Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 56

Discussie: Cees van Steenderen

  1. #41
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.327

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Vreemd dat bezoeken van Hooftman aan mijn huis zo'n 45 jaar geleden je intrigeren. Ik hoop dat je niet verwacht dat ik woordelijk weet wat er toen gezegd werd.
    In die tijd kon je een groot aantal foto's die afgebeeld werden in Cockpit kopen en dat deed ik (met enige regelmaat). Omdat hij slechts enige kilometers van mij woonde bracht hij ze zelf. Dat betekent uitnodigen voor een kop koffie en dat werd geaccepteerd waarna er een gesprek werd gevoerd over de luchtvaart/-hobby. Hij aanschouwde mijn boekenverzameling en natuurlijk werd dat herhaald bij latere bezoeken.
    De indruk die ik van hem kreeg was een beetje die van een ritselaar en tegelijk een warhoofd, aardig maar op een bepaalde manier. Ik vind dat moeilijk uit te leggen. Hij begon ook telkens over een boek in mijn verzameling uit de 2e wereldoorlog dat hij wilde overnemen en op enig moment vond ik dat vervelend worden omdat hij wat drammerig deed waaruit bleek dat hij verwachtte dat ik wel zou toegeven.

    Nu weer naar van Steenderen. Van de eerste 10 nummers van "de Vliegsport" 1937 heb ik even de artikelen van van Steenderen genoteerd. Het is me te veel werk om de 3 jaargangen (1937-1939) door te werken die in mijn bezit zijn. Het zijn er in totaal 14 variërend van vliegtuigtype-beschrijvingen tot en met techniek zoals vliegtuigmotor en luchtschroef.
    #2. 27 aug. 1937 - De Stearman-Hammond Y 125.
    id. - De Zlin XII.
    #3. 3 sept. 1937 - Handley Page Bommenwerper.
    id. - Halle Fh. 104 Hallore.
    #4. 10 sept. 1937 - De Hafner Gyroplane A.R. II.
    #5. 17 sept. 1937 - De Consolidated PBY-1 marine-vliegboot.
    #6. 24 sept. 1937 - Bellanca eendekker 28-90.
    id. - De Bramo Sh.14 A4 vliegtuigmotor.
    #7. 1 okt. 1937 - De Everel eenbladige luchtschroef.
    id. - Lockheed 14.
    #8. 8 okt. 1937 - Fransche militaire vliegtuigen.
    id. - De Sikorsky XPBS-1, vliegboot der Amerikaansche Marine.
    #9. 15 okt. 1937 - In de veranda. (In die tijd was de veranda de stuurhut. Nog vroeger de bok genaamd).
    #10. 22 okt. 1937 - In de veranda (dl 2).
    Zijn artikelen varieerden van 1 t/m 3 pagina's en let op het formaat van "de Vliegsport", dat was ruim groter dan A4, nl. 26,5 x 39 cm.

    Uit het bovenstaande blijkt dat hij een flink aantal artikelen in die tijd heeft geschreven want ter controle heb ik het laatste nummer dat in mijn bezit is gecontroleerd.
    #35. 14 april 1939 - Vliegtuigen en motoren van de maand.
    Ik neem voor het gemak aan dat hij ook in de tussenliggende tijd gewoon heeft geschreven voor dit blad.

    Wat mij weer intrigeert is een auteur die in alle drie de jaargangen onder het pseudoniem "Stabilo" heeft geschreven. Ik ben er niet achter gekomen wie die persoon is. Misschien weet iemand op het forum dit?

    Ruud.

  2. #42

    Standaard Cees van Steenderen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Tracker.
    Wat mij weer intrigeert is een auteur die in alle drie de jaargangen onder het pseudoniem "Stabilo" heeft geschreven. Ik ben er niet achter gekomen wie die persoon is. Misschien weet iemand op het forum dit?
    Ruud.
    Hallo,
    Ik meen me te herinneren dat Erik Jans onder die naam schreef.
    Die heeft trouwens ook in het blad "Stabilo" geschreven, en later in de opvolgers "Icarus" en "Luchtvaart-Techniek".
    Herman Dekker

  3. #43
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.327

    Standaard

    Hallo Herman Dekker.

    Bedankt voor je reactie. Laat ik nu in de 58 jaar dat ik luchtvaart- en WWII-boeken verzamel nog nooit gehoord hebben van Erik Jans. Ook de genoemde bladen ken ik niet. Dat is misschien niet zo vreemd omdat in mijn beginjaren Nederland niet op de eerste plaats stond bij het verzamelen, dat waren de Luftwaffe en Rusland. De genoemde bladen heb ik ook nooit op het internet aangeboden gezien, jammer. Proberen bij bibliotheken?
    Op het net vond ik (nog) niets over de auteur/columnist Erik Jans.

    Groeten,
    Ruud van Ommeren.

  4. #44

    Standaard

    Ruud,
    Ik had in mijn geest Bennekom en Bennebroek verwisseld.
    De afstand tussen -broek en Wageningen en het 'even'afhalen van foto's uit Cockpit maakte me nieuwsgierig...
    Meer is het niet.

    Ik herkende Stabilo, maar als blad, dat ik inhoudelijk niet ken.

    Kennelijk was er een aantal bladen die hun leden bedienden van mededelingen uit de KNVvL keuken.
    Mijn getoonde Vlieg-en Zweefsport kende je niet?
    Henri Hegener deed er veel in, met een paar tamelijk veroordelende artikelen over het aankopen van Niet-Nederlandse vliegtuigen, burger zowel als militair.
    Verder was hij anti-ver-Engelsing van de luchtvaarttaal in den lande.
    Zodoende werden er in zijn purisme nogal wat kromme, wat nooddruftige, woorden bedacht.
    Van enig Internationaal gericht denken was geen sprake.
    mvg
    Tracker

  5. #45

    Standaard Cees van Steenderen

    Beste Andre 67,

    Ik reageer op je bericht van 25 feb 20.13.

    Mij moet iets van het hart.

    Je bent doende een "evenwichtige biografie" te schrijven over Hugo Hooftman, zoals je zegt.

    Je vindt dat 'bepaalde zaken die Hooftman in iemands ogen niet of niet goed genoeg' heeft gedaan, achterwege zouden moeten worden gelaten.

    Je vindt ook dat: 'Hooftman het verdient om op een bepaalde manier' herinnerd te worden.

    Je schrijft neer: bepaalde zaken op 'ons beruchte internet'. Je komt daar 'leeghoofdige onzin' tegen.

    En als blijkt dat er in jouw ogen niet heel veel Hooftman-Hosanna-roepers zijn, dan doe je die af als bekrompen en zurig.

    De evenwichtigheid in deze is me, zo lezende, totaal onduidelijk.

    Een aantal mensen op dit forum heeft gereageerd op je oproep en tracht te helpen.

    Dat die hulp ook jou niet welgevallige zaken aan het licht brengt hoort daar bij.
    Het komt namelijk de door jou nagestreefde evenwichtigheid ten goede.

    Als gepensioneerd beroepsvlieger veroorloof ik me een eigen mening te hebben over de schrifturen van de heer Hooftman.

    Ik ben benieuwd welke zuurtegraad je me toe dicht.

    Een raad: wees wat genuanceerder in je kwalificaties....

    Tracker.

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Herman Dekker.
    Bedankt voor je reactie. Laat ik nu in de 58 jaar dat ik luchtvaart- en WWII-boeken verzamel nog nooit gehoord hebben van Erik Jans. Ook de genoemde bladen ken ik niet.
    Groeten,
    Ruud van Ommeren.
    Ruud,
    Enige achtergrond van Erik Jans.
    In 1938 verscheen het eerste nummer van "Stabilo", een maandelijks 'Luchtvaart-Tijdschrift'.
    Hoewel niet in de redactie, was Erik Jans wel een regelmatige leverancier van kopij. Het laatste nummer van "Stabilo" was dat van maart/april 1939.
    Toen werd het samengevoegd met het modelbouwblad "Thermiek" en het nieuwe blad heette "Icarus", het eerste nummer van "Icarus" verscheen in mei 1939. Ook hierin was Erik Jans weer actief.
    Van "Icarus" zijn maar enkele nummers verschenen want m.i.v. november 1939 werd "vanwege de veranderende om standigheden" het karakter van het blad helemaal veranderd. En ook de naam van het blad veranderde weer, die werd "Luchtvaart-Techniek". Het laatste nummer dat dit van dit blad heb, is dat van januari 1940, of er daarna nog meer verschenen zijn weet ik niet.
    Het enige wat al die tijd niet veranderde waren de bijdragen van Erik Jans. Zijn belangrijkste bijdragen aan de luchtvaartgeschiedschrijving waren zijn maandkronieken die een dag tot dag weergave waren van de gebeurtenissen op het Nederlandse luchvaarttoneel. Zéér waardevol!
    Van die dagboeken, het zijn er een stuk of acht, heb ik kopieën, de originelen heeft Gerard Casius.
    Toen ik een jaar of dertig geleden bij Jans op bezoek was heb ik het door hem zorgvuldig op kaartjes bijgehouden Nederlands Luchtvaartuig Register meegekregen. Oók zéér waardevol!
    Dat heb ik dus in mijn archief en dat heeft destijds voor mijn boek "75 Jaar Nederlandse Luchtvaartuig Registers" (en voor mijn huidige site...) wel enige leuke nieuwtje opgeleverd.
    Herman Dekker
    Luchtvaartgeschiedenis Nederland

    (NB. In één van bovengenoemde blaadjes stond een opgave van Nederlandse luchtvaarttijdschriften (-jes), diverse daarvan heb ik ook nog nooit gezien!)

  7. #47
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.327

    Standaard

    Hallo Herman Dekker.

    Hartelijk dank voor je uiteenzetting van de "vruchten" van Erik Jans. Het verheldert veel. Zo zie je maar, ik heb een behoorlijk grote verzameling en toch gaat er nog flink wat langs me zonder daarvan te weten.

    In mijn verzameling heb ik een aantal gebonden vooroorlogse jaargangen van "de Vliegsport", "Het Vliegveld", en "Vliegwereld", helaas niet compleet, maar dat er nog meer luchtvaartbladen waren zoals Tracker en jij vermelden dat verwondert me zeer. Als je dat vergelijkt met het heden…..

    Jammer dat er geen organisatie is, bij mijn weten, die dit deel van ons erfgoed niet aangrijpt om al die vooroorlogse bladen te digitaliseren en beschikbaar te maken voor de geïnteresseerden. Nu zoek je je een slag in de rondte en vinden... slechts zelden.
    Als ik kijk naar bijv. amerikaanse universiteiten die de afgelopen jaren veel van de "vroege" luchtvaartboeken professioneel hebben gedigitaliseerd dan loopt het water me in de mond.

    Ruud.

  8. #48
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.327

    Standaard

    Hallo Andre1967.

    Waarom iemand een biografie over een luchtvaartjournalist/-schrijver wil schrijven is voor mij sowieso niet te begrijpen. Met oplagen die vaak de 500 exemplaren niet overstijgen in deze kleine markt, wel veel geïnteresseerden maar weinig kopers, is hun belang niet zo groot als degenen die Nederland als vlieger of anderszins hebben gediend. Je hebt je wel heel fanatiek vastgebeten in Hooftman wat op mij een beetje vreemd overkomt, laat ik het daarbij laten. Zelf zou ik meer voelen voor de echte pioniers van de nederlandse luchtvaart.

    Ruud van Ommeren.

  9. #49

    Standaard

    Beste tracker, ik blijf nog steeds staan achter mijn woorden. ten opzichte van de persoon Hooftman blijf ik bij mijn mening dat het een ieder zou sieren ook de positieve erfenis van Hooftman eens wat meer, beter en nadrukkelijker voor het voetlicht te brengen. Ik heb niets tegen mensen die "helpen", maar een wat evenwichtiger beeld zou geen kwaad kunnen. Hooftman heeft heel veel voor de luchtvaart-beleving in Nederland betekent. Enige dat je hoort opf leest "hij stuurde foto's nooit terug en onzorgvuldigheid in zijn boeken". Hoe eenzijdig. Maar het vernoemen en uitleggen van wat de man wel heeft gedaan en betekent daar hoor of lees je niet zoveel over. En ik doel niet op dit forum maar op het Internet in zijn algemeenheid. Natuurlijk zijn mij de afgelopen jaren als Hooftman-biograaf de nodige zaken opgevallen en ter ore en ogen gekomen. Dat is normaal. Maar, afgeven en mopperen kom je overal makkelijk tegen, maar des te lastiger wordt het ook eens zaken goed voor het voetlicht te brengen op het internet. Het staat iedereen geheel vrij om een mening te formuleren over de man en zijn werk, natuurlijk. En dat zijn lang niet altijd hosanna oordelen, dat begrijp ik ook. Het stuk dat ik schreef is feitelijk een mening over zaken die ik constateer in zijn algemeenheid als je zaken lees over hem. Maar iemand "veroordelen"op een beeld is niet conform de waarheid, maar meer op beleving. Het kan of mag denk ik, wel eens wat evenwichter gebracht worden. De Luchtvaart en zeker het enthousiasme of enthousiast maken ervan zou wel wat oppeppers kunnen gebruiken. Daarom schreef ik dat stuk hierboven en de essentie blijft nog steeds onveranderd overeind.
    Laatst gewijzigd door Andre1967; 27 februari 2013 om 20:09

  10. #50
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.327

    Standaard

    Beste Andre1967.

    Je schijnt het nog steeds niet te willen begrijpen. Natuurlijk is het in Hooftman te prijzen dat hij luchtvaartbladen uitgaf, maar…. Hooftman was een broodschrijver!

    In Nederland kun je, denk ik, geen andere "auteur" vinden die in die tijd van het schrijven kon leven. Omdat Hooftman dat wel deed moest hij veel en snel schrijven en dat ging ten koste van de kwaliteit. Dat is ook de reden dat menigeen de beperkingen van Hooftman ziet. Heel begrijpelijk vanuit zijn standpunt dat hij zoveel publiceerde, en ook nog wat andere inkomsten zocht zoals foto's verkopen en reizen naar airshows organiseren, hij moest er tenslotte van leven. Maar het zijn niet de boeken van Hooftman in mijn collectie die een "onuitwisbare" indruk hebben achter gelaten. Een verzameling tot stand gekomen in 58 jaar en meer dan 50 meter boeken bevat (6 jaar geleden opgemeten). Zijn schrijfstijl deed mij vaak denken dat hij schreef voor een nogal jeugdige doelgroep.

    Zelf vergelijk ik Hooftman met een paar duitse broodschrijvers nl. Piekalkiewicz en Kurowski die eenzelfde tempo en populaire schrijfstijl hadden als Hooftman. Piekalkiewicz had ook een flinke dosis "fantasie" bij foto-bijschrijften.

    Wat vind je zelf van schrijvers waar je niet op kunt rekenen dat hun "vruchten" betrouwbaar zijn? Welk gewicht hecht jij aan zulke schrijvers?

    Mijn advies aan je: haal het standbeeld dat je voor hem in je tuin hebt staan maar naar zolder.

    Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •