Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Koolhoven FK- 56

  1. #1
    marber Guest

    Standaard Koolhoven FK- 56

    Hallo iedereen
    Ben op zoek naar de verblijfplaats van de FK- 56 's met de nummers 84, 88.89 en 90.
    De verblijfplaats van de 81, 83, 85, 86 was De Vlijt en de 82 en 87 stonden op Haamstede.
    Nu is de vraag waar waren de anderen ?
    Er wordt wel een beweerd dat op Souburg ook FK-56 's waren, maar dat is onwaarschijnlijk, daar die anders wel op 14 mei met de rest van de vliegschool zouden zijn uitgeweken.
    Het meest waarschijnlijke is dat de ( vermiste ) vier toestellen gewoon in Depot stonden, het zij op De Vlijt of op Haamstede.
    Deze zouden dan , mogelijk, in de mei dagen van 1940, niet vlieg gereed zijn geweest.
    Verder ben ik op zoek naar foto materiaal van de FK-56's van de ML
    Is er iemand die mij hierbij kan helpen ?
    Groetjes
    marder

  2. #2

    Standaard

    Beste Marder,

    Welkom op dit forum.
    Je these over de FK.56 lesvliegtuigen is volgens de gegevens die bekend zijn volkomen juist. De vier vliegtuigen die zouden overgenomen zijn, zijn dat waarschijnlijk niet. Tenminste, daar is geen enkel bewijs voor.

    Op 8 april 1940 werden de FK.56 86, 85, 82, 83 overgenomen door tlt.vl. de Zwaan van het DLSK (Depot Luchtstrijdkrachten, voormalig LVB). Op 6 mei 1940 werd de FK.56 87 overgenomen door AOO v.d.Griend en ir. van Lammeren. Ook de FK.56 81 moet zijn overgenomen, nadat de eerste FK.56 81 in januari 1940 was verongelukt. Dat betekend dat men in totaal 6 FK.56 vliegtuigen had overgenomen: 81, 82, 83, 85, 86, 87. Niet meer, niet minder.

    Op 18 maart 1940 had het D.LSK de I.ML (Inspecteur Militaire Luchtvaart) een voorstel gedaan om nog meer FK.56 lesvliegtuigen aan te schaffen. Op 30 maart 1940 werd aan NV Koolhoven Vliegtuigen een ontheffing verleent voor het overvliegen van de door België bestelde FK.56 lesvliegtuigen. Op 12 en 17 april gebeurde dat dan ook. Op 16 april 1940 werd door de I.ML toestemming verleent om nog 10 FK.56 lesvliegtuigen aan te schaffen.

    Hopelijk een antwoord op je vraag. Wat achtergrondinformatie kan je vinden op Koolhoven FK.56. De vier toestellen die overblijven (84, 88-90) hebben hoogstwaarschijnlijk bij Koolhoven de bombardementen niet overleefd..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3
    marber Guest

    Standaard

    Hallo Jan
    Bedankt voor de nadere toelichting, zeker voor wat betreft de overname van de FK- 56's.
    Heb altijd gedacht dat ze alle tien waren geleverd, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
    groetjes
    marber ( marder was een type foutje )

  4. #4

    Standaard

    Goedemorgen,

    De FK.56 81 is niet overgenomen; heb dat hier onjuist vermeld. Voor de rest klopt de informatie. Betekend dat er in totaal 5 van de 20 bestelde FK.56 lesvliegtuigen zijn afgeleverd...

    Jan

  5. #5
    marber Guest

    Standaard

    Ook goeden middag
    Het klopt helemaal.
    Het toestel met het c/n 5613, waarvan altijd wordt beweerd dat het als de tweede 81 aan de Lva werd geleverd, is de PH- ATW.
    Op dit toestel werd wel de versterkte vleugel, na het ongeluk met de 81, getest.
    Gedurende de testvluchten droeg dit toestel de registratie 1001.
    Na afloop van de testen is het toestel, op 12 februari 1940 naar België verkocht en heeft dus nooit bij de Lva gevlogen.

  6. #6

    Standaard

    Een intrigerende vraag die blijft is dan hoeveel FK.56 leskisten er dan uiteindelijk zijn geleverd aan Belgie; Een eerste aftrap heb ik gedaan op Koolhoven FK.56. Ik neem aan dat je de informatie van de 5613 daar ook vandaan hebt? Dat is namelijk niet meer dan een samenvatting van verschillende boeken en aangevuld met informatie uit archieven (zoals je hierboven hebt kunnen lezen).
    Dus; mocht je het antwoord hebben: dan houdt ik mij aanbevolen!!

  7. #7
    marber Guest

    Standaard

    Hallo Jan
    Ik heb de gegevens over de PH- ATW van de site van Herman Dekker, daar staat het toestel vermeld in het tweede register.
    Verder heb ik me eigenlijk nog niet verdiept in de buitenlandse leveringen, daar ik me momenteel zoveel mogelijk aan het concentreren ben , wat op mijn leeftijd al niet meer zo gemakkelijk is, op de Nederlandse toestellen.

    Groetjes
    marber

  8. #8
    marber Guest

    Standaard

    ook nog een goedenavond

    heb nog even gekeken .
    Volgens de order of Battle 10 mei 1940 waren er bij de Ecoles de Pilotage Elémentaire op Wevelgen en Goetsenhoven 12 FK- 56's aanwezig.

    groetjes

    marber

  9. #9

    Standaard

    Zo nu en dan zie je foto's op Ebay voorbij komen van de FK-56 in Belgische dienst, bijgaand de 103 en 104.

  10. #10

    Standaard FK-56 puzzle

    Hi Jan (LVA-40)

    I am a bit puzzled about your web site and the FK-56.
    The text (at least translated into English) does not match what you say in your table at the bottom.

    Text:
    LVA received a second s/n 81 after 5603 had been written off and this second one was 5613. Later you say 5613 was for Jugoslavia and heavily tested. Nothing further in the text.
    Table:
    c/n 5613 went to Belgium!!
    Belgium received c/n 5614 to 5633

    Am I correct in thinking that your table is slightly wrong and what you mean is that 5613 actually did go to Holland?

    Also, I take it that c/n 5602 never went to Jugoslavia?

    It is also interesting to note that Belgium at this stage consider they received 12 out of their 20 ordered ones using a mixed serialsystem K-1 and up and K-101 and up. The other 8 no doubt to be serialled K-13/K-113 and up.

    Cheers
    Stig

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •