Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Dornier Wal D-41 tm 46

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Dornier Wal D-41 tm 46

    Ik zoek info over deze Wal's - heeft iemand wat over deze verbeterde machines? Ze zijn nog tot februari '42 in dienst geweest. Foto's, feitjes... alles is welkom!
    Groet,
    Edwin

  2. #2
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Ken je het boek: DORNIER WAL – A LIGHT COMING OVER THE SEA van M Michiel van der Mey. In dit boek heeft hij de Dornier Wals uitgebreid beschreven. Ik ben op dit moment niet thuis, maar indien iemand het nu bij de hand heeft kan die misschien antwoorden. Anders kijk ik vanavond wel even in het boekje.

    Groetjes
    Rob Mulder

  3. #3
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Ik heb voor u, ter inzagen: (Dit gaat samen met een goede whiskey/whisky ;-)

    Dornier Wal Vliegboot - Michiel van der Mey.
    Dornier Do 24 - Pieter van Wijngaarden en Prudent Staal.
    Verkennen en Bewaken/Dornier DO 24K, Vliegboten van de Marineluchtvaartdienst - N. Geldhof.

    Vriendelijke groet
    Cor Verbeek
    Laatst gewijzigd door Verbeek; 12 augustus 2011 om 17:14

  4. #4
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Ik kan helaas geen whisky aanbieden, maar wel wat informatie. In het geciteerde boekje staat dat er aan het einde van 1939 er 24 nieuwe Do 24K's en zes gemodificeerde Dornier Wal in dienst waren. Zij vlogen met 600 pk Lorraine Courlis motoren. Hier waren er niet genoeg van en dus waren nooit alle toestellen in dienst. Zij stonden bekend als "F-boats" of als Aviolanda-Wal type 1931. Zij hadden de registratie D-41 t/m D-46. Tijdens de tijd voor de Japanse invasie in Ned.-Indië werden enkele van de Wals buiten gebruik gesteld. Hun motoren werden gebruikt in torpedoboten. De laatste Wals werden voor trainingsdoeleinden gebruikt. De D-45 zou tijdens een trainingsvlucht op 3 februari 1942 door een Japanse jager zijn beschoten. Men kon nog een noodlanding maken. Op 2 maart onderging D-42 hetzelfde lot. Daarna werden de Wals niet meer gebruikt. Wal, D-44 werd gedeelte vernield net voor de capitulatie.
    D-41 in dienst 25-8-1931, uit dienst 3-2-1942
    D-42 in dienst 5 juli 1932, uit dienst 1940
    D-43 in dienst 5 juli 1932, neergeschoten op 3-2-1942
    D-44 in dienst 15 september 1932, op 3 maart 1942 onbruikbaar gemaakt omdat de Japanners naderde.
    D-45 in dienst oktober 1932, februari 1942 vernield tijdens het Japanse bombardement op Moro-Krembangan.
    D-46 in dienst november 1932, februari 1942 vernield tijdens het Japanse bombardement op Moro-Krembangan.

    Groetjes
    Rob

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •