Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Boek over vliegramp Tenerife

  1. #1

    Standaard Boek over vliegramp Tenerife

    Ben al vele jaren bezig met een boek over de vliegramp op Tenerife, op 27 maart 1977. Wilde het eerst uit laten komen in 2012, maar dat gaat om persoonlijke redenen niet lukken. Gaat dus later worden. Dus mocht iemand iets speciaals weten, of hebben mbt het ongeluk?

    Het was eigenlijk het begin van mijn journalistieke werkzaamheden, ik was 17, sprak Spaans en wist wat van vliegtuigen.

    Gr "Felix"

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Ik kan me het ongeluk als 10 jarig jongetje nog goed herinneren. Wat me nu zoveel jaar later opvalt is dat wij Nederlanders precies dezelfde gedachten hadden als de Turken laatst met het ongeluk op Schiphol, namelijk aan onze jongens kan het niet liggen want dat zijn helden...............

  3. #3

    Standaard

    Er zijn die dag vele fouten gemaakt, en eigenlijk zijn er maar twee hoofdoorzaken. Ten eerste diegene die een bom liet ontploffen in de bloemenstal op Gando, Las Palmas, waardoor vele vluchten uit moesten wijken naar Los Rodeos, en de mist bij vertrek van de KLM en PanAm. Wat er ook allemaal fout ging aan boord van de KLM, PanAm en in de verkeerstoren, had er geen mist gehangen, dan hadden al deze fouten tot niets geleid omdat men elkaar dan gezien had. Om een indruk te geven van de mist tentijde van het ongeluk, hierbij naw de laatste foto van de PH-BUF op Tenerife. De blokken zijn al weg, en de DC8 op de achtergrond rijdt naar de baan. De BUF volgde 5 minuten later. De DC8 was de laatste kist die voor het ongeluk vertrok. Denk dat de foto zo'n 15 minuten voor de botsing genomen is.

    Gr "Felix"

  4. #4

    Standaard Vliegramp Tenerife

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TCI Bekijk bericht
    Ben al vele jaren bezig met een boek over de vliegramp op Tenerife, op 27 maart 1977. Wilde het eerst uit laten komen in 2012, maar dat gaat om persoonlijke redenen niet lukken. Gaat dus later worden. Dus mocht iemand iets speciaals weten, of hebben mbt het ongeluk?
    Gr "Felix"
    Ik heb 'alles' wat er onderzocht en, al dan niet, gepubliceerd is.
    Ca. 10 archiefdozen vol.
    Herman Dekker
    Luchtvaartgeschiedenis Nederland

  5. #5
    MWI Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TCI Bekijk bericht
    Er zijn die dag vele fouten gemaakt, en eigenlijk zijn er maar twee hoofdoorzaken. Ten eerste diegene die een bom liet ontploffen in de bloemenstal op Gando, Las Palmas, waardoor vele vluchten uit moesten wijken naar Los Rodeos, en de mist bij vertrek van de KLM en PanAm. Wat er ook allemaal fout ging aan boord van de KLM, PanAm en in de verkeerstoren, had er geen mist gehangen, dan hadden al deze fouten tot niets geleid omdat men elkaar dan gezien had. Om een indruk te geven van de mist tentijde van het ongeluk, hierbij naw de laatste foto van de PH-BUF op Tenerife. De blokken zijn al weg, en de DC8 op de achtergrond rijdt naar de baan. De BUF volgde 5 minuten later. De DC8 was de laatste kist die voor het ongeluk vertrok. Denk dat de foto zo'n 15 minuten voor de botsing genomen is.

    Gr "Felix"
    Ik was op de luchthaven die bewuste dag op Tenerife, samen met mijn vrouw en terugreizend van onze 14 daagse huwelijksreis naar Playa de las Americas. Wij reisden met een toestel van Transavia vanaf Amsterdam. Wat wij ons nog kunnen herinneren is het volgende:
    Wij waren boven de aankomst/ vertrekhal nog aan het genieten van het mooie weer en zagen als het ware met de minuut de drukte van landende vliegtuigen toenemen. Wij hebben o.m. zowel de Panam als de KLM 747 zien landen. Het viel ons op dat dit niet de normale gang van zaken kon zijn, omdat het voor zo,n klein vliegveld wel erg vol werd allemaal. In de aankomst/ vertrekhal nog met meerdere landgenoten van de KLM 747 gesproken en ik weet nog dat de gesprekken voornamelijk over voetbal gingen omdat Oranje vlak daarvoor een wedstrijd gespeeld had, en over het weer in Nederland natuurlijk, iedereen was nog tamelijk winters gekleed. Later heeft voetbal ook nog een rol gespeeld in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp omdat Spanje die middag moest voetballen en de verkeerstoren daar veel aandacht voor zou hebben gehad. Wat wij ons ook nog wel herinneren is dat de druk overal voelbaar was. Deze grote aantallen passagiers en vliegtuigen kon men duidelijk niet aan.
    Welnu, op een gegeven moment kregen wij toch de oproep om te boarden, hetgeen normaal verliep. Eenmaal in het vliegtuig gezeten kwam er een muur van mist opzetten die wij konden zien toen de Transavia taxide naar het begin van de baan en daar draaide. Op die plek stond ons toestel volledig in de zon en begon de mist op 100 meter of daaromtrent op de landingsbaan. Ik weet niet of onder normale omstandigheden hierdoor wel opgestegen had kunnen worden.
    Ik ben het met Felix helemaal eens dat de ramp er nooit zou zijn geweest zonder die zeer plaatselijke mist. Overigens hoorden wij pas bij aankomst in Amsterdam van de ramp en er werd ook bijverteld dat de Transavia het laatste toestel zou zijn geweest dat is opgestegen voor de ramp.
    Ja en toen een telefoon bemachtigen op Schiphol want de eerste berichten op de Nederlandse TV waren dat er "een Nederlands vliegtuig verongelukt was op Tenerife". Dus familie en vrienden denken natuurlijk... Enfin de rest kan iedereen wel invullen.
    Wat ik me ook nog herinner is dat ik direct kon plaatsen hoe het ongeluk gebeurd had moeten zijn, mede door het uitzicht op het dak van de luchthaven dat wij hebben gehad.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •