Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Foto's uit begin periode van de LVA?

  1. #1

    Standaard Foto's uit begin periode van de LVA?

    Hallo allemaal,

    Ik kwam laatst deze foto's tegen. Zijn volgens mij allen van de LVA in de begintijd?
    Op de foto rechts boven is zelfs op 1 van de vliegtuigen een rode roundel te zien, deze heeft toch ook ook gediend als herkenning van de LVA? Graag had ik hier wat meer informatie over gehad!



    Groeten,

    Alex

  2. #2

    Standaard

    Het zijn in ieder geval toestellen van de M.L.D.

    De D-31 en de onderste foto zijn Fokker D-VII's.

    De andere foto is te klein voor mij om de typen positief te herkennen, maar het linker toestel opdeze foto lijkt mij ook een D-VII.

    Jan

  3. #3

    Standaard

    De foto's zijn allemaal op de Kooy gemaakt. Zo te zien zijn de toestellen op de tweede foto kisten van de LVA en niet van de MLD, te herkennen aan de registratie die bestaat uit drie cijfers. Die LVA kisten zijn C.1 en D.7 vliegtuigen, terwijl de andere twee foto's de D.7 laten zien. Mooie foto's trouwens!!

    De roundels waren Nederlandse kentekens voor militaire kisten. Zowel voor Marine als Leger vliegtuigen. De driekleur op het roer zou ook worden gevoerd op de eerste civiele KLM vliegtuigen, maar dat is op grond van bezwaren tot verwarring (istie nou militair of civiel) teruggedraaid. Vanaf 1921 werden deze roundels gevoerd, totdat in 1939 de driehoek op de vliegtuigen werd aangebracht. Maar toen hadden de vleigtuigen die op de foto's worden getoond al het loodje gelegd...

    Aanvulling:
    Die tweede foto laat de vliegtuigen met oranje bollen zien. Dat is dus in 1920/1921 geweest, omdat toen deze vliegtugien pas door de NV Nederlandse Vliegtuigenfabriek (Fokker dus) werden afgeleverd uit voormalige oorlogsvoorraden..

  4. #4
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Volgens mij is de onderste foto geen D.VII maar een C.I.
    Kijk maar naar de benzinetank in het onderstel.
    Maar het zijn zeker leuke foto's. Misschien aardig om ze op een wat hogere resolutie te plaatsen, dan valt er misschien nog wat meer uit te halen.

    Groeten, Stef

  5. #5

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de info tot zo ver! Ik zal ze van de week even inscannen zodat er hopelijk meer details zichtbaar worden.

    Groeten,

    Alex

  6. #6
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Een detail dat dan wellicht zichtbaar word, is het registratienummer van de C-I. Dit is te zien net voor de staart, zo betekenen dat de foto uit de periode 1921-1925 stamt.

  7. #7

    Standaard

    Hier de beloofde foto's. Sorry dat het even op zich liet wachten!



    Registratie voor de staart: F(?) 533 8 of een B en daarna denk ik een M of een N en verder is het niet te lezen.. Hoop dat jullie er wat mee kunnen!
    Laatst gewijzigd door Alex; 30 juni 2011 om 17:33

  8. #8
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Zou inhouden dat het hier een Fokker C-I met Mercedes motor betreft met registratienummer 533.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •