Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Luchtafweer van de Calvé fabriek te Delft

  1. #11
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    nouja van in ieder geval 1 van die foto's hierboven weet ik de plek te vinden waar de foto is genomen, is wel lachen om te zien hoeveel het veranderd is na zoveel jaar. (net zoiets als wat ik met de junkers in 't woudt heb gedaan)
    Gr,
    Sander

  2. #12
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    en Hans, enig geluk gehad bij het vinden van een foto? ik denk dat je de 2 Oerlikon kanonnen op het dak van de vethardingsfabriek bedoelde. ik zou graag een schaal model maken van deze situatie maar heb geen idee hoe de kanon opgesteld waren.
    Gr,
    Sander

  3. #13
    Hans Guest

    Standaard Luchtafweer Calvé

    Hallo Sander,

    Wij zijn bij het Legermuseum ook bezig met het zoeken van een foto, waarop de opstelling van het luchtafweergeschut te zien is. In het nieuw te bouwen Nationaal Militair Museum (NMM) te Soesterberg wordt t.b.v. dit thema een één op één opstelling nagebouwd. Het NMM zal worden samengesteld uit personeel en materieel van het huidige Legermuseum en het Militair Luchtvaartmuseum (gereed oktober 2014). We hebben wel een foto van een opstelling op een dak, maar we weten niet zeker of dit op een dak van Calvé is. Mijn verzoek is: blijf ook zoeken. Misschien komen we er wel uit.

    Groeten,

    Hans.

  4. #14
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Hey Hans,
    post die foto anders hier op het forum (met bron vermelding natuurlijk), wellicht komen er dan verhalen. ik las trouwens ergens op de site van de haagse bunkerploeg over het verhaal dat er 2 oerlikon kanonnen op het vethardings gebouw stonden en over iemand die nog weet dat zijn vader daar gestationeerd was, en dat kom ik wel op meer plekken tegen, en nergens staat dat ze op het dak van de calve stonden. nu was de vethardings fabriek van calvé of waren ze bezig met overname (weet het niet helemaal zeker) dus ik denk dat daar de verwarring over is ontstaan, vooral omdat de kanonnen zelf van calvé waren.
    naar mijn weten staat dat gebouw er nog (als het diegene is waarvan ik denk dat ze het bedoelen) en kan er wellicht gekeken worden of de foto en het gebouw overeenkomen.
    sowieso ben ik in ieder geval heel erg nieuwsgierig naar deze foto geworden.
    Gr,
    Sander

  5. #15
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    2tL Oerlikon

    is het deze toevallig?

  6. #16
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    Ik kwam trouwens nog dit (bij u waarschijnlijk al bekende) artikel tegen:
    http://www.collectie.legermuseum.nl/...weerdienst.pdf
    er staat dat ook de afdeling den haag op 2 gebouwen kanonnen had staan, er staat alleen niet bij of dit 2 tl no.1's zijn of ander materieel.
    en kwam er ook net achter dat het gebouw waar de calve-kanonnen op stonden er helaas niet meer is, maar dat wist u denk ik al.
    Gr,
    Sander

  7. #17
    Hans Guest

    Standaard

    Hallo Sander,

    Deze foto hebben we ook. We kunnen de gebouwen op de achtergrond niet helder in beeld krijgen. Mijn gevoel zegt mij dat het gebouwen aan de Vliet zijn en dat het inderdaad op het dak van Calvé moet zijn, maar dit is niet met zekerheid te stellen.
    Indien we geen andere foto kunnen krijgen, dan zal deze laatste foto gebruikt worden voor het maken van een opstelling in het nieuwe Nationaal Militair museum te Soesterberg, dat in oktober 2014 zal worden geopend.

    Groeten,

    Hans.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •