Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Fotovraag

  1. #1
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fotovraag

    Tijdens het militair "spektakel" pas op Lelystad heb ik een foto gekocht, eigenlijk omdat ik er niet goed uitkwam.
    Wat was het nu en waarom is de foto gemaakt?

    Eerst dacht ik ; een F.VIIb/3m, maar de vleugelachterrand klopt niet, die oplopende stang van romp naar motor kan ook niet.
    Nog even aan Koolhoven FK.33 gedacht, maar klopte ook niet. Foto is volgens mij wel op Waalhaven gemaakt.
    Uiteindelijk vond ik aan de hand van andere foto's een antwoord. Het moet de F.VIII PH-AED zijn. De "D" was duidelijk, in wit, dus geen H-N regi. De vleugelachterrand vond ik in Hooftman's luchtvaartencyclopedie deel 9 blz.118, en die opgaande stang in het boekje over Waalhaven van A.C. de Jager, blz.11.

    Begrijp ik nog niet waarom de vleugelachterrand zo gemaakt is, bij andere F.VIII'en is dit gewoon recht.
    Die opgaande stang, is dat een holle buis die voor verwarming moet zorgen?
    En wat is de bedoeling van die houten constructie, (met metalen haken) op de vleugel?
    Eigenlijk ben ik ook benieuwd of iemand weet hoe de nummering van de foto is opgebouwd.
    Dit systeem kom zie je vaker (o.a. bij NVI, Koolhoven en Pander), maar ik kan er geen kaas van maken.
    Weet iemand hier antwoorden op?

    Vast bedankt, Stef
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 26 december 2017 om 21:31

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    De houten constructie ziet er echt uit als een RSL ( nu NLR ) constructie.

    Wat onderzoek op de Stichting Historisch Museum NLR website levert de volgende zaken op :

    - De PH-AED is ooit omgebouwd qua motoren van Jupiter naar Wasp ( zie Jaarverslag 1934 - blz 12, vandaar misschien de extra stijl.

    - Ook is er onderzoek gedaan naar andere stuurhut ramen en betere lift bij lage snelheden, misschien hebben ze daarom ook de achtervleugelrand verkort

    - Vanwege het ongeluk met de Ooievaar met een openstaande noodluik boven de stuurhut is er onderzoek gedaan naar prestaties met verstoring van de lucht aan de bovenkant van de vleugel en zijn invloed op de roeren

    Zodoende is de codering van de foto's iets typisch RSL

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •