Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 24 van 24

Discussie: Hugo Hooftman en Kosman & Somberg

  1. #21

    Standaard

    Dank , maar is mij al bekend. Ik dank u omdat u op z'n minst moeite doet iets op dit "topic"te plaatsen. Daar ben ik dankbaar voor. Het door u aangegeven stuk is een in mijn ogen populistisch geschreven stukje wat geen recht doet aan datgene wat Hooftman voor de enthousiasmering van de luchtvaart in Nederland heeft gedaan en betekend. Hoewel niet geheel negatief is het geen steekhoudend stuk. Wel aardig maar niet ter zaken belangrijk voor de biografie waar ik mee bezig ben.

  2. #22
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Andre

    Als Hooftman-fan ben ik het geheel met je eens

  3. #23

    Standaard

    De naam H.A. Somberg komt voor onder een aantal kunstzinnige tekeningen in advertenties van Fokker uit de jaren 30, onder meer voor de D.21. Dus als hij een ingenieur was, dan was hij een man van veel talenten.

  4. #24
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    We zijn bijna 11 jaar verder sinds de laatste post in dit draadje.
    Maar tot mijn grote vreugde werkt André nog steeds aan Hooftman's biografie. Sterker nog: hoewel het wat langer is gaan duren dan André aanvankelijk voor ogen had, lijkt de uitgave van de biografie er binnenkort toch te gaan komen. Er bestaat inmiddels een Facebook-pagina waar de vorderingen te volgen zijn.

    Ik heb de gloriejaren van Hooftman zelf meegemaakt en heb nog veel boeken van hem, evenals de nodige nummers van 'Cockpit'. Mijn aandacht voor wat betreft de luchtvaart ligt al vele jaren bij de luchtoorlog 1939-1945 en dat op tamelijk lokaal niveau. Maar zelfs daar heeft Hooftman indirect de stoot toe gegeven. Hij publiceerde in eind jaren '60, begin jaren '70, in Cockpit enkele artikelen over de luchtoorlog boven Nederland, met foto's van neergeschoten vliegtuigen, o.a. uit het archief van Gerrit Zijlstra, als ik me niet vergis. Eén van de eerste onderzoekers die op dit specifieke gebied actief was. Ik vond dat dusdanig boeiend, dat ik zelf onderzoek ben gaan doen naar neergeschoten vliegtuigen in mijn eigen omgeving.
    In dat kader, tijdens een bijeenkomst van de Documentatiegroep '40-'45, of de Bulletin-groep (de latere SGLO), zit ook de enige keer dat ik Hooftman in levende lijve heb gezien. Hij was daar ook. Ik was destijds te verlegen om met een dergelijk coryfee een paar woorden te wisselen. Hoewel Hooftman zich daar bescheiden en onopvallend gedroeg. Anders dan je, kijkend naar zijn extraverte schrijfstijl, zou verwachten. Maar de herinnering slijt niet.
    Het is heel vreemd dat er niet eerder over Hooftman is geschreven. Er bestaat zelfs niet eens een Wikipedia-lemma over hem. Het werd derhalve hoog tijd.

    Die biografie ga ik zeker lezen!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •