Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: Duitse Dornier 17

  1. #11
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michelboons1974 Bekijk bericht

    Bron: Het Staatsbedrijf der Artillerie inrichtingen - door A.M.A Goossens, Stichting de Greb

    ...omdat de markten overal geleidelijk dicht gingen togen de Nederlandse defensie inkopers merkwaardig genoeg steeds vaker naar Duitsland. Hoewel het na de gebeurtenissen in 1938 vrijwel zeker was dat Duitsland de te vrezen opponent zou worden, werden tot in 1940 omvangrijke opdrachten in Duitsland geplaatst. Met gerust hart mogen dit noodscenario’s worden genoemd, maar opvallend is dat Nederland maar al te graag vooruit betaalde. Veel bestelde wapens die nooit geleverd werden waren al grotendeels betaald; soms in geld, vaak in producten zoals staal en boter...
    ...In Duitsland waren naast vliegtuigen [18 Dornier 215; 2 Focke Wulf Weihe] en vliegtuigonderdelen [Daimler Benz en Focke Wulf] stukken Böhler PAG bijbesteld...
    ...De eind 1939 bestelde 18 vliegtuigen van het type Do-215 [exportversie van de Do-17] zijn nooit afgeleverd, net als de beide Focke Wulfs. De Dornier 215 zou als strategische verkenner en tactische bommenwerper fungeren, en daarom waren bij
    de opdracht [maar liefst] 9,000 bommen van 50 kg besteld. De toestellen zijn door de Luftwaffe in gebruik genomen.
    Interessant stukje! Maar de beide Focke Wulfs zijn wel degelijk geleverd!

  2. #12

    Standaard

    Dag Jan (vdH),

    Het is een Hongaarse Do-17 en geen Franse. Je kunt dat mede afleiden uit de Messerschmitt BF-109 jagers op de achtergrond. De Roemenen hebben daar grote series van gehad, de Fransen in elk geval niet. Zeker geen 8 stuks die op de achtergrond te zien zijn. Ook de vliegkledij is niet Frans; die zou je herkend kunnen hebben aan de meest vormeloze hoofddeksels. En die ontbreken hier.

    Hartelijke groet,
    andere Jan

  3. #13
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Interessant geval. Ik heb geen idee wat voor kenmerken dit zijn.
    De verdere markeringen doen me denken aan het Oostfront. Toch kan ik me geen land heugen die Do-17P/M's hebben gebruikt. Bovendien, de roundels komen niet overeen met de periode (Hongaren hadden toen al de driekleurige punt, Roemenen het gele kruis, Bulgarije een x op een wit vlak...) Bovendien meende ik me te herinneren dat de Hongaren alleen Do-215's hadden.
    Dan de kisten op de achtergrond. Een Heinkel links (met overgeschilderd hakenkruis), en 109's op de achtergrond (F of G's?)

  4. #14
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Het is wel degelijk een Roemense Dornier Do-17. Inderdaad had de Roemense luchtmacht aanvankelijk een gele kruis als kenmerk, echter na Augustus 1944 werd het huidige kenmerk ingevoerd. Hetzelfde kenmerk als op deze foto. De Roemenen hebben zelfs na overgestapt te zijn naar geallieerde zijde met hun door de Duitsers geleverde toestellen gevochten tegen hun voormalige bondgenoot. De getoonde Dornier Do-17 moet dus na Augustus 1944 op de foto zijn gegaan.

  5. #15
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Interessant stukje! Maar de beide Focke Wulfs zijn wel degelijk geleverd!
    Zover ik weet, zijn er Focke-Wulf Weihe toestellen geleverd aan de LVA. Echter er was ook een geplande nalevering van twee toestellen wel niet meer geleverd zijn, onderanderen om een verloren gegaan exemplaar te vervangen.

  6. #16
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ja, er waren er eerst drie geleverd, in 1939, en later nog eens twee, in 1940 nog, in totaal vijf stuks. Nummers 195 tot en met 199. Die laatste twee waren zo van de productielijn geplukt en waren met Duitse instrumenten e.d. uitgerust.

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll. J Wullink
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)                    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 19 april 2020 om 13:13

  8. #18

    Standaard

    Interessante foto. Erachter een He 111? En op de achtergrond Bf 109's?
    Roemeens, zou ik dan zeggen, met de gele Oostfront-band. Alleen, de Roemenen hebben toch een kruisvormig teken ingevoerd? Was dat later?

    Het verhaal van de Do 215's lijkt mij sterk. Ze zijn gewoon niet geleverd omdat intussen WO II was uitgebroken, volgens Illusies en Incidenten. Maar een handvol mensen kennen zo'n invasieplan, die gaan heus niet elke keer met Dornier bellen dat de aflevering van een paar vliegtuigen weer een maand moet worden opgehouden. Zo hou je niets geheim. En: vliegtuigen worden normaal bij aflevering pas betaald.

    De Telefunken-radio's van de D.21's zijn nog in februari-april 1940 geleverd.

    Peter

  9. #19
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Roemenie had eerst een geel kruis. Na zich los gemaakt te hebben van de Duitsers in '44 hebben ze een cirkel in gebruik genomen.

  10. #20
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll. J Wullink
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)          
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 19 april 2020 om 13:15

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •