed en wel was opgekomen...
    De Fransen konden er ook wat van, de Latecoere, 'de tout son Coeur', maar vanuit het hart was hier niet goed genoeg.


    De rest mocht even een paar jaar niet...ze waren stout geweest.


    Terug naar Schiphol.
    Banen 23 en 19 kwamen er snel, maar vanaf 1960 brandde het echt los.


    Schiphol van toen ging 'het oude' Schiphol heten, het zwaartepunt verlegde zich definitief naar het Westen.
    De banen 32 en 23 hebben het wat rustig gekregen, misschien wel terecht na 65 jaar.


    Tracker.

    (4 plaatjes staan in het volgende bericht.)
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:09

  3. #23

    Standaard Schiphol

    Nog 4 plaatjes.

    Tracker
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:10

  4. #24

    Standaard Schiphol

    Met het eerder geplaatste Google Earth kaartje van het oude Schiphol had ik een bedoeling.
    De aanleiding was een eigen foto uit 1960, maar de inleiding is een beetje een eigen leven gaan leiden...


    Het is 28 nov 1960. RLS. De 'voortgezette Saab'.
    Het was deze opleidingsfase die o.a. dicteerde om de 'grote' vliegvelden aan te doen.


    Schiphol was die dag aan de beurt.
    Rondleiding, RT-examen, een lezing bij KLM, kortom, we waren er vaker geweest.
    Maar nog niet vliegend.
    Zélf, bedoel ik.


    Het moest officiëel, als lijnvlucht, via airways, IFR.
    Vluchtvoorbereiding met alles er op en aan, de vlucht zelf volgens procedure, van baken naar baken.
    Het werd een nadering voor baan 23.


    De aankomsttijd lag rond een uur 's middags.
    Ook toen al was er een vertrekpiek rond die tijd.
    Daar kom je dan aan, op glijpad, op snelheid, met witte knokkels om dat allemaal schijnbaar ontspannen te bewerkstelligen.


    Op 800 ft zie je in je ooghoek een paar grote jongens staan, bezig met hun engine runup.
    Dat is dan ook het moment waarop je je realiseert dat je landend verkeer bent, en dus volgens de regels voorrang op ze hebt --en ook krijgt!
    Je vormt een factor in het geheel. Je doet er toe!


    Iets verderop staat nog een Viscount, haaks op de baan, turbo-prop, geen run- up nodig. Klaar voor vertrek.
    Hij meldt aan de toren: "Ready for immediate Take off".
    Maar helaas:
    "Cleared for line up after landing traffic".
    "Roger, lining up after THE traffic".
    Hij heeft vast naar rechts gekeken en gezien wat er aan komt.
    Het is te horen dat hij het maar niets vindt, misschien wel een beetje terecht, hij heeft vast een krap schema.


    "En nou netjes landen, gas er op houden en als een SCHEET links van die baan af!", hoor ik naast me.


    Dat gaat goed. "Expedite!" had de toren gezegd. Nieuw woord geleerd.
    Op Eelde was het verzoek 'keep it rolling' wel het meest dwingende, na een landing.


    Net vrij van de runway komt er al een hoop lawaai achterlangs zetten.
    Vier Darts, Take Off power, 14.500 RPM, in stevig tempo gas geven, anders gaan de props rare geluiden maken.
    Maar dat zou ik later pas leren.


    Na solo komen en nog één of twee dingen tijdens de opleiding, waaronder stiekem over de kop gaan, is deze nadering me het best bij gebleven.


    Er was nog geen McDonalds in het land, maar 'ze zeiden wél opeens meneer tegen me'...


    Tracker.
    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:12

  5. #25
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Zijn die foto's van de vlucht die je zojuist beschreef/

    Bedankt voor nog een mooi verhaal!

  6. #26

    Standaard Schiphol

    Ja Jorri, dezelfde vlucht.

    De kiekjes in mijn album geven de heenreis en de nadering.

    Bijkomend prettig iets van die dag was het feit dat we nu toch al aan de veld-zijde van de vrij strenge immigratiedienst en douane waren.
    Waardoor het een stuk makkelijker werd om het platform op te rijden met een van de weinige luchthaven Volkswagenbusjes.

    Want die middag landde ook de Tupolev 104...
    Zodoende hadden we een vrij vroege kijk in deze verbouwde 'Badger'.

    We werden vriendelijk ontvangen door knikkende vliegers, die géén Engels spraken, en te woord gestaan door de KGB telegrafist.
    De twee stewardessen waren erg aardige mamuschka's.

    Tot mijn schande heb ik de cockpit van toen niet onthouden, het kabine interieur daarentegen wél.
    Hoogpolig tapijt, kleedjes, gordijntjes, bruin grijs blauw-achtig en een geluid dempende , wat bedompte sfeer.
    Het was heel bijzonder.
    En foto's? Mocht niet!

    Tracker.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:13

  7. #27
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Je hebt het over de Tu-104. Mijn eerste ontmoeting tijdens mijn werkzaamheden bij de KLM als "weekendwerker", je moet wat als jongeling, met de Tu-104 was zeer verrassend.
    Bij het neuswiel staand zag ik dat de vellen er bij hingen en dacht dat deze band dus bij een volgende start/landing wel eens zou kunnen klappen. Tot mijn verbazing werd uitgelegd dat alleen het neuswiel geen luchtbanden had maar van massief rubber was. Mijn "redding" van de Tu viel dus in het water.
    Overigens bestond de mannelijke bemanning toen uit zeer dikke nekken, weinig vriendelijk en zeker niet tot contact bereid. Het interieur was een beetje een cultuurschok.

    Ruud.

  8. #28

    Standaard

    Reeds in eind 1938 werd Schiphol, na Bromma Stockholm, de tweede burgerluchthaven waar een verhard banenstelsel in gebruik werd genomen:
    05-23 40x1020m ingericht als mistlandingsbaan.
    09-27 40x775m
    14-32 40x750m
    18-36 40x850m

    Tijdens de bezettingsjaren is het banenstelsel door de Duitsers belangrijk vergroot:
    De hoofdbaan 05-23 werd in zuidwestelijke richting verlengd tot 1625m en kreeg over deze verlenging een breedte van 80m.
    09-27 40x1400m
    18-36 40x1275m

    Tengevolge van de herhaalde luchtbombardementen, doch vooral door de bezetters aangerichte vernielingen werd het banenstesel bij de bevrijding in behoorlijk gehavende toestand teruggevonden.
    Op 28 Juli 1945 kon het eerste verkeersvliegtuig van ABA landen op een provisorisch gerepareerde baan. In november 1945 waren alle start- en landingsbanen weer bruikbaar.

    Eind 1946 werd besloten tot uitbreiding.
    14-32 een nieuwe baan op een afstand van 410m van de bestaande baan, met een breedte van 60m lengte van 2150m, uiteindelijk werd de baan 1800m.
    05-23 met een 60m breed gedeelte werd in zuidwestelijke richting verlengd tot 2325m, echter baan 23 had een verplaatste drempel, waardoor de landingslengte 2150m was.
    09-27 in westelijke richting verlengd tot 1730m.

    De enige vooroorlogse baan die nog niet was verlengd was 18-36.
    Met het besluit van het nieuwe tangentiële banenstelsel werd begonnen met de nieuwe 18-36 (01-19) 60x1550m (eerste fase) met uitbreiding naar 2150m (tweede fase).

  9. #29

    Standaard Schiphol

    De Convair en de Connie stonden hun motoren warm - en proef te draaien.

    Broederlijk naast elkaar, Wright R 2800 en R 3350's respectievelijk.

    Zware zuigermotoren die ondanks alle voorzorgen altijd weer voor kleine en soms grote onhebbelijkheden konden zorgen.

    Eén van die voorzorgen was het secuur warmdraaien, de Runup.
    Vooral het propeller verstel-mechanisme en de verstelbare ontsteking van die 18 cilinders vroegen de volle aandacht.

    Ik zal een nieuwe thread openen onder de naam Techniek, en daarin beginnen met de runup.

    Een ieder kan daar dan vervolgens zijn luchtvaart-technische ding in kwijt, in de breedste zin.
    Hoop ik.

    Tracker.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:14

  10. #30
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Schiphol 1961 .
    Coll. J Wullink
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:15

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •