Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: 100 jaar Fokker boek

  1. #11
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
    Is dat zo, voor oud Fokkerianen gratis. Nou dat zou mooi zijn.
    Ik vermoed dat die er niet in trapt

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TCI Bekijk bericht
    Sterker nog, het is mijn idee. Het zou eerst een boek over alleen de Fokker Spin worden. Op mijn aanraden is dat veranderd in 100 jaar Fokker. 144 blz, laatste gedeelte in kleur en prijs is rond de 19. Proberen er zo veel mogelijk onbekende foto's in te zetten.

    Dat ga ik aanschaffen zodra het uit is!

    Cees

  3. #13

    Standaard

    Ben nu met de laatste paar stukjes bezig, de kleurenpagina's met nog bestaande toestellen. Helaas is de pagina met de crashfoto's gesneuveld, geen plaats meer voor. Zal dus naar ik aan neem in de toekomst als artikel in Vleugels geplaatst worden. In ieder geval iedereen bedankt.

    Gr Felix

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Fokker S.4 119
    De Fokker S.4 119 is op 9 maart 1933 afgegleden na de start te Venlo. De bemanning bestond uit ARO M.C.O. Mouthaan en passagier, die beiden naar het
    ziekenhuis moesten. Het vliegtuig en de motor werden beiden afgeschreven op 2 juni 1933. Het ongeval had tot gevolg dat eind maart werd besloten om
    voor alle Fokker S.4 vliegtuigen nieuwe looping banden aan te maken.

    Fokker D.16 276
    De Fokker D.16 276 ging op 15 januari 1932 verloren (reden- zie bovenstaand) en werd pas op 30 mei 1933 afgeschreven, tegelijk met de Fokker D.16 279
    en 283 die inmiddels ook waren verongelukt waarbij lt. van Hootegem (met de 279) dit had moeten bekopen met zijn leven.

    Fokker D.7 256
    Na 4 jaar van een onberispelijke staat van dienst kwam de Fokker D.7 256 op 27 augustus 1924 nogal onzacht met een op de grond geparkeerde
    Fokker S.2 92 in aanraking. Vlieger was lt.vl. B.J.M. Koenen. Hoewel de schade groot was, werd de Fokker D.7 256 pas op 7 augustus 1935 afgekeurd.
    De S.2 92 is zeer waarschijnlijk nog diezelfde maand afgeschreven, want het vliegtuig komt daarna niet meer voor.

    Fokker D.7 270
    de Fokker D.7 270 is een ander verhaal. het vliegtuig werd opgebouwd uit onderdelen van de 255 en 267 die waren verongelukt en in april 1921 in
    dienst gesteld. Tijdens zijn operationele leven, waarin 81 vlieguren werden gemaakt tussen april 1921 en maart 1936 (sic), werden twee noodlandingen
    gemaakt. Op 26 juli 1932 te Dedemsvaart vanwege een defecte benzinetank met tlt.vl. S.H. Ploem, en op 22 april 1931 te Loosdrecht door motorstoring
    met sgt.vl. J.T. Rijntjes. Waarschijnlijk wordt de laatste noodlanding op de foto getoond.

    Fokker C.1 496
    Tenslotte nog een historische mijlpaal; het jaar 1936 was het jaar uit het interbellum waarin de meeste vliegtuigen werden afgeschreven, op het jaar 1940
    na natuurlijk. Hieronder bevond zich de Fokker C.1 496 Lynx. Deze werd op 22 augustus 1936 afgeschreven, nadat op 6 augustus 1936 de motor ermee
    stopte en de 496 zwaar werd beschadigd. Ook weer na een bijzonder hoog aantal van wel 8 vlieguren na een rivisie in juli 1935 (na 785 vlieguren!)

    Gegevens met dank aan de LVA en LVB archieven, uitgespit door Frits Gerdessen en voor dit doel door mij gebruikt.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

    Een kleine aanvulling betreffende de geschiedenis van de Fokker D.VII '270' (uit meerdere bronnen):

    Van de 20 bestelde D.VII's gingen er voor 1921 al twee verloren. Van de wrakstukken van die vliegtuigen (de 255 en 267) werd in 1921 de 270 gebouwd.
    Op 9 feb 1926 noodlanding te Tilburg.
    Op 22 april 1931 noodlanding te Loosdrecht
    Op 21 mei 1931 vleugel getoucheerd tijdens rollen.
    Op 26 juli 1932 noodlanding te Dedemsvaart wegens defecte benzinetank.
    Op 18 aug 1932 aangereden door de 103.Aileron beschadigd.
    Op 23 maart 1933 getoucheerd na de landing. Ondervleugel naar LVB.
    In feb 1936 noodlanding met capotage te Gouda.

    Volgens mij zien we op de foto het laatste incident in Gouda.

    Grtz.
    Leon

  5. #15
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Wanneer verschijnt het boek en bij welke uitgever?

  6. #16
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Bij All Media Productions (van o.a. het Pander boek), derde week van augustus (als ik het goed begrepen heb)

  7. #17

    Standaard

    Zondag voeren we de laatste correcties door, en dinsdag wordt het gedrukt. Hopen de Spin in Haarlem er nog in te krijgen, zou het helemaal up to date zijn. Gaat 17.50 of 17.95 kosten, dat weet ik even niet meer. Advertentie staat al in de laatste Vleugels.

    Gr

  8. #18
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TCI Bekijk bericht
    Hopen de Spin in Haarlem er nog in te krijgen, zou het helemaal up to date zijn.

    Gr
    Hij ging al moeilijk in de kerk van Haarlem (Er om heen ging volgens mij makkelijker ;-) en dan in een boek ............................... Nou ja, succes, wonderen bestaan zeg men

  9. #19

    Standaard

    Nou, is die tentoonstelling in een kerk, is die kerk op zondag dicht. Gaat dus niet meer lukken om de tentoonstelling nog te beschrijven in het boek. De persen gaan morgenavond draaien.

    Gr "Felix" (Felix is mijn 2de van 4 namen RFAJ, mijn eerste naam wordt nu toch bekend)

  10. #20

    Standaard

    Vanaf morgen te koop (heb ik begrepen).

    Gr R (F)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •