Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Duits luchtafweergeschut

  1. #1

    Standaard Duits luchtafweergeschut

    Dit is nauwelijks luchtvaartgerelateerd, hopelijk mag dat van de moderatoren. Het lijkt me wel een leuke vraag voor hier.

    Mijn opa had een boerderij aan de Legmeerdijk bij Aalsmeer, daar waar nu de bloemenveiling staat. In de oorlog stond er Duits geschut op zijn land opgesteld, ik neem aan luchtafweergeschut voor de verdediging van Schiphol. Ik geloof dat er ook Duitsers bij hem waren ingekwartierd, of misschien alleen de commandant of zo.

    Volgens mijn moeder zei men in de omliggende dorpen 'het geschut Lambalk is weer flink aan het knallen', dat klinkt als zwaar spul.

    Niet dat ik er veel aan heb, maar ik zou het wel leuk vinden om hier wat details over te weten te komen als het niet te veel moeite kost. Zijn er gegevens verzameld over de Duitse luchtafweer bij Schiphol? Of kaarten?

    Dank,

    Peter

  2. #2
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Er stonden tijdens de oorlog diverse flakbatterijen rond schiphol ( luftwaffe flak )
    Ëén flakbatterij bestaat uit zes stukken 8,8 cm geschut.
    Er zullen ongetwijfeld vier a' zes batterijen actief zijn geweeast rond Schiphol .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 januari 2023 om 10:02

  3. #3

    Standaard

    Dank je, mooie foto ook.

  4. #4

    Standaard

    12 jaar later nog eens gegoogeld en nu vind ik iets in een boek van Tini Visser, Jaren van verduistering: De bezettingstijd in Amstelveen

    Een volgende stelling in de ring van luchtafweer werd gebouwd op Aalsmeerse bodem aan de Legmeerdijk, op het land van Lambalk.

    Hou me nog steeds aanbevolen voor meer informatie.

    Peter

  5. #5

    Standaard

    Hoi Peter, leuk dat je dit oude topic even heropend, zo zag ik dat de foto niet meer te zien was. Even voor gezorgd dat die nu weer zichtbaar is.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •