Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40

Discussie: Instrumentenpaneel S.IV?

  1. #11

    Standaard

    Deze komt van een andere thread in ditzelfde forum. Ik heb er nummers bij gezet. Sommige instrumenten kan ik wel achterhalen, andere blijven een raadsel. Kan iemand hier invulling aan geven?



    Cees
    Laatst gewijzigd door Arjan; 26 mei 2011 om 16:28

  2. #12
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    1. Inspuitpomp Malivert Paris
    2. Benzinedrukmeter A.M. Paris
    3. Waterthermometer Foxboro
    4. Oliedrukmeter Mark IID
    5. Dwarshellingsmeter Aern Paris
    6. Oliethermometer Fournier Aern Paris
    7. Benzinestandmeter Nivex
    8. Magneetschakelaar Bosch
    9. Toerenteller Jaeger Paris
    10. Ontluchtingskraan A.M. Paris
    11. onbekend
    12. Klok/Vluchtduur Jaeger Paris
    13. Nivexpompje

    14. Kompas.

  3. #13

    Standaard

    Geweldig! Bedankt Edwin.

    Cees

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Graag gedaan!
    Ik zal de originele foto eens moeten bekijken wat nummer 11 nu precies is. Zou kunnen gaan om een schakelaar voor de Knock-out brandblusser. Maar dat is een gok.

  5. #15

    Standaard

    Hoi,

    In het zelfde paneel als het kompas zullen toch wel meer instrumenten moeten zitten als het lijstje van Edwin klopt. Een hoogte-, snelheids- en stijgsnelheids meter lijkt me toch wel handig. Overigens is het Aera Paris en niet Aern Paris.
    Indergeval mooi te zien dat mensen nog steeds belangstelling hebben voor dit onderwerp.

    Groet,

    Mathieu.

  6. #16
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik verwacht dat deze foto gemaakt is tijdens de update van het instrumentarium. Daarbij waren in eerste instantie twee C.9's en twee C.5D's (dus: de variant met Hispano Suiza 57Mb motor) gebruikt als proef.
    Het tweede instrumentenbord zat boven het standaard paneel geplaatst en daarin zaten vijf instrumenten.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Hoi,

    In het zelfde paneel als het kompas zullen toch wel meer instrumenten moeten zitten als het lijstje van Edwin klopt. Een hoogte-, snelheids- en stijgsnelheids meter lijkt me toch wel handig. Overigens is het Aera Paris en niet Aern Paris.
    Indergeval mooi te zien dat mensen nog steeds belangstelling hebben voor dit onderwerp.

    Groet,

    Mathieu.
    Ik houd me aanbevolen voor alle suggesties! Ik ben op zoek naar paneelconfiguraties voor de D.XVI, de DXIV én de S.IV. Daar die niet zomaar voorhanden zijn wil, ik een soort 'universeel Fokker paneel' maken. Ik kan dan dingen toevoegen of weglaten naar wens en behoefte. Ik een lijst van de D.XVI.

    Cees

  8. #18

    Thumbs up

    Ik denk dat ik voorlopig maar eens uitga van het lijstje dat Edwin in zijn boek geeft op bladzijde 67. In ieder geval voor de D.XIV en de S.IV.

    Hoogtemeter
    Snelheidsmeter (voor de S.IV: Anemometer)
    Kompas
    Toerenteller
    Brandstofmeter

    Cees
    Laatst gewijzigd door Cees Donker; 28 mei 2011 om 07:13

  9. #19

    Standaard

    Dick Funcke schijnt van het project afgehaald te zijn. Als bron voor informatie is hij dus bij dezen afgevallen......Hij was ook niet meer bereid om mij bij hen thuis naar de rompen te laten kijken wegens tijdgebrek.

    Cees

  10. #20

    Standaard Fokker S.IV, D.VII en instrumenten

    Het mooie van internet forums is dat je ongelofelijk veel interessante informatie kunt binnenhalen. Het minder leuke is dat wanneer informatie via-via wordt gepubliceerd de juistheid van de gegevens wel eens gevaar loopt.
    Vooral als er over mensen worden geschreven is soms een nuancering door de persoon zelf nodig om het verhaal helder te krijgen. Op deze site zie ik mijn naam meermalen genoemd worden en daarom mijn verhaal.

    Fokker vliegtuigen hebben altijd mijn bijzonderde belangstelling gehad. Dat is niet vreemd als je, zoals ik, vele jaren dagelijks naar Schiphol-Oost bent gereden om als technisch illustrator mee te werken aan de vele handboeken die Fokker produceerde.
    Rond 1980 had ik besloten als privé-project een luchtwaardige Fokker D.VII te gaan nabouwen. Na bestudering van alle Fokker ontwerpen uit de Eerste Wereldoorlog kwam de D.VII als mijn beste keus uit de bus. Ik kocht de bouwtekeningen van Herb Kelley en was net met de bouw gestart toen de Fokker leiding bekend maakte dat men op een veiling in Amerika een originele D.VII had gekocht. Bij aankomst op Schiphol bleek dat de kist in de loop van zijn vliegcarrière in Amerika danig was aangepast. De brandstoftank was uit de romp naar de bovenvleugel verhuisd om plaats te maken voor een tweede zitplaats, de cockpit gaf geen herkenbare D.VII inrichting meer te zien en de markante D.VII radiator was vervangen door een platte Jenny-achtige waterkoeler. Het nieuws van mijn bouwplannen was intussen ook bij de directie bekend geworden en men vroeg me of ik de restauratie naar de LVA uitvoering wilde begeleiden. Op dat moment hoorde ik dat men in de werkplaatsen van het Musée de l’Air in Meudon, Parijs bezig was met de restauratie van hun D.VII. Die kist was geheel origineel en niet eerder onder handen genomen. Toen ik daar aankwam was hij helemaal gedemonteerd en heb ik van de unieke kans gehad om alles wat nooit gedetailleerd uitgetekend was nu vast te leggen. Met mijn 80+ nieuwe tekeningen is de Fokker Bedrijfsschool begonnen nieuwe onderdelen te maken. De Luchtmacht reviseerde de Mercedes motor en de Marine op vliegkamp Valkenburg ontfermde zich over de romp, staart en landingsgestel. Door een ex-vliegtuigbekleder is in het MLM het houtwerk van de vleugels gerenoveerd. Een bestelling van een nieuwe honingraat-radiateur werd in Amerika geplaatst. En sinds een flinke tijd staat de ‘266’ in het Militaire Luchtvaartmuseum te pronken.
    Aan mijn eigen project werkt ik daarna in een bescheiden tempo verder.
    Tot ik eind 2006 door de toenmalige directeur van de Aviodrome gevraagd werd de Fokker S.IV ter hand te nemen. Uitgangspunt was dat hij zo authentiek mogelijk hersteld zou werden en dat aan het eind van het project een BvL afgegeven zou kunnen worden. In de tachtiger jaren waren Fokker collega’s al aan de S.IV begonnen en hebben goed werk gedaan. Maar vanwege de drukke dagen bij Fokker -de F50 en F100 prototypen moesten af- is toen het werk stil komen te liggen.
    Met een tweetal Aviodrome vrijwilligers, later versterkt met een vrijwilligerster, zijn we begin 2007 met de bouw van nieuwe vleugels begonnen. We werkten in de expositieruimte onder de ogen van het publiek. De originele romp heeft daar nog enige tijd gestaan totdat hij met mij meeging naar mijn werkplaats in Berkhout. Daar werkte ik in mijn vrije uren aan. Dit werk ging door totdat begin vorig jaar de nieuwe Aviodrome directeur vanwege de financiële situatie van het themapark alle projecten stillegde. Na overleg kreeg ik de toestemming om door te gaan met ons werk, echter met een beperkt budget. Intussen zijn de nieuwe vleugels en staart klaar en deels met linnen bekleed en zou er aan de romp nog enkele maanden gewerkt moeten worden om ook deze klaar te krijgen. Echter enkele maanden geleden is ons medegedeeld dat de gelden voor het afbouwen er niet zijn en is het project echt gestopt. Wat de toekomst brengt is natuurlijk onbekend, maar het is jammer dat we de klus niet kunnen afmaken.Vliegen met de S.IV zat er toch al niet meer in omdat men daar bij de Aviodrome niets meer voor voelde.
    Mijn werk aan de D.VII gaat nu in een pittig tempo door. Besloten is om het vliegtuig uit te voeren als de tweezitter die Anthony Fokker schonk aan luitenant Versteegh.
    En het is waarschijnlijk dat een originele Mercedes motor zal worden ingebouwd.

    Omdat er vragen waren over de instrumenten van de S.IV het volgende:
    Er is mij geen overzicht bekend van de instrumenten die bij aflevering waren ingebouwd. Wel heb ik een handgeschreven lijst met een eenvoudige schets van een instrumentenpaneel. Echter de S.IV had twee panelen en de verdeling over de twee panelen van de instrumenten van de lijst is onbekend. Daarbij moet je bedenken dat een vliegtuig dat zo’n 16 jaar in dienst is geweest tal van wijzigingen heeft doorgemaakt. Over de configuratiewijzigingen van de S.IV is een heel verhaal te schrijven.

    Tot zover.

    Dick Funcke
    Laatst gewijzigd door Dick Funcke; 8 november 2011 om 09:55 Reden: tekstcorrectie

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •