Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Luchtvaartboeken schrijvers van tussen 1900 en 1960

  1. #1

    Standaard Luchtvaartboeken schrijvers van tussen 1900 en 1960

    Ik ben in het bezit van het fantastische boek van Wim Snieders; In vogelvlucht en nog wat andere naslagwerken. Ik heb een rijtje luchtvaartauteurs waarvan ik heel graag zou willen weten wanneer ze geboren zijn en overleden. Het zou denk ik wat te ver voeren om te vragen of er nog mensen zijn die van een genoemd persoon iets meer info hebben, maar met data ben ik al wat happy.

    Claudius C.C. Kupfer
    F. Habnit
    Wim J.E. Kock
    J.Hallewas
    A.P. de Jong (leeft gelukkig nog)
    Ary Ceelen
    Anton Burlage
    Joris Janssen Lok
    Pattist (onze luchtmacht)
    Wim Adriaansen 1937

  2. #2

    Standaard

    Zijn er mensen die mij van bepaalde schrijvers wat meer informatie kunnen en willen geven? ieder beetje hulp is meegenomen. F.F. Habnit was hoofdredacteur van vliegwereld van 1935 tot 1951 en werd toen pr man bij de luchtmacht . dus als jullie wat aanvullingen hebben op Kupfer en Pattist .. graag.

  3. #3

    Standaard

    Ondanks dat ik dit topic al een tijdje geleden heb gestart hoop ik dat vooral de wat ouder gedienden op dit forum iets kunnen vertellen over CC Kupfer en Pattist van Onz e Luchtmacht. Ik zoek wat biografische informatie, maar belangrijker vind ik de boeken die beide mannen schreven. zijn er kenners die daar nog iets van weten? als mijn researxch voor mijn Hooftman biografie goed is, bezitten beide schrijvers een militaire interesse achtergrond en waren actief in ieder geval vlak voor de Tweede Wereld oorlog.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Hallo andre1967.

    Ben danig geschrokken over wat ik van C.C. Küpfer lees. Het vreemde is wel dat een aantal van de boeken die in mijn verzameling zitten na de oorlog zijn verschenen en lezend over hem blijven er vragen wat ik daarvan moet denken en het maakt me nieuwsgierig.

    Lees maar:
    De Waag - Wikipedia

    Ruud.

  5. #5

    Standaard

    Dag Ruud, als ik overigens wat zaken nalees over schrijver Henrik Scholte word ik ook niet al te vrolijk. tenminste als het waar ik wat zo terug kan vinden op het Interrnet. Grt andre

  6. #6

    Standaard opinie en achtergrond

    Berichten die geplaatst worden onder 'Opinie en achtergrond' worden niet door het forum systeem herkend.
    En dus niet chronologisch getoond.
    Ik schreef er op 5 dec, 15.49u.
    De indicatiebal links van het nieuwe bericht zou blauw moeten worden, maar weigert dienst.

    Tracker
    .

  7. #7
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Ben danig geschrokken over wat ik van C.C. Küpfer lees. Het vreemde is wel dat een aantal van de boeken die in mijn verzameling zitten na de oorlog zijn verschenen en lezend over hem blijven er vragen wat ik daarvan moet denken en het maakt me nieuwsgierig.

    Lees maar:
    De Waag - Wikipedia

    Ruud.[/QUOTE]

    Ruud,
    Ik weet niet of het om dezelfde persoon gaat maar in "25 jaar militaire luchtvaart in Nederlandsch-Indie 1914-1939" staat bij de namenlijst "Uitgereikte vliegbrevetten (groot Militair Brevet)"

    C.C. Küpfer datum: 11 mei 1922 Eerste Luitenant (Brevet ontnomen op 29-10-1932)

    Met vr.groet
    Hans

  8. #8

    Standaard

    Ja, dat is dezelfde! Küpfer werd uitgerangeerd in de bezuinigingsronde, samen met nog 6 andere officier vliegers. Hij was een van degenen die de eerste lange afstandsvlucht boven Indië maakten. Met 12 DH-9 kisten, waarbij er dan ook nog eentje verongelukte..

  9. #9
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Bij bezuinigingsrondes wordt je brevet toch niet ontnomen?
    Wie waren de andere 6 officieren?

  10. #10

    Standaard

    Als Kupfer en Scholte als luchtvaartschrijvers een ietwat bedenkelijk verleden hadden en dan formuleer ik het maar met een lichte kwinkslag dan concentreer ik me maar op andere schrijvers die in de jaren voor de oorlog of net daarna een goede bijdrage hebben geleverd aan de luchtvaart en het beschrijven daarvan. Zo zijn er Viruly met een hoop boeken, zijn mede vlieger-schrijver van Steenderen van wie ik nog steeds wil weten wat men van zijn boeken vond en van het tijdschrift waar hij bij betrokken was, maar ook schrijvers als Franqenet, de Mr en rechter uit het zuiden des lands intrigeren mij. habnit en de Jong zijn eveneens interessant, maar ik moet hen bezien in de schrijvers activiteiten die ze hebben ontplooid. ook de Doelgroepen die ze hebben gehad.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •