Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Camouflage Martin 139 WH-2

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Camouflage Martin 139 WH-2

    Ik ben bezig een model te maken van de Martin 139 WH-2. Uiteraard in LA-KNIL kleuren.
    Nu zit ik met een vraag met betrekking tot de camouflagekleuren. De machines waren in eerste instantie geheel groen geschilderd, met uitzondering van de onderzijde van de vleugels en horizontale staartvlakken. Tijdens groot onderhoud werd na een aantal experimenten een tweede tint, donkergroene, verf in een camouflagepatroon aangebracht.
    Nu wil ik weten welke machines wel, en welke niet in dat camouflagepatroon zijn geschilderd.
    Tot zover weet ik:
    Wel:
    515, 538

    Niet:
    514, 521, 539

    Wie weet meerrrrrrrr???

  2. #2

    Standaard Camouflage ML/KNIL

    I wrote an article on ML/KNIL camo for the Dutch journal Mars et Historia which gives details on the exact colours and has a drawing of the Glenn Martin camo scheme as one of the appendices. See www.marsethistoria.nl under Diepte info. All best,
    Peter Boer
    PS M514 and M539 also had two tone dark green camo during the war period with light grey undersides as shown on the drawing, as all the 2-Vl.G.III Glenn Martin WH-2 ac had.

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dear mister Boer,
    Many thanks for your reply, which is very useful for me. I have some further questions.
    Do you know if there have been Martin WH-2's sent out to Singapore? Were they camouflaged in the two toned camouflage?

  4. #4

    Standaard

    Beste G-1 Reaper,
    Vanuit Singapore heeft de afdeling 2-Vl.G.III met WH-2's geopereerd. Al de toestellen van deze afdeling hadden de two tone dark green/light grey camo (oa. M514, 516, 537, 538 en 539). Mvg,
    Peter Boer

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Beste Peter,
    Mijn hartelijke dank voor de aanvullende informatie! Nu hadden de toestellen in Singapore nog de grote driehoeken op de bovenvleugels en oranje richtingsroer, dit is later overgeschilderd met de donkergroene tint verf. Zijn hier foto's van bekend?
    Groeten,
    Edwin

  6. #6

    Standaard Camo WH-2

    Beste Edwin,
    Helaas, die heb ik nooit gezien. Maar uit interviews met oud 2-Vl.G.III personeel weet ik wel zeker dat ook de WH-2's die driehoeken weer op de vleugels kregen. Mvg,
    Peter

  7. #7
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter Boer Bekijk bericht
    ............ Maar uit interviews met oud 2-Vl.G.III personeel ..................
    En dat maak mij dan zo nieuwsgierig naar meer ......

  8. #8

    Standaard

    de m611 was egaal groen van boven, volgens de verhalen van mijn vader die er op "scheveningen" 24 jan42 samen met 2 andere kisten tijdens de landing in brand is geschoten.

  9. #9

    Standaard

    Dat was hij oorspronkelijk, d.w.z. vanaf circa juli 1940 toen het toestel bij 1-Vl.G.II kwam. De M611, toen M5111, kreeg echter later in 1940 of begin 1941 wel degelijk de donkergroene patches op de "camouflage-groene" basiscamouflage. Mvg,
    Peter Boer

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •