Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29

Discussie: Finse Brewsters

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
    wel een apart verhaal dat alleen de finnen met deze kisten tevreden waren, de engelsen amerikanen en nederlanders vonden het helemaal niets. de finnen hebben ze natuurlijk wel aangepast aan hun eigen verlangens, wat dus blijkbaar een erg goede zet was.
    Opzich niet apart dat de Finnen goede dingen met de Brewsters deden; in tegenstelling tot de Amerikanen, Engelsen en Nederlanders gebruikte men in Finland deze kisten op de juiste wijze; 'boom and zoom' taktieken, gebaseerd op hoogte en snelheids overwicht.
    In de Pacific gingen de geallieerde vliegers (enigzins naief) 'dogfighten' tegen de veel lichtere en wendbare Japanse jagers, dat natuurlijk tot rampzalige gevolgen leidde.

    Overigens, de Finse Brewsters hadden minder sterke motoren dan de geallieerde export versies.
    De Finnen hadden ook een goede scholing voor hun vliegers, op hoogstaand niveau. Als je de doctrines van Finse aces, zoals Hans Wind leest, is het ook wel duidelijk hoe doelmatig ze het tactische gedeelte van een luchtoorlog uitvoerden. Zelfs met de onderbewapende en langzamere Fokker D.XXI's wisten ze betere tegenstanders neer te schieten, tegen relatief weinig verliezen.

    Hier de link over de tactieken van Hans Wind:
    http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2...csLecture.html
    Laatst gewijzigd door michelboons1974; 17 april 2011 om 16:36 Reden: typo

  2. #12
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard knil

    Hier nog een paar Nederlandse Buffy's

  3. #13
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bazzmann Bekijk bericht
    Ik vraag me nog steeds af waarom de Finnen hakenkruizen op hun toestellen hadden. Wel een knappe luchtmacht voor die tijd bij die Finnen, daar konden de Hollanders nog wat van leren. Ook heel veel verschillende types vliegtuigen
    De Finse Swastika heeft niets te maken met de Hakenkruis. De Finse Swastika is gekozen als nationaliteitsteken, omdat dit het persoonlijke teken was van Graaf Eric von Rosen. Hij doneerde het eerste vliegtuig aan het pas onstane onafhankelijke Finse luchtmacht in 1918. Overigens wordt de Swastika al duizende jaren gebruikt in verschillende religies en culturen. Zie Swastika die Legende lebt auf voor meer informatie.

    mvg, Silvester

  4. #14

    Standaard

    Nog twee foto's uit mijn collectie.

    En Bazzmann, dit is nu al de tweede keer in dit topic dat je afbeeldingen plaatst zonder bronvermelding.

    Jan

  5. #15

  6. #16
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    4e post 3e Foto is de Brewster BW-375 van Joel Savonen.

  7. #17
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    bron van mijn plaatjes wings palette

  8. #18
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    wings palette heeft ook nog bronnen erbij staat, dus eigenlijk moet je die ook gaan noemen stuk voor stuk

  9. #19
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    ik was trouwens aan het zoeken naar zoveel mogelijk finse brewster plaatjes, en toen kwam ik dit tegen:
    Finnish Air Force Buffalo photos
    vind het wel een beetje raar.

  10. #20
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard

    ik vind het wel best

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •