Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Favorieten luchtvaartmuseum

  1. #11
    Geregistreerd
    11 maart 2013
    Locatie
    Ceauce Normandie Frankrijk
    Berichten
    17

    Standaard

    Nog een van Cosford

  2. #12

    Standaard Favorieten luchtvaartmuseum

    Prachtig en vooral indrukwekkend was het Smithsonian waar ik in 1959 voor het eerst was.
    Meer musea op dit gebied had ik toen nog niet bezocht.

    Als curiositeit heb ik hier de enige bewaarde foto van die dag; het is helaas niet anders.
    Maar het resultaat mag er zijn:

    Ik vermoed dat ik met mijn Agfa Clack van toen vermoedelijk de allerslechtste foto heb gemaakt van de Spirit of St Louis óóit!

    En dat maakt het nou nèt weer bijzonder...



    Tracker.

  3. #13

    Standaard Favorieten luchtvaartmuseum

    Ik was vorig jaar op Le Bourget in de 'Oude' hal.

    Mooi zichtbaar opgesteld staat daar een aantal spraakmakende Franse producten.
    Handig is de omloop-ballustrade, ideaal voor de fotomakers, en wie is dat niet.

    Maar ik miste iets.
    Ik miste sfeer.

    In 1977 bekeek ik dezelfde 'oude' categorie vliegtuigen.
    Maar die waren toen apart van de modernere luchtvaart onder gebracht.

    In Meudon, ten Zuiden van Parijs, richting Versailles stond een prachtig oud, groot gebouw.
    Het was een hal die deed denken aan de Wereldtentoonstellingshallen uit de negentiende eeuw.
    Groot, Victoriaans, matig verlicht, volgepakt, licht stoffig en een tikje muf.

    Met later aangebracht glas in het dak, waardoor heel veel moois alleen met tegenlicht was te bewonderen.

    Het bewonderen was daardoor minder dan de huidige maatstaven vereisen, maar het had één onvervangbaar aspect:

    Het had een unieke SFEER!

    Ik heb er nog een paar foto's van overgehouden.
    Beperkt belicht, kleurschakeringen in de foto's zelf, die ik niet goed weg krijg.

    Maar ik hoop dat ze nog iets weergeven van de sfeer van toen, slechts 35 jaar geleden.

    De dag na het feestje op Fertes Alais vorig jaar bedacht ik opeens naar deze oude hal te gaan.
    Onvoorbereid, zonder adres, zonder te checken op internet thuis.
    En niet voorzien van mobiel internet.
    Gewoon net als vroeger dus, toen dat nog zo ging.

    Eenmaal in Meudon aangeland begon ik aan diverse 'lokalen' de weg te vragen naar het Musée de l'Air.
    Een of twee verbaasde gezichten kon ik nog billijken, maar na verloop van tijd kwam ik er achter dat ik een idiote vraag aan het stellen was kennelijk.

    Na een hap eten ben ik wat teleurgesteld naar het Noorden gereden.

    Pas thuis kwam ik er achter dat geen enkele Fransman, jonger dan 45 jaar en woonachtig in Meudon zich het oude Musée ook maar enigszins zou kúnnen herinneren....

    Maar ik hád het geprobeerd!

    Hier volgen ze:















    Das war einmal...

    Tracker.

  4. #14

    Standaard

    Hoi Tracker,

    Ja de sfeer, die ontbreek nog al eens. Althans naar mening, want "sfeer" omschrijven is erg lastig. Vorig jaar ben ik 1 week zowel bij het de Haviland museum geweest en het RAF museum Hendon. De eerste vond ik prachtig, het laatste "verschrikkelijk". Allemaal glimmende toestellen in sfeerloze halen tentoongesteld. Bij vele zaken die gerestaureerd worden gaat de beleving van het oud zijn verloren, of het nu om vliegtuigen, auto's of molens gaat. Jammer, maar altijd nog beter dan dat het helemaal verloren gaat.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #15
    Geregistreerd
    11 maart 2013
    Locatie
    Ceauce Normandie Frankrijk
    Berichten
    17

    Standaard

    Ja moet ik helaas met jullie allemaal eens zijn. Maar op Cosford heb je ook de Micheal Beetham hangar waar alle vliegtuigen gerestaureerd worden en zo af en toe is die hagar ook open voor het publiek. Gewoonlijk genoteerd in Flypast of Aeroplane monthly. Daar vind je alles dat niet ten toon gesteld is op het ogenblik zoals de Hampden en Wellington enz. Moet je maar kijken waneer die hangar open is, en dan is er aan de overkant van het vliegveld nog een stotage hangar, waar je van alles vind, Toen ik daar nog werkte ging ik vaak beide hangars in. Met een pas kom je overal binnen en ze kende me natuurlijk ook.

  6. #16
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Luchtvaart musea

    Tijdens da afgelopen zomervakantie ben ik nu zelf in het Tsjechische museum Kbely (Boenkant Praag) geweest.
    Een verslag volgt hieronder. Toegang is Gratis. Parkeren op basis schuin tegenover museum.
    Allereerst; het is groot. 275 toestellen in totaal, waarvan er een 120 te zien zijn. Een 85-tal in diverse hallen binnen en 35 buiten.
    Een 150 in opslag en blijkbaar nog 10 luchtwaardige in actieve.

    Op sommige plaatsen daardoor erg dicht op elkaar en lastig te fotograferen.



    Spad VII



    Letov S-2



    Aero Ap-32



    Boven: Aero A.12

    Onder: Aero B-534 Vanaf hier staan alle teksten boven de foto i.p.v. eronder. Foutje, maar zo makkelijker dan opnieuw beginnen.



    Noorduyn Harvard IIB met Nederlands verleden Dit is de ex. B-67



    Lagg La-7



    Il-2 Sturmovik



    Avia S-199 (Me-109G-K)



    Avia CS-199 (Me-109G-12)




    Avia S-92 (Me-262A-1)
    In de hal was het rampzalig om te fotograferen. Alleen met een trapleer zou je wat kunnen doen. Ik zag een bekleed krukje, maar aangezien er in elke loods een noag stuurskijkende) vrijwilliger zat,
    dacht ik: Laat ik dat maar eerst vragen, in gebarentaal, want Engels was er niet bij natuurlijk.
    Met een minachtend gebaar werd het afgewezen. Ik met de pest in verder. Dan maar met camera boven mijn hoofd op de gok plaatsjes maken.
    Toen de man na een kwartier er achter was, dat ik niets aanraakte of sloopte, kwam hij met een houten stoel aan, die ik mocht gebruiken.
    Dit scheelde aanmerkelijk.
    Later de stoel netjes teruggebracht en vriendelijk bedankt. Hij was super vriendelijk.
    Ik zou hem later nog tegenkomen.



    Avia CS-92 (Me-262B-1A)



    Aero C.3 (Siebel Si-204)



    Yaklovev Yak-17



    Gloster Meteor Mk.8 misschien nog wel door Fokker gebouwd?



    Il-28 Beagle
    De man van de stoel, weet u nog, kwam me roepen. Ik moest met hem mee, achter de hekken langs, naar de Beagle. Ik mocht/moest het inwendige van de Beagle inspecteren.



    Il-28 staartschutters office. Als die binnen was, moest hij die koekenpan aan de linkerkant omdraaien. Dat is zijn stoel.
    Volgens mij heb je weing kans om indien nodig er nog snel uit te komen. Werd hier een tikje claustrofobisch van.



    Ook de bomb-bay moest ik bekijken en fotograferen. Aan de rail in het midden zou ooit een atoombom gehangen hebben.

    Daarna werd ik nog naar een helicopter (Mil-8) gesleept, deur werd opengemaakt, trap uitgeklapt en ik werd naar binnengestuurd om er foto's van te maken.
    De taal is een beetje een barriere, maar ze kunnen dus best heel aardig zijn. Je kan je vergissen dus.




    Tupolev Tu-104A Camel



    Een rij MIG's van 15 tot diverse 21's



    Een klein overzichtje van het depot. Die foto mag je niet maken, schijnt nog militair terrein te zijn.

    Uiteraard was er dus nog veel meer, als iemand foto's van andere toestellen wil zien,
    geef dan maar door, dan zoek ik ze als ik ze heb nog wel op


    Inmiddels ben ik 2 weken geleden, net boven Rome, naar het Italiaanse Luchtmachtmuseum in Vigna di Valli geweest.
    Super. verslag komt nog

    Groeten Stef

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Prachtige foto's Stef ondanks de beperkte ruimte .
    Van mij mag je nog wel meer plaatsen.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •