Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 56

Discussie: Cees van Steenderen

  1. #31

    Standaard Cees van Steenderen

    André ver Elst.

    Ik heb 3 delen 'Icarus in oorlog en vrede' van hem.
    Het zijn 750 pagina's foto's met ondertiteling, zwart/wit.
    Geen verhalende tekst.

    Hoe hij als schrijver is zou ik niet weten.
    Deze delen heb ik vrij onlangs gekocht en wist tot zojuist niet wie de schrijver was eigenlijk...

    Tracker






  2. #32
    Geregistreerd
    20 november 2011
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    101

    Standaard

    Ver Elst heeft geschiedenis gemaakt met de publikatie van de negendelige serie 'De oorlog in de lucht en in de ruimte'. Later volgden er nog drie fotoboeken 'Icarus in oorlog en vrede' met in totaal bijna 1000 foto's.

  3. #33
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    De oorlog in de lucht en in de ruimte, zie je nog wel eens op Marktplaats.
    De hele serie ben ik niet tegengekomen, wel losse delen.
    Zelf heb ik de serie compleet samen met de 3 delen van Icarus in oorlog en vrede en dat vind ik 3 pracht foto boeken.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  4. #34
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.329

    Standaard

    Hallo Andre1967.

    Terugkomend op je vraag van 15 augustus 2011 over C. van Steenderen.
    In het vooroorlogse weekblad "de Vliegsport" zijn vrij veel artikelen van hem verschenen.
    Hij ondertekende deze altijd met C. van Steenderen Jr.

    Ruud.

  5. #35

    Standaard Cees van Steenderen

    Er wordt gezegd dat ver in de verte dat blad Vliegsport iets weg had van het latere "Cockpit" van Hooftman. dat als er iemand qua stijl, schrijfstijl in de buurt kwam van Hugo dat dat heel wel mogelijk Cees van Steenderen zou kunnen zijn. Hugo heeft ook later het archief van Cees overgenomen. Dus er is meermalen kontakt tussen de twee geweest. Best interessant. Ik ben nog geen voorbeelden van het blad vliegsport onder ogen kunnen komen, dus ik ben benieuwd naar de schrijfstijl etc.

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andre1967 Bekijk bericht
    Er wordt gezegd dat ver in de verte dat blad Vliegsport iets weg had van het latere "Cockpit" van Hooftman. dat als er iemand qua stijl, schrijfstijl in de buurt kwam van Hugo dat dat heel wel mogelijk Cees van Steenderen zou kunnen zijn. Hugo heeft ook later het archief van Cees overgenomen. Dus er is meermalen kontakt tussen de twee geweest. Best interessant. Ik ben nog geen voorbeelden van het blad vliegsport onder ogen kunnen komen, dus ik ben benieuwd naar de schrijfstijl etc.
    Hallo Andre,
    Ik heb natuurlijk alle afleveringen van de Vliegsport wel (en doorgewerkt), en ik heb de hele 'periode' Hooftman/Cockpit bewust meegemaakt, maar dit is voor het eerst dat ik die suggestie hoor.
    Zelf had ik ook nooit aan zo'n link gedacht.
    Dus ben ik enigszins benieuwd door wie en waar dat in het verleden gesuggereerd is...
    Herman Dekker

  7. #37
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.329

    Standaard

    Andre1967.

    Ik heb niet zo'n hoge dunk van Hooftman als journalist/schrijver. Wel bewonderde ik telkens weer zijn foto's.
    Vooral de "indische" opnamen maar ook de nederlandse en oostblok opnamen mochten er zijn.
    Vanwege die oostblok foto's was hij volgens mij bij de BVD niet zo geliefd om het maar zacht uit te drukken.
    Bij een aantal van zijn bezoeken bij mij thuis, hij woonde in Bennekom en ik toentertijd in Wageningen, als hij mijn bestelling met foto's uit Cockpit kwam afleveren en tegelijk een praatje houden vond ik hem toch een beetje apart.

    Hoe je er bij komt dat "de Vliegsport" te vergelijken is met "Cockpit" is mij niet duidelijk.
    De Vliegsport had de mededelingen van de centrale jeugd commissie van de KNVVL en van de Bond van Nederlandsche Zweefvliegclubs in het blad staan. Nou niet bepaald de doorsnee van de bevolking voor de oorlog. In mijn ogen conservatief en elitair. En als je bedenkt dat Hooftman nu een "populist" zou worden genoemd gaat volgens mij de bewering van jouw bron nogal mank.
    Hooftman was nogal slordig om het zacht uit te drukken. Bij de luchtmacht had ik geleerd "check, check, and re-check" dat was niet Hooftmans ding. Data en gebeurtenissen werden niet genoeg nagelopen, maar dat is mijn mening.
    Wat ik Hooftman moet nageven is dat zijn publicaties bij menigeen goed overkwam "in die tijd". Want waar vond je ergens anders dat mooie fotowerk in Nederland, nergens.
    Helaas zijn een aantal publicisten kritiekloos achter zijn mening gaan staan en werden gebeurtenissen als waar aangenomen die later toch iets anders bleken te zijn, neem bijv. zijn G-1 boekjes. De geschiedenis kan herschreven worden.

    Hooftman was misschien ietwat naïef (of speelde hij dit) maar een blunder was wel om met een advertentie van zijn eigen bungalow in Spanje te adverteren in het blad Cockpit. Helaas voor hem las een belastinginspecteur dat blad ook en dit had voor hem grote consequenties, dat kon niet gezien zijn inkomen. Probleem dus.

    Wel bewaar ik aardige herinneringen aan een reis per Friendship van Schreiner Airways door hem georganiseerd naar de Parijse Luchtvaartsalon te Le Bourget. Maar ook toen was er weer iets te zien van de losse pols van Hooftman. Het vliegveld werd net gesloten voor alle verkeer toen wij nog niet geland waren. Even paniek, niet zo goed geregeld dus en dat had men moeten weten. Toen een landing in Beauvais en daarna werd een bus gecharterd. Had nog nooit zo'n bus gezien, de leuningen van de stoelen naast het gangpad konden naar beneden waardoor je dan met vijf naast elkaar zat en er geen gangpad meer was. En dan via allerlei kleine wegen naar Le Bourget.

    Wat ik hoop is dat zijn "indische" en "nederlandse vooroorlogse" foto's nog eens worden gepubliceerd in echte boeken.

    Ruud.

  8. #38
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Andre ver Elst is in 1935 in Leuven geboren en in 2002 overleden in Zemst na ziekte. Hij heeft een aantal luchtvaartboeken uitgebracht, waaronder een boek over Herman Goering "IJzeren Icarus" en een werkje over Willy Messerschmitt "De Messerschmitt Story". Hierna kwam de negendelige serie "de oorlog in de lucht en in de ruimte" wel gevolgd werd door de driedelige fotoboeken "Icarus in oorlog en vrede". Hierna kwamen een tweetal fotoboekjes uit van de Europese uitgeverij "Belgische Luchtmacht in Beeld" en "Belgische Civiele luchtvaart in Beeld" waar trouwens Hugo Hooftman de Nederlandse varianten van maakte. Laatst bekende luchtvaartboekje van Andre Ver Elst is het boek "Tweehonderd Vliegtuigen in Beeld" eveneens van deze uitgeverij.
    Zijn er dus niet meer dat een 17tal geweest.

    Daarnaast is het inderdaad zo dat hij ook boeken maakte over andere transportmiddelen, zo als Belgische trams, de Belgische spoorwegen, Scheepvaart en inderdaad ook boekjes over molens. De laatste jaren deed hij niets meer met deze onderwerpen en hield zich alleen nog bezig met de geschiedschrijving van Zemst en omgeving.

  9. #39

    Standaard Cees van Steenderen

    Omdat ik het belangrijk vind en vond om in de biografie die ik aan het maken ben ook Hooftman tussen tijdgenoten en andere schrijvers weer te geven heb ik tot nu toe een groot aantal interviews met mensen mogen en kunnen maken. Om nu niet met naam en toenaam iemand te noemen die het met mij over de vergelijking Van Steenderen / Hooftman heeft gehad houd ik het bij een kontakt binnen de KnvvL die dat met mij zo besproken heeft. ikzelf kan dat niet constateren, maar begrijp dat de mogelijke vergelijking van schrijfstijl ietwat mank gaat. Ik wil dat graag aannemen. Is er overigens wel een persoon waarmee je de veelschrijvende Hooftman qua stijl, schrijfstijl en gedrevenheid mee zou kunnen vergelijken? Komt daar iemand of een blad iets inde buurt? Iemand zoals Chris werkman of Andre Ver Elst bijvoorbeeld. eddy Franquinet niet waarschijnlijk net als Viruly. Die hadden een toch wat andere doelgroep en schrijfstijl. Meer romantiserend. Natuurlijk los van het feit wat je van Hooftman vind, want het zou zo moeten of behoren te zijn dat je emoties en grappige of grappig bedoelde zaken op de zaken die Hooftman in iemands ogen niet of niet goed genoeg heeft gedaan achterwege zou moeten laten. Hooftman verdient het om op een bepaalde manier herinnerd te worden en een stuk respect voor wat de man in de tijdsgeest en met de ter beschikking staande middelen heeft bereikt of gedaan zou mijns inziens wat meer naar voren mogen komen als ik bepaalde zaken op ons roemruchte en of beruchte internet mag geloven. ik kom daar, als Hooftman-Biograaf een hele hoop leeghoofdige onzin tegen. Maar mensen die Hooftman op bepaalde terechte activiteiten, zaken, boeken of pioniersactiviteiten waarderen hoor je of lees je niet zoveel. Dat geeft ook een beetje de bekrompenheid weer van wat zurige mensen die we helaas ook in ons kikkerlandje hebben rondlopen. Ik ben zelf wel blij dat ik ook de iets minder positieve zaken rondom de luchtvaart en Hooftman nu goed ken en kan zo een evenwichtige briografie schrijven. Ik zou het erg interessant vinden als er mensen zijn op dit forum die goed beargumenteerd over de geschiedschrijving van de journalistiek kunnen vertellen. Ik ben zeer benieuwd naar verhalen.

  10. #40

    Standaard Cees van Steenderen

    Ruud,

    De bezoeken van Hooftman bij je thuis intrigeren me.
    kun je daar iets over uitweiden? (Gewoon nieuwsgierig dus...)

    Met je eerste zin hierboven ben ik het helemaal eens.

    Het blad Vliegsport ken ik niet, maar ik heb wel een halve jaargang van iets dat daar sterk op lijkt.
    "Vlieg-en Zweefsport", een maandblad.
    De doelstellingen van de twee komen erg overeen, met name de jeugdcommissie KNVvL.
    Het zweef-gedeelte stond onder leiding van ir CWA Oyens.
    Die zou dat binnen de KNVvL nog heel lang doen.





    In mijn beperkte hoeveelheid afleveringen uit 1935 kom ik v Steenderen niet tegen.

    Wel was het kennelijk mogelijk in die tijd te adverteren in een eigen blad.
    AJG Strengholt heeft (mede) de leiding.
    Dezelfde AJG adverteert over een halve pagina op het schutblad.
    Vergelijk de adressen van de redactie en de uitgeverij...



    Kleine wereld, die luchtvaart in Nederland.

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •