Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Romeo Ro.1: licentiebouw van Fokker C.5

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Romeo Ro.1: licentiebouw van Fokker C.5

    Beste mensen,
    Ik ben op zoek naar informatie, foto's, tekeningen, etc. over de Romeo Ro.1.
    Dit is de in Italie gebouwde kopie van de Fokker C.5. In 1927 ging een groep Fokker medewerkers naar Italie om mee te helpen bij het bouwen van een eerste serie van 12 machines. Daarna bouwden de Italianen een groot aantal machines die in drie varianten werden gebouwd:
    een kleine serie C.5 kopien (Ro.1), daarna een serie verbeterde machines (ook Ro.1 genoemd) en tot slot een nog verder ontwikkelde machine (Ro.1 bis).
    De machines hebben lang dienst gedaan in alle kolonieen van Italie (Lybie, Eritrea, Somalie) en tijdens de invasie van Abysinie. En in Italie zelf natuurlijk.

    Helaas is de informatie die beschikbaar is nogal fragmentarisch. Ik ben daarom op zoek naar goede bronnen, of contacten (bijv. in Italie zelf)
    Wie kan me in mijn "queste" verder op weg helpen?
    Groeten,
    Edwin

  2. #2

    Standaard zomaar wat op het internet

    Laatst gewijzigd door Arjan; 29 april 2011 om 08:03

  3. #3

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Ik dacht dat ik een artikeltje had over de Ro 1 in David Mondeys 'Concise Guide to Axis Aircraft of WW II' maar dat is niet het geval. Daar staat echter wel een stukje in over de Hongaarse Weiss WM 21 Sólyom, een ontwikkeling van de C.5 en de WM 16. Heb je dat?

    Peter de Jong

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Peter,
    Leuk je hier ook te treffen!
    Ik ben wel benieuwd naar het artikeltje wat je noemde - de Hongaren hebben de C.5 in behoorlijke aantallen gebouwd!
    Zou je dat naar mij toe kunnen (g)mailen?

    Groeten,
    Edwin

  5. #5

    Standaard

    Edwin,
    Over Hongaarse C.V's gesproken: in Air Enthousiast no.65 staat daarover iets vermeld, als follow-up van het uitvoerige artikel in no.43.
    Gert.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Gert,
    Ik ben benieuwd naar dat tweede Solyom artikel. Heeft u dat en kunt dat evt scannen?
    Ik hoor van dezen en genen dat u mogelijk nog wat meer kunt vertellen over die Romeo's, begreep dat u zich verdiept heeft in de Italiaanse luchtvaart, klopt dat?

    Groeten,
    Edwin

  7. #7

    Standaard

    Edwin, dat is gebeurd.

  8. #8

    Standaard

    Edwin, om technische redenen kan ik niet scannen. Ik wil je graag een fotokopie sturen van dat Solyom-stukje maar weet je adres niet. Als je me dat mailt (denherder2@hotmail.com) krijg je het thuis. Gert.

  9. #9

    Standaard IMAM Ro.1

    Edwin

    Please contact me on sjarlevik at bredband.net
    If you need this for Vol 2 of your Fokker C.V book I get you in contact with Gregory Alegi in Italy.

    Cheers
    Stig

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •