Pagina 7 van 11 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 104

Discussie: Schiphol

  1. #61
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dan moet je 'm mohllen man

  2. #62
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Holland Michigan 1947

    Alle grappen even terzijde denk ik dat het draaiorgel niet verscheept werd, maar dat het gebruikt werd om de festiviteiten wat op te vrolijken en het een Hollands tintje te geven. Over deze gebeurtenis heb ik wat tekst en foto's in mijn verzameling:
    Het stadje Holland in Michigan USA vierde op 11 t/m 13 Augustus 1947 haar honderdjarig bestaan. Het stadje werd gesticht door Nederlandse emigranten in 1847. Er bestaat nog steeds een sterke Hollandse invloed. Er is bv. elk jaar een tulpen festival. De KLM besteedde bijzondere aandacht aan de ‘centennial’ in 1947. Op 11 Augustus van dat jaar was er ’n extra vlucht Amsterdam – Grand Rapids (Michigan) . De vlucht werd uitgevoerd met L049 Lockheed Constellation PH-TEO ‘Overloon’ . Het toestel kreeg de tijdelijke naam ‘Holland Michigan’ en de KLM gaf een speciale envelop voor verzamelaars uit. De vliegers van de PH-TEO waren Hakkenberg en George.



    Natuurlijk moesten er bloemen mee voor het festival



    En de verzamelaars zorgde voor een flinke voorraad speciale enveloppen.



    Deze foto werd gemaakt bij het vertrek van de Constellation.
    JanJr.

  3. #63
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Vervoer van een stier in 1924.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:11
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  4. #64
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Fokker H-NADP , Schiphol 1927.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:12
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #65

    Standaard

    Waarschijnlijk aankomst of vertrek reis met Van Lear Black naar Java tussen 16-6-27 en 23-7-27.

    Hans

  6. #66
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Waarschijnlijk aankomst of vertrek reis met Van Lear Black naar Java tussen 16-6-27 en 23-7-27.

    Hans
    Van deze reis heb ik de volgende foto , genomen in Cairo.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:13
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  7. #67

    Standaard Schiphol

    Op blz 2, #19, heb ik een Connie geplaatst die was geland op baan 14 Schiphol.
    Ze was een beetje aan het dweilen ten opzichte van de centerline, en om die reden interessant.

    De foto was een scan uit een blad of boek.
    Maar vanmorgen vond ik de foto terug vóórdat hij door de handen van de drukker was gegaan.

    Reden om hem nog een keer te plaatsen.



    Tracker.

  8. #68
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Op blz 2, #19, heb ik een Connie geplaatst die was geland op baan 14 Schiphol.
    Ze was een beetje aan het dweilen ten opzichte van de centerline, en om die reden interessant. Tracker.
    Het kan ook zijn dat de Connie zich aan het positioneren is om linksaf te slaan richting het platform naar het toenmallige stations gebouw. De roeren van de Connie staan ook al klaar voor linksaf.

    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 6 oktober 2015 om 12:32 Reden: Kaart toegevoegd

  9. #69
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 17:31
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  10. #70

    Standaard Schiphol

    Pim,

    De richtingsroeren staan inderdaad wat naar bakboord, maar dat heeft slechts erg weinig invloed op de neuswielbesturing.

    De Connie hier is niet bezig de hoek om te willen.

    Het neuswiel zit aan de rudderpedals gekoppeld, maar voor een wiel-uitslag van niet meer dan een graad of twee.
    Nét genoeg om op lange rechte, wat sneller gereden taxibanen de boel op de centerline te houden met je voeten.

    De hoek om, dus met een wiel-uitslag van enige betekenis gebeurt met een apart stuurwieltje.
    Dat zat bij ons links, omdat er alleen vanuit de linker stoel werd gevlogen, normaliter.
    Het was rond, steevast te klein, en daarmee ergonomisch een onding.

    De Connie cockpit.



    Bij de F27 waren er stukjes uit de rand om meer grip te hebben; Douglas had dikke ribbels voor dit doel op de Acht en de Negen.



    Vooral de vroege Friendship was een onding om een bocht te initiëren, ook al omdat het niet hydraulisch werkte maar pneumatisch.
    Witte knokkels en soms voorover buigen om er met twee handen een (nette) slinger aan te geven.

    Met de komst van de 747 gingen we "Fixed seat' vliegen.
    De Baas vanuit links en de Co rechts, ook taxieënd en in-parkerend aan de gate; dubbele grondbesturing.
    Boeing introduceerde toen de Tiller, de helmstok, om het neuswiel te bedienen.
    Nam geen overbodige ruimte in, had een langere stuur-arm, en de ovale draai-knop paste goed tussen de vingers.
    Een ideale oplossing.



    Er zijn ook nog stuur-segmenten in allerlei uitvoeringen.



    Voor het kleinere spul gebruik je 'differential braking' met een 'free swiveling 'neuswiel.
    Links en rechts remmend, met een neuswiel dat noodgedwongen volgt.

    Maar ook nog op de Tracker, die daarvoor al wat aan de grote kant werd.
    Men redeneerde dat het stukje dat er getaxied werd op het vliegdek te klein was en te gehaast om er profijt van te hebben. En dat was ook zo.

    Waarmee ik dus eigenlijk, zij het wat uitvoerig, wilde zeggen dat mijn oordeel over de Connie die naast het midden van de baan rijdt, in stand blijft...

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •