Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Voortgang boek- update deel 2

  1. #1

    Standaard Voortgang boek- update deel 2

    Al even geleden postte ik een bericht, om precies te zijn in januari 2011, over de voortgang van het boek dat zal gaan over de D-ontwerpen van Fokker en de bouw van de Koolhoven jager (FK-31). Die post is inmiddels verouderd. En gelukkig maar. Kijk voor die oude post http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...ate-1-a-14815/.

    Inmiddels hebben er vele veranderingen en wijzigingen plaatsgevonden die het boek alleen maar ten goede zijn gekomen. Een daarvan is dat door een artikel in het blad Luchtvaartkennis het hoofdstuk over Fokkerjagers in Amerika in een stroomversnelling is terecht gekomen. Daarnaast zijn er heel erg veel wijzigingen doorgevoerd in de leesbaarheid van het boek. Want dat was niet altijd even prettig.

    Srecko Bradic, Servisch luchtvaartkunstenaar, is bezig met de profiles van de verschillende uitvoeringen van nogal wat Fokker jagers. Die zijn zeer geslaagd geworden, mede dankzij zeer uniek fotomateriaal. Over foto's gesproken is er door de voorlopige sluiting van het Aviodrome archief vertraging gekomen bij het uitzoeken van foto's- maar dat terzijde.

    Helaas staan er nog altijd een heleboel dingen open. Ik laat ze hieronder kort passeren:

    1) Spaanse contacten (voor Fokker D.X en C.IV)
    2) Fotomateriaal (ben o.a. op zoek naar een goede foto van de Dornier do.H. Falke, de Indische Koolhoven FK-31, de Indische Curtiss Hawk en de Russische FOkker D.XI om maar wat voorbeelden te noemen)
    3) Archiefmateriaal met betrekking tot het Vickers House, en later de Nationale Vliegtuig Industrie, waar Koolhoven constructeur is geweest.

    Bij vragen, mail gerust! En als iemand kan helpen, graag!

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hi Jan,
    Goed bezig :-)
    Volgens mij heeft Harry v.d.M. recent nog het Vickers archief bezocht, wie weet kun je hem nog daarover vragen?
    Verder heb ik weinig waar ik je mee kan helpen. FK.31 foto's zoek ik zelf ook :-)

  3. #3
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Het NIMH heeft een behoorlijk aantal FK.31 fotos.

  4. #4
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard fk31

    Deze is ook afkomstig van het NIMH.

  5. #5

    Standaard

    Ha mensen,

    Het NIMH moet ik nog bezoeken. ook wil ik nog contacten met Harry van der Meer. Het Vickers gebeuren is duister, maar heeft ook leuke kanten. Bijvoorbeeld dat er werd ingebroken bij het Vickers House, doordat men overdadig veel luxe in het kantoor had. Omdat er bouwvakkers bezig waren om alles te verbouwen, lieten een of meerdere inbrekers zich insluiten in het gebouw. Vervolgens namen ze bijna alles van waarde mee uit het kantoor, zodat het Vickers House een schadepost van maar liefst 25000 gulden had. Tsja...

    Inmiddels heb ik mijn FK-31 fotoarchief gereorganiseerd en er is geen enkel ander vliegtuig, op de Fokker D.XI na, waarvan ik zoveel foto's heb. Ooit geweten dat de Nationale Vliegtuig Industrie heeft ingeschreven met de FK-31 voor de airrace naar Gothenburg en daarvoor wedstrijdnummer 24 kreeg?!

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    25000 was in die tijd walgelijk veel geld! Daar kon je met gemak vijf heel degelijke huizen voor kopen in die tijd. Uitgedrukt in huidig geld trouwens nog maar twee huizen (!)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Ha mensen,
    Ooit geweten dat de Nationale Vliegtuig Industrie heeft ingeschreven met de FK-31 voor de airrace naar Gothenburg en daarvoor wedstrijdnummer 24 kreeg?!
    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich
    Jan,
    Er waren drie Nederlandse adspirant deelnemers:
    22 Fokker F.VII O. Ballod
    24 F.K.31 Vaughan
    28 Fokker C.IV Grasé en Fokker
    Alleen van de laatste staat de deelname vast: H-NABZ
    In mei 2003 is hierover bericht op ABIX.
    Herman Dekker

  8. #8

    Standaard

    Dag Herman,

    Dat klopt. Ik kwam erachter via een foto, waar vaag het nummer 24 op te lezen was. Op de achterkant ervan stond de datum juli 1924. Omdat Rob Mulder (hoogstwaarschijnlijk) een boek gaat maken over de ILUG, mailde ik hem mijn vooronderstelling. En die bleek juist. De FK.31 heeft inderdaad niet deelgenomen. Het Vaderland van 1 augustus 1923 meld dat de FK.31 eenige rondjes draaide boven Waalhaven toen de deelnemers aan de vlucht Rotterdam - Gothenburg arriveerden.

    Wat is je mailadres trouwens geworden!? Ik kan je niet contacten via het bij mij bekende mailadres.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  9. #9

    Standaard

    Herman, ik kan niet eens reageren op je PM.. Werkt gewoon niet. Heb je een alternatief mailadres?! Heb inmiddels 27 keer geprobeerd in alle mogelijke variaties

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •