Pagina 3 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 69

Discussie: Fokker G-1 deel 1 is verschenen

  1. #21
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Aanschaffen die boeken!

  2. #22
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koolhoven426 Bekijk bericht
    Klein foutje: de twee delen "Wachters boven het Stenen Tijdperk" moeten nog uitkomen.

    Ger.
    Klopt, deel en al in bezit
    Maar er komen toch meer delen dan drie, van Wachters boven het Stenen Tijdperk?

  3. #23

    Standaard

    Haha, leuk Ger! Maar inderdaad is je these juist en zal te zijner tijd bij Lanasta een werk(je) verschijnen over de Fokker D.9(D.IX) tot D.20 en de DC-1/DC-2 + Curtiss Hawk + NVI Koolhoven FK.31/35. Wanneer dat is dat is nog even de grote vraag; werkelijk alles is bijna klaar, maar ik zit nog met het maken van een verhaal van de historie van de D.11/D.12 en D.13.

    Inmiddels hebben verscheidene mensen van dit forum hun medewerking al verleent, waaronder vriend Edwin, Ger en Jan van de Heuvel. Houdt de updates een beetje bij; ik probeer per kwartaal een update te geven. De eerste is van Juli, binnen twee weken komt update 2..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  4. #24
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Het viel mij op, dat de cover van het G1 boek bij Bol.com
    afwijkt van het door mij gekochte exemplaar en deze is gelijk aan het in deze topic getoonde cover.

    Het is toch nog geen tweede druk?

    ?????????

    Ger.

  5. #25
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Ger,

    Dit was de eerste cover van het boek Fokker G-1. Later is deze aangepast naar de cover die jou bekend is. Deze cover wordt ook nog gebruikt door lh shop te Aalsmeer.
    Niet goed dus.

    met vriendelijke groet,
    Silvester

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koolhoven426 Bekijk bericht
    Ik ben het eens met beide Jannen.
    Jantinus Mulder, eigenaar van LANASTA, is een bewogen man.
    Denkt niet direct aan zijn winst, maar wil met zijn liefde voor de scheep- en luchtvaart en serie mooie boeken op de markt zetten.
    Hij heeft lef en krijgt het voor elkaar om in korte tijd een serie, welke onze interesse heeft, uit te geven.
    Eerst het boek over de C.V, onlangs over de G.1 en de delen 2 van beide volgen nog, maar eerst nog een deel over de D.XXI van de hand van Peter de Jong, dat verschijnt over enkele maanden en is een absolute aanrader.
    En........mogelijk nog het boek van Jan Grisnich over de Fokker D XVII en overige Fokkertjes.
    Hij zoekt nog een schrijver voor een boek over de Fokker C.X
    Eerder verschenen er maar liefst drie boeken geschreven door Bart Rijnhout over de Marineluchtvaartdienst in de Oost, zie folder.
    Ook nog Luchtbrug Market Garden van dezelfde schrijver zit in de collectie.
    Nadere info op de site Lanasta // Home

    Kortom, Jantinus Mulder, nagenoeg mijn buurman, wilde ik bij deze even in het zonnetje zetten.

    Met groet, Ger
    Dank je wel voor de aanbeveling alvast, Ger!

    Met hulp van mensen als Frits Gerdessen, Kari Stenman, de krasse oud-D.21-vlieger Guus Kiel en onze eigen Jan van den Heuvel zijn we het D.21-boek nog beter aan het maken, en Jantinus daagt je echt uit om een boek ook visueel aantrekkelijk te helpen maken.

    Het G-1-boek (volgens mij is het toch echt G.1 ) is mooi en gedegen. Zelf had ik gehoopt dat het zou ingaan op de testpilotenkwestie. Hoe kwam Fokker bij een Tsjechische piloot uit voor de eerste vluchten met de G.1?

    Emil Meinecke was niet technisch geschoold en al wat ouder. Gerhard Sandberg was een uitstekende demonstratiepiloot en hij wordt ook testpiloot genoemd, maar ik vraag me af of dat terecht is, hij was ook niet technisch geschoold. In elk geval verongelukte hij in 1935 en de eerste vluchten met de D.21 werden daarom door Meinecke gedaan. Maar hij mocht blijkbaar niet de spintesten doen.

    Ontwerper Schatzki heeft de D.21 zelf ook gevlogen en ir. Stok van de vliegdienst had na zijn 40e diploma voor testpiloot gehaald, maar er blijkt nergens uit dat hij de jagers gevlogen heeft. De spintesten werden eerst gedaan door Bertus Somer, een oud-jachtvlieger van de NLS, maar dat ging bijna mis en toen werd Bubi Knoetzsch ingeschakeld, een Bf 109-testpiloot. Later schakelde Fokker Andre Postmaa in, ook van de NLS, en daarna kwamen Leegstra en Sonderman. Ik vind het typerend voor de hapsnap-manier van werken die Fokker toch wel kenmerkte. Misschien ook dat actieve LVA-vliegers de D.21 aanvankelijk niet mochten vliegen omdat kolonel Best de D.21 niet wilde hebben.

    Als iemand hier meer van weet, of foto's van deze mensen heeft, heel graag...

    Peter

  7. #27

    Standaard

    Hoi Peter,

    Heb het boek gisteren ontvangen, mooi stukje werk! Ben het met je eens dat het eigenlijk G.1 had moeten zijn. Op merkelijk genoeg worden alle andere fokker type welke aangehaald worden wel met een . geschreven! Voor de rest een paar kleine foutjes ontdekt bij de tekst onder enige foto's en omschrijving van de instrumenten. Maar die drukken de pret niet! Hoewel het boek veel beter en uitgebreider is dan de boekjes van Hugo Hooftman haalt het, voor mij, bij lange na niet de magische uitstraling van de Hooftman boekjes!

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 11 september 2011 om 14:37

  8. #28
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    522

    Standaard

    Mee eens. Heel verwonderlijk is dat Hugo Hooftman de bijna meest verguisde luchtvaartjournalist is, terwijl zijn boekjes (en dan in het bijzonder de gele reeks vliegtuig-encyclopedies) de meest gewilde boekjes zijn. Zie de magistraal hoge prijzen die men ervoor vraagt.
    Hooftman's 2 deeltjes over de Fokker-G1 blijven voor mij de toppers in mijn boekenkast

  9. #29

    Standaard

    Ha allen,

    Natuurlijk heeft Hooftman met zijn boekjes een stempel gedrukt op de Nederlandse Luchtvaart en zijn de "gele deeltjes" een schitterend stukje nostalgie. De tijd heeft hem echter in een aantal dingen achterhaald, en dat is dan ook de reden dat de Stichting Fokker G-1 het boek heeft uitgebracht.

    Wat betreft de aanduiding Fokker G-1 is er al heel erg veel geschreven daarover. Kort samengevat komt het erop neer dat de NV Nederlandse Vliegtuigenfabriek deze aanduiding voor de buitenwacht gebruikte om de tweemotorige jachtkruiser mee aan te duiden. Intern niet, daar werd ontzettend gerommeld met aanduidingen. Maar dat gerommel met aanduidingen hoort bij Fokker, hoort thuis in de historie; vandaar ook dat voor 1 aanduiding is gekozen t.w. G-1.

    Aanvullingen en aandachtspunten zijn, zoals gemeld, van harte welkom op de website van de Stichting Fokker G-1 Welkom!! Schroom niet, het zal het boek alleen maar beter maken!!

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  10. #30

    Standaard

    Hoi Jan,

    Inderdaad, die boekjes van Hooftman zijn nostalgie voor mij, als jochie van 12 voor het eerst in handen gehad en meteen verslingerd geraakt aan de G.1. Overigens grappig dat je schrijft dat G-1 met streepje gebruikt werd voor de buitenwacht. Als je kijkt naar de officiele folder van Fokker, welke ook op de kaft van het nieuwe boek staat, zie toch echt G.1 met een punt staan!
    Ook bekeek ik de mooie foto op het schutblad van de G.1 boven de fabriek, het kan aan mij liggen maar het lijkt er op dat de G.1 er later boven geplakt is. De mensen kijken in een richting in de lucht terwijl het lijkt dat de G.1 achter hun vliegt.
    Of zie ik het verkeerd?

    Groet,

    Mathieu.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •