Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Discussie: Ruigenhoek/Middenmeer

  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pauljos Bekijk bericht
    Sorry voor deze late reactie.
    Maar Huub, het berichtje vereist een inlog en wachtwoord.
    Is er een andere manier om het te lezen?

    groeten
    Pauljos
    Hoi Pauljos,

    Helaas heb ik het bericht nooit zelf opgeslagen. Dus ik ben bang dat het heel moeilijk wordt om nog bij dit bericht te komen.

    Hoi Koolhoven426,

    Veel van dit soort gebouwen zijn al snel verplaatst naar de verdedigingswerken van de Atlantikwall. Het heel best kunnen dat dit gebouw is verplaatst naar de Marine batterij net ten noorden van Noordwijk. Later zijn dit soort gebouwen daar weer vervangen door bunkers.

    met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 8 oktober 2013 om 12:17

  2. #22
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Bedankt voor de reactie Huub. Ik begrijp uit de discussie, dat jij in de nabijheid van de Langestreek, het voormalige hulpvliegveld Ruigenhoek, woont.
    Is het bekend bij jou, dat er in december door de Stichting Geschiedschrijving Noordwijk een boek op de markt komt over de Langestreek?
    Hierin komt een artikel van mij over de oorlogsdagen in 1940 over de IIIe Verkenningsgroep. Mijn vader maakte de eerste verkenningsvlucht voor het maken van foto's van Schiphol, Waalhaven en Valkenburg. Edwin Hoogschagen heeft ook in zijn boek over de Fokker C.5 hier ruim aandacht aan geschonken.
    Ook zal in het boek een reden aangegeven worden, waarom vliegveld Ruigenhoek nooit door de Duitsers werd gebombardeerd

    Van iemand heb ik ooit bijgaande foto gekregen.
    Het vliegveld zou na de capitulatie gebuikt zijn als schijnvliegveld door de Duitsers. Is het voor jou duidelijk, dat dit hier Ruigenhoek betreft met deze Messerschmitt 109-achtige dummy? Gezien de duinen op de achtergrond zou dit kunnen.

    Henry, er zijn eigenlijk helemaal geen foto's van Ruigenhoek in de tijd. dat de IIIe Verkenningsgroep aldaar verbleef. Zal wel verboden zijn geweest om foto's te maken, geheim!
    Burgers konden echter wel dichtbij het vliegveld komen en een nog in leven zijnde getuige uit de omgeving spreek ik bij de boekpresentatie en misschien, dat er meer zaken duidelijk worden, zoals de gecamoufleerde opstelplaatsen van de vliegtuigen, waren ze er nou wel of niet?
    Wel is duidelijk, dat de onderhoudstenten op het veld aanwezig waren.
    Ik heb ca. 25 foto's van uitgebrande wrakken in de loop der jaren bijeen gescharreld en op maar één door mijn vader gemaakte foto's staan die tenten op de achtergrond bij het karkas van een FK51 ......de 426? Op de andere foto's zijn ze nergens aangetroffen.
    We moeten het maar doen met het mooie mini diorama, dat je maakte voor mij, waar de eerste verkenningsvlucht van mijn vader en Tony van Liempd wordt uitgebeeld; het overstappen van de Koolhoven FK51 in de Fokker C.5 voor de eerste verkenningsvlucht.

    Ger.

  3. #23

    Standaard

    Hoi Ger,

    Het Langeveld, ligt zo'n 7 à 8 kilometer ten Noorden van Noordwijk, waar ik woon. Zoals ik al eerder zei, kwam ik er vroeger veel.

    Noordwijk is gezegend met vele geschiedschrijvers en er zijn veel geschiedschrijvers die uitgebreid de periode van de tweede wereldoorlog hebben belicht. Met name de boeken van Paul en Dolf Harff zijn zeer de moeite waard.

    Ik wist dat de "stichting geschiedschrijving Noordwijk" aan een boek werkte over de wat meer recente geschiedenis van Noordwijk, maar ik wist niet dat een speciaal boek over het Langeveld uit zou komen. Misschien een mooi kadootje om aan de Sint te vragen

    De foto van de namaak Bf109 past goed in het verhaal dat de Noordwijkerhouters direct na de capitulatie het vliegveld Ruigenhoek en de hulpvliegvelden de Zilk en Vogelenzang in schijnvliegvelden moesten omtoveren. Later werden de velden voorzien van obstakels om landingen van de geallieerden te voorkomen.
    Als ik naar de afstand van de duinen kijk en de hoogte is het heel goed mogelijk dat deze foto op Ruigenhoek is genomen. Hij moet dan genomen zijn van de noord kant van het veld (Wilgendam) en je kijkt richting het zuid-oosten. De bossages lijken overeen te komen met de begroeiing rond Sancta Maria (links) en de bomen langs de Kapelleboslaan. Het pand rechtboven de dummy kan ik niet thuis brengen. Maar er zijn natuurlijk veel meer van dit soort plekken langs de kust, dus helemaal zeker kan je ook niet zijn.

    Overigens grappig dat dit draadje opeens weer tot leven komt. Ook bedankt voor het delen van de foto van de dummy. Ik kende het verhaal, alleen had ik nog nooit een foto gezien.

    Met groet,
    Huub
    Laatst gewijzigd door huub vink; 8 oktober 2013 om 20:50

  4. #24
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik heb een foutje gemaakt Huub, het is geen boek over de Langestreek, maar over Het Langeveld.
    Ger.

  5. #25
    theovg Guest

    Standaard Boek Langeveld

    Het is dit jaar 50 jaar geleden dat de herverkaveling van het Langeveld werd afgerond. Op initiatief van mevr. Mooijman wonende in het Langeveld werkt de stichting Geschiedschrijving Noordwijk aan een boek over dit gebied. Voor zover ik weet wordt dit boek in november a.s. uitgebracht.

    Foto met dummy: Het huis rechtboven de dummy lijkt mij het nog bestaande huis met puntdak De Boender 27 , Noordwijk te zijn. Het huis staat nu te koop. Zie: Huis te koop: De Boender 27 2204 AE Noordwijk Zh - Foto's [funda]

    De foto is dan genomen vanaf het vliegveld richting het noorden, met links de duinenrij.

  6. #26

    Standaard

    Theo, het aangegeven huis staat op de hoek Boender-Vogelaarsdreef. Dit is te ver van het vliegveld af. Het huis op de foto moet aan de Kapelleboslaan staan. Er staat daar een oud boerderijtje en er hebben meer gebouwen gestaan. Het is alleen dat ik het huis op de foto niet herken.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •