Pagina 3 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 47

Discussie: Waalhaven mei 1940

  1. #21

    Standaard

    Hoi Sander,

    Ik zie ze niet bewegen, maar ik heb toch de indruk dat ze enige haast hebben.

    Groet,

    Mathieu

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander Bekijk bericht
    de duitse para's lijken heel rustig te lopen, niet echt haast makend, dus waalhaven is op deze foto al een tijdje in duitse handen.
    Zo te zien lopen ze naar de kist toe..........inpakken en weg wezen ?

  3. #23
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Het lijkt er inderdaad op dat deze troepen naar die Junkers lopen, de reden kan zijn dat deze troepen zich eerst verzamelen als complete eenheid en dan pas vertrekken naar de sector waar ze ingezet gaan worden.
    Daarnaast denk ik niet dat het veld al een tijd in Duitse handen is op deze foto, zal eerder zo zijn dat het door troepen is veiliggesteld en dan komen de toestellen met versterkingen naar het veld. Niet overal is van uit de Junkers gesprongen, op een aantal plaatsen werden de troepen gewoon ingevlogen. Dat is mede de reden dat er zoveel Junkers toestellen in Nederland verloren zijn gegaan, men had echter nooit gerekend op het verzet op de velden en daarnaast nog gedacht dat het zoveel toestellen zou gaan kosten.

  4. #24

    Standaard

    Nog twee foto's uit mijn verzameling, waarvan niet duidelijk is of ze genomen zijn tijdens of na de meidagen.

    Op de eerste foto kan men op de achtergrond nog iets zien smeulen.

    Jan


    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 juni 2011 om 09:28

  5. #25
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Jan,

    Deze beide foto's horen kennelijk uit een serie foto's gemaakt door de rugschutter van een Junkers JU-52. Alle drie de foto's die je nu heb laten zien, zijn van uit de schutterpositie gemaakt vanaf een Junkers Ju-52. Het is nu ook duidelijk te zien dat deze toestellen aanvullingen in vorm van troepen of materieel kwamen brengen. Op de eerste foto van deze serie is te zien dat van één der Junkers het vrachtluik open staat, ook is er een motorrijder te zien. Wellicht dat deze (weet het wel zeker) door de lucht is aangevoerd, deze motorrijder zou een ordenance moeten zijn.
    Ook is duidelijk te zien dat de Junkers allemaal naar één richting van het veld worden opgelijnd en dat de motoren draaien, dus kennelijk gauw de landing lossen en weer terug naar de thuisbasis voor nieuwe vracht. Ook is duidelijk te zien dat de rugschutters op hun plaats blijven zitten, iets wat voor twee redenen uitlegbaar kan zijn. Te eerste omdat ze weer snel weg willen zijn of ten tweede tegen luchtaanvallen of aanvallen vanaf de grond door Nederlandse troepen. Denk dat men toen inmiddels de verhalen had ontvangen van wat er op Ypenburg en Valkenburg was gebeurd.

  6. #26

    Standaard

    Er zijn nog meer interessante dingen te zien op deze fotos.
    Op de tweede foto heeft de Ju52 een code die volgens mij begint met H.
    Dat betekent dat dit geen toestel was van een van de reguliere Ju52 Gruppen die werden ingezet op 10 mei.
    Dit was dus op het tijdstip dat de Duitsers al gedwongen waren hun strategische reserves aan Ju52's aan te spreken, wat op 11 mei gebeurde.

    Op de derde foto is dat nog beter te zien, want daar heeft het meest linkse toestel nog het oude drie-kleuren schema uit 1937-38. Dat betekent dat dit een toestel was dat al een tijd niet meer operationeel was in de eerste linie, en dus een vervangingstoestel.

    Ik dateer de foto's dus op 11, wellicht 12 mei.
    Dat er toen nog steeds brandende toestellen lagen kan verklaard worden uit de voortdurende artillerie en lucht bombardementen. Ook op 12 mei werden rond 12.00 nog net gelande KGrzbV9-toestellen geraakt door artillerievuur.

    Al met al heel interessant, dank Jan voor het plaatsen.

    Pieter

  7. #27
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll j Wullink.


    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 juni 2011 om 09:29

  8. #28

    Standaard

    Dit is echt een mooi 'topic' iedereen bedankt voor de bijdrage's. Een aanvulling / reactie op Pieter H.; in 'Transporter, wer kennt sie schon! van Karl Kossler staat dat bv KG.z.b.V 2 alléén op de zgn "Kommandoweg"bestond. Dat wil zeggen dat alléén de organisatie bestond, maar dat de vliegtuigen van diverse andere eenheden - lees opleidingen - met bemanning werden opgeroepen om de een of andere opdracht uit te voeren. Dit verklaart de verschillende beschilderingen. Als ik het goed lees zouden zelfs de toestellen al de juiste staffel letters hebben gehad bij hun 'oude' eenheid. Maar ook voor de Duitsers was het niet helemaal duidelijk wie bij welke eenheid hoorde, want later werden de vliegtuigen voor zien van een kenteken op het richtingsroer.
    @ Louis, volgens mij is de motorgondel van een Heinkel.

  9. #29
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Klopt, je heb helemaal gelijk. Betroft hier een motorgondel van een Heinkel HE-111. Iets te snel geweest met het antwoord in voeren.

  10. #30
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Jan,

    Is er iets meer bekend van die luchtfoto.
    Lijkt als of er een Junkers JU-52 geparkeerd staat tussen de bomkraters.

    Die andere foto, vind ik een beetje vreemd. Vooral op de manier hoe deze foto is gemaakt vanaf een Dornier, volgens mijn zit daar geen luik of zo iets.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •