Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Ruigenhoek/Middenmeer

  1. #1

    Standaard Ruigenhoek/Middenmeer

    Ruigenhoek en MIddenmeer. MIsschien weleens van gehoord, gelezen. Zoals sommige weten ben ik een boek aan het schrijven over de Fokker D.XVII en daar komen deze twee veldjes herhaaldelijk in voor.Nu is mijn vraag of iemand mij kan helpen aan overzichten (geen kaarten) dus foto o.i.d. over de geschiedenis van deze veldjes. Of er voorzieningen waren (bijvoorbeeld munitie o.i.d.)

    Met vriendelijke groet,

  2. #2

    Standaard

    Vliegveld Ruigenhoek lag in het uiterste Noorden van Noordwijk, ter hoogte van het gehucht de Zilk. Er is niu nog een zweefvliegveld, maar volgens mij ligt dit iets Noordelijker.
    Zelf heb ik nog nooit foto's gezien van dit veld, maar wellicht dat het genootschap Oud de Zilck je verder kan helpen.

    De contact gegevens kan je hier vinden.

    Succes,
    Huub

  3. #3
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Huub, ik denk dat het veld waar jij op doelt vliegveld "De Zilk" was. Dat lag nog ten Noorden van Ruigenhoek.

    Vliegveld ruigenhoek lag ten noorden van Noordwijkerhout en west-zuid-west van het dorpje Ruigenhoek. Het lag tegen (toen) de psychiatrische inrichting St. Maria aan. Ten noorden daarvan.
    Ik heb even een kaartje over Google Earth gelegd en zo de precieze locatie bepaald.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 13:09

  4. #4

    Standaard

    Arjan,

    De locatie die je aan hebt gegeven is correct. Het terrein wordt nog steeds omsloten door de Langervelderlaan, Duinschooten en Wilgendam. Ik fiets er zeer regelmatig langs op de racefiets .

    Het gebied ligt echter al ten Noorden van Noodwijkerhout, maar omdat Noordwijk langs de kust door loopt tot Zandvoort, nog steeds in binnen de gemeente Noordwijk.

    De bewoners van dat gebied hebben over het algemeen meer band met Noordwijkerhout en de Zilk dan met Noordwijk.

    Een aantal jaren geleden heeft het genootschap Oud de Zilck een tentoonstelling georganiseerd over de voormalige vliegvelden Vogelenzang, de Zilk en Ruigenhoek. Vandaar dat ik LVA-40 aanraad contact op te nemen met dit genootschap.

    Overigens is Ruigenhoek geen dorpje, maar een kruispunt met een kroeg

    Lees ook het bericht hier.....

    Met groet,
    Huub

  5. #5
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Overigens is Ruigenhoek geen dorpje, maar een kruispunt met een kroeg
    Ja, puzzelen met kaartjes en Google Earth is leuk

    En nu snap ik meteen waarom ze daar een vliegveld hadden

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Overigens is de huidige situatie niet meer vergelijkbaar met zoals die was in 1940, het gebied is zeer gecultiveerd, in 1940 lag het veld tussen twee duinrijen in, daar is niets meer van terug te vinden.

    Van de zomer was ik op het huidige vliegveld Middenmeer, vanuit de lucht is goed te zien dat dit niet het toenmalige vliegveld is, het is een aantal honderden meters opgeschoven. Op Middenmeer was in 1940 geen enkele voorziening, behalve dan een telefoonverbinding in een van de boerderijen. Er waren in totaal zeven boerderijen, waar de vliegtuigen in ondergebracht. In een woonhuis ruwweg 1 km van het veld was de radio en foto afdeling gevestigd.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Overigens is de huidige situatie niet meer vergelijkbaar met zoals die was in 1940, het gebied is zeer gecultiveerd, in 1940 lag het veld tussen twee duinrijen in, daar is niets meer van terug te vinden.
    Toch is er veel minder veranderd dan op het eerste gezicht lijkt.

    Het gebied waar het vliegveld lag was een vlak moerasachtig gebied zoals je dat tussen de duinenrijen in vindt. Het gebeid heet Langeveld en heeft zijn naam dan ook te danken aan het feit dat het een langwerpig vlak veld was tussen twee duinenrijen. Een groot gedeelte was al voor de oorlog al in gebuik als bollengrond. (Mijn vader en een oud oom hadden daar stukken grond in pacht). De de zuid- en oostkant van dit gebied bestonden uit grasland. Geloof het of niet, maar ook de Rooms Katholieke Geiten fokkerij was daar te vinden (Dit pand is nog niet zo heel lang geleden gesloopt).

    De duinenrij aan de Oostkant is vrijwel geheel verdwenen door de zandwinning in dit gebied. Ook het rechthoekige meer dat je op de afbeelding hierboven kan zien is in de jaren zestig ontstaan door zandwinning. De laatste resten van de duinen daar kan je nog aan de Noord_oost kant van dit meer terug vinden.

    De wegen liggen echter nog precies hetzelfde als in 1940. Als je op het kaartje kijkt van het vliegveld zie je de camping winkel "Zonneweelde" later is dit Camping de Wit geworden. De campingwinkel is of net gesloopt of hij staat er nog zelfs. Als het weer het toe laat zal ik morgen een paar foto's proberen te maken van dit gebied.

    Huub
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 13:10

  8. #8
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    De wegen en de campingwinkel waren voor mij punten waarop ik de plaats van het veld bepaald heb. Het kaartje is niet helemaal op maat, maar ik kwam aardig in de buurt.
    Ook grappig om te zien dat die hap uit het veld bovenaan op Google Earth nog steeds duidelijk als apart veld herkenbaar is.

  9. #9

    Standaard

    Buiten de wegen die eigenlijk rondom het voormalige vliegveld lopen is er helemaal niets meer van het vliegveld Ruigenhoek terug te vinden.

    Op de eerste foto zie je waar het veld heeft gelegen, gezien vanaf de Noordkant (Wilgendam). Het torentje van de ingang van Sancta Maria is nog net in de rand de zien.

    Op de tweede foto zie je de Wilgendam. Vroeger was dit niet meer dan een onverhard karrepad. De bomenrand in de achtergrond is de rand van het duin.

    Op de derde foto het veld gezien vanaf de camping winkel. De winkel is er niet meer en heeft plaats moeten maken voor een nieuwe vakantie bungalow.

    Huub




    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 13:10

  10. #10
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik zou hier inderdaad geen vliegveld meer zoeken, maar dat bleek ook al wel uit Google Earth. Maar de foto's geven wel een indruk van de grootte van het veld

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •