Pagina 2 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 47

Discussie: Waalhaven mei 1940

  1. #11

    Standaard

    Louis,

    het is met sommige foto's inderdaad niet duidelijk of ze tijdens de meidagen genomen zijn of kort daarna. De Duitse luchtlandingen op Waalhaven zijn ook na de meidagen nog doorgegaan.

    Er ligt in ieder geval nog steeda een hoop puin.

    Bijgaan een andere (betere) foto van dit toestel.

    Ook is niet duidelijk of de tweede foto tijdens de meidagen is genomen of daarna.

    Eigen foto-collectie.

    Jan


    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 juni 2011 om 09:30

  2. #12
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Jan,

    Nu ik deze beide foto's zie, ben ik er bijna 100% zeker van dat deze na de mei-dagen gemaakt zijn. Op de bovenste foto (die kennelijk iets later dat de andere gemaakt is) zijn monteurs bezig de vleugel van de HS-126 te demonteren, beide helften zijn al los van elkaar (opening te zien). Men is dus al bezig beschadigde toestellen van Waalhaven te verwijderen.
    De onderste foto moet dus ook uit die periode zijn, wel opmerkelijk dat er verschillende vliegtuigtypes op het veld stonden, dat terwijl er nog geen eenheden aldaar gestationeerd waren. Zien even gauw een tweetal HS-126 toestellen, een Dornier DO-17, een ME-109E en een Ju-88. Want die motorgondel is van een Junkers JU-88.
    Trouwens kennelijk word de HS-126 bijgetankt, want er staat een Duitse Opel Blitz met oliedrums bij het toestel.
    Laatst gewijzigd door Louis; 21 juni 2011 om 21:29

  3. #13

    Standaard

    Louis,

    ik denk dat je gelijk hebt. Je hebt een oog voor details.

    In ieder geval zijn de foto's van belang voor de geschiedschrijving van het vliegveld Waalhaven.

    Jan

  4. #14

    Standaard

    Dit is ook Waalhaven, maar welke gebouwen te zien zijn is mij niet bekend.

    Eigen foto-collectie.

    Jan
    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 juni 2011 om 09:30

  5. #15
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    In het boek 'Vliegvelden in oorlogstijd' (aut. Grimm/Van Loo/De Winter) valt te lezen dat er vanaf 16 mei diverse Luftwaffe-toestellen op Waalhaven landen, waaronder Do 17's, HS 126's, Ju 52's en Ju 88's.
    Mooie foto's trouwens!

  6. #16
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan vd Heuvel Bekijk bericht
    Dit is ook Waalhaven, maar welke gebouwen te zien zijn is mij niet bekend.

    Eigen foto-collectie.

    Jan
    Jan,

    Dit zijn de resten van de Koolhovenfabriek, op de voorgrond is een laag muurtje te zien. Daar stond ooit de kantine en clubgebouw van de NLS/RAC. Op de achtergrond staat hangar B nog overeind, dit was ook onderdeel van de Koolhoven fabriek.

  7. #17

    Standaard

    Louis,

    bedankt voor deze informatie.

    Jan

  8. #18

    Standaard

    Foto: eigen foto-collectie,

    Meidagen 1940 of daarna ?

    Ik hou het op de meidagen vanwege de rookwolken van een smeulend wrak.

    Jan
    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 juni 2011 om 09:30

  9. #19
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Die mening ben ik ook toegedeeld, het lijkt mijn er op dat er versterkingen worden binnengevlogen. Bij de Junkers waar Duitsers uit komen draaien de motoren nog. Terwijl langs het brandende wrak een andere Junkers kennelijk kom aangereden met draaiende bakboord en stuurboord motoren, de midden motor staat inmiddels stil.

  10. #20
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    de duitse para's lijken heel rustig te lopen, niet echt haast makend, dus waalhaven is op deze foto al een tijdje in duitse handen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •