Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: Hugo Hooftman en Kosman & Somberg

  1. #1

    Standaard Hugo Hooftman en Kosman & Somberg

    Zoals in mijn andere berichten, vragen en verzoeken te lezen valt ben ik biograaf van Hugo Hooftman. Ondanks dat ik 1 op 1 contact heb met zijn familie blijven er natuurlijk vragen die moeilijk of bijna helemaal niet beantwoorden zijn. Ik ben voor mijn research op zoek naar informatie rondom de volgende personen: De hoofdredacteur van Avia de heer Kosman. De heer H.A. Somberg. PR man Fokker. Zijn er mensen die mij iets over deze mannen kan vertellen/ Iedere info , geboortedata etc etc is zeer welkom. Ook ben ik op zoek naar informatie mensen die hem persoonlijk hebben opgezocht, gesproken en daar iets over willen vertellen.


  2. #2
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Volgens mijn was de PR man bij Fokker Hein Schwing, heb wel eens van Ir H.A. Somberg gehoord. Maar niet in de rol van PR man.

    Trouwens Bart van der Klaauw was toch jarenlang hoofdredacteur van Avia, hij was naast Hugo een van die andere luchtvaartjournalisten uit die periode.

  3. #3

    Standaard

    Heer kosman was voordat bart van der Klaauw hoofdredacteur werd van via de hoofdredacteur. Ik sprak bart vd klaauw daarover tijdens ons interview in 1995. En inderdaad het zou inderdaad Ingenier H.A. Somberg kunnen zijn, mogelijk in een andere rol, functie dan PR man..
    Laatst gewijzigd door Andre1967; 9 mei 2011 om 19:59

  4. #4
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Leeft Bart nog, vraag ik mijn nu af. Heb hem jarenlang niet meer gezien.

    Trouwens Andre, heb je Thijs Postma wel eens gesproken over Hugo Hooftman. Naar mijn bescheiden mening had Thijs vroeger aardig wat contact met Hugo.

  5. #5

    Standaard

    Dag louis, Bart vd Klaauw is overleden op 11 juni 2005. En ja Thijs heb ik onlangs nog uitgebreid geinterviewd over Hugo Hooftman. Hij was ook wild-enthousiast over de biografie die ik van Hooftman aan het maken ben. Ik verwerk daar ook in de betekenis van hooftman in perspectief met vakgenoten in die tijd.

  6. #6
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Oke, dat verklaar waarom ik Bart nooit meer gezien heb. Tja, dat is in de periode geweest dat ik in het buitenland verbleef.
    Mooi om te vernemen dat Thijs enthousiast is over het plan, denk weet bijna wel zeker dat hij je veel kan vertellen over hem.

    Tja, die vakgenoten uit die tijd. Volgens mijn waren dat er niet echt veel. Enkele waren toen al aardig op leeftijd. Henri Hegener was er daar een van. Bart van der Klaauw was toendertijd ook aardig op weg met verschillende uitgaves (o.a. bij de bekende uitgeverij De Alk). Kolonel A.P. de Jong schreef toendertijd nog weleens over de Luchtmacht en tja wie waren er nog meer.

  7. #7

    Standaard

    Ik heb in mijn research tot nu toe o.a. de volgende klinkende namen gevonden : In de jaren 40 : Cees van Steenderen, Willem van Veenendaal, Henri Hegener, Mr. E. Franquinet (alias P.R.O. Peller) en niet te vergeten Adriaan Viruly. De jaren 50: F.F. Habnit, Wim J.E. Kock, J.Hallewas, De jaren 60: A.P. de Jong, Ary Ceelen en latere jaren : Dick van de Aart, Anton Burlage, Willem Helfferich, Matt Herben, Lam van 't Hof, Joris Janssen Lok, Ger Kamphuis, Wim Kroese, Thijs Postma, Piet Smolders. Mensen die hun sporen meer dan verdiend hebben. In mijn onderzoek zal ik deze mensen en hooftman weergeven in perspectief en betekenis. Bovenstaande namen zijn vergaard door research en zeer hulpvaardige input van vrienden en andere mensen.

  8. #8
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Andre,

    Zie verschillende bekende namen voorbij komen.

  9. #9

    Standaard

    Bingo... zoek zoek zoek..

    Hans Kosman werd in de loop van 1947 hoofdredacteur van Avia, later AVIA-Vliegwereld en daarna weer AVIA. Hij bleef dat tot eind 1970. Kosman was echter geen bestuurslid van de KNVvL.




  10. #10
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Hee Andre, ik kan (haast) niet wachten tot het boek over Hugo uitkomt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •