Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Fokker S.IX

  1. #11
    Brommer Guest

    Standaard Fokker S-9 Staartsectie

    Leuk discussie en mooie (nou ja!?) bezettingstijd foto's jongens.

    Viel me op dat de S-9 met registratie X-3 op de 2e foto en hele andere, meer traditionele, staart heeft. Werd de S-9 ergens later van een andere staartsectie voorzien?
    Jos

  2. #12

    Standaard

    Hoi,

    Net weer terug gevonden op mijn laptop, een paar foto's van de stoel van de S.9. De stoel ligt in het depot van het MLM.

    Groet,

    Mathieu.




    Laatst gewijzigd door Arjan; 2 september 2008 om 12:47

  3. #13
    Geregistreerd
    5 april 2009
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    2

    Standaard Fokker S.9 en de restanten in het MLM

    Na de Tweede Wereldoorlog werden er inderdaad nog 3 Fokker S-9's gebouwd.
    PH-NAR, PH-NAS en PH-NAT
    Deze toestellen werden gebruikt door AEro-Holland N.V. voor rondvluchten en reclamedoeleinden.
    Na de liquidatie van het bedrijf werden twee toestellen gesloopt en het derde verhuisde naar de TH Delft, afdeling vliegtuigbouwkunde.
    Dit was de PH-NAT, c/n 6176 ingeschreven in het Nederlands luchtvaartregister op 16-08-1946 en uitgeschreven op 16-01-1950.
    Nadat er daar ruim tien jaar aangesleuteld was werd in het begin van de jaren zestig dit toestel geschonken aan de JLB groep Twenthe.
    Het toestel is door de JLB opnieuw in de (rode) verf gezet. Dit toestel heeft o.a. deel genomen aan de koninginnenoptocht in 1962 en de carnavalsoptocht in 1964 in Oldenzaal.
    In 1963 was het toestel te zien op de Open Dagen van de KLu op de vliegbasis Twenthe.
    De JLB stalde het toestel bij de zweefvliegers in hun hangaar. Maar toen op een kwade dag de zweefvliegers meer ruimte nodig hadden werd de Fokker S.9 buiten gezet, zonder overleg met de JLB.
    Nadat het toestel enkele weken buiten had gestaan vond de brandweer van de vliegbasis deze oude tweedekker een prachtig oefenobject. Er werd even bij de zweefvliegclub geïnformeerd, maar die vonden alles best.
    En zo kwam er een einde aan de laatste tweedekker van Fokker. Alles wat nog restte was een vliegtuigstoel en enkele delen van de huidbeplating, de motor en het instrumentenpaneel.
    Deze zijn door de JLB Twenthe gered en opgeslagen in hun clubhuis.
    De opvolger van de JLB Twenthe, het L.O.C Twenthe schonk deze onderdelen in maart 1969 aan het MLM, die deze onderdelen voorzag van een lichtblauwe kleur, de kleur van de trainers van de luchtmacht vóór de Tweede Wereldoorlog. En zo werden de laatste onderdelen van de Fokker S.9 ten tentoongesteld als Fokker S.IX.




    Groet


    Leo
    Laatst gewijzigd door Machtrainer; 28 december 2009 om 20:03

  4. #14

    Standaard

    Hoi Leo,

    "mooi" verhaal, alleen jammer dat het het einde betekende van zo'n interessante Fokker! Maar goed, misschien spreekt men er over 100 jaar wel schande van van wat wij nu allemaal slopen/weggooien. Denk maar aan de kerken die gesloopt worden of opel astra's die naar de sloop gaan Zijn er ook foto's bekend van het toestel tijdens de carnaval optocht?

    Chris

  5. #15
    Geregistreerd
    16 oktober 2010
    Berichten
    2

    Standaard

    Mathieu,

    De restanten van de S.9 in het MLM zijn hoogstwaarschijnlijk van de PH-NAT die lange tijd op Twenthe (JLB) heeft gestaan. Ik heb het toestel zelf in de jaren zeventig in rode kleuren op Gilze in opslag gezien. De opslag is naar Soesterberg MLM gegaan. De kans is dus groot dat de restanten die nu in het MLM zijn van dit toestel afkomstig zijn. De foto hierboven in JLB beschildering is omstreeks 1963 gemaakt.
    Zie ook de aanvullingen bij Herman Dekker PH-NAA - PH-NZZ Herman Dekker

    Grt Jan Evert

  6. #16
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Restanten zijn inderdaad al jaren tentoongesteld in het M.L.M.
    Alles wat lichtblauw is.

    Groeten Stef

  7. #17
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker S.9

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brommer Bekijk bericht

    Viel me op dat de S-9 met registratie X-3 op de 2e foto en hele andere, meer traditionele, staart heeft. Werd de S-9 ergens later van een andere staartsectie voorzien?
    Jos
    Jos, Klopt helemaal.
    De X-3 was het prototype van de S.IX met de Genet motor en dit was de oorspronkelijke staart.
    Deze voldeed blijkbaar niet geheel en toen heeft men het stabilo hoger aangebracht en het kielvlak veranderd.
    Bij de S.IX met de Menasco motor heeft men precies hetzelfde gedaan.

    Stef



    Foto's uit eigen collectie.

  8. #18
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Fokker S-9 Staartsectie

    De volgende fotokaart kocht ik in 1950 op Ypenburg van het voormalige Aero Holland:



    Vaag kan men op de romp X-3 lezen. Ik heb daar een paar vragen over:
    1) Er bestaan foto's van een Fokker S-9 met dezelfde registratie met een traditionele Fokker staart sectie Is dit een omgebouwde versie?
    2) Is dit hetzelfde toestel dat naar de jeugd Luchtvaart Brigade is gegaan met een ander registratie?
    Daar ik de kaart van Aero Holland gekocht/gekregen heb, neem ik aan dat dit toestel hun eigendom is geweest. Jan Jr.

  9. #19

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef Bekijk bericht
    Restanten zijn inderdaad al jaren tentoongesteld in het M.L.M.
    Alles wat lichtblauw is.

    Groeten Stef
    Liggen deze resten nog in het depot van het huidige NMM? Op hun website kan ik ze niet vinden namelijk. Kwam dit draadje tegen nadat ik iets gelezen had over de drie naoorlogse S.IX's.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •