Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: North American "Harvard"

  1. #1
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard North American "Harvard"

    Coll. J Wullink.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 juli 2017 om 16:54

  2. #2
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Mooie foto's Jan, zo te zien zijn de Harvard's pas gearriveerd en nog niet voorzien van Nederlandse kentekens.

  3. #3
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Daar ben ik niet zeker van. Op de 2e foto staat een U op de onderkant van de vleugel. Ik denk daardoor dat het Harvards van de Rijksluchtvaartschool zijn.
    Volgens mij zijn dit Amerikaanse Harvards (korte uitlaat en afdekplaten op landingsgestel) en de Harvards van de Klu kwamen dacht ik allemaal uit Canada (Noorduyn, lange uitlaat en zonderde afdekplaten).

    Groeten, Stef

  4. #4
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard Harvards

    You are right. According to Coen van den Heuvels excellent listing of Koninklijke Luchtmacht aircraft 1945-2005 (Flash Luchtvaart Winkel) all the Dutch military Harvards were Noorduyn built. The same applies to those used in the Netherlands East Indies.

  5. #5
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard Texans ipv Harvards

    Beste,

    Het lijkt hier inderdaad om gloednieuwe AT-6A Texans van de Rijks Luchtvaart School te gaan, en de foto is wellicht op Gilze-Rijen genomen. De RLS kreeg later Harvards; hetzelfde type als in gebruik bij de KLu (LSK toen nog), MLD en in Indie. De RLS Texans, met registraties in (m.n) de PH-UBx reeks zijn te herkennen aan de korte uitlaat en schuine (ipv ronde) achterkant van de cockpitkap. De RLS Harvards hadden wat verschillen tov de militaire toestellen; ze hadden wat standaard "kenmerken" die ook op de eerder geleverde Texans zaten; spinner, wieldeuren, andere boordverlichting e.d.

    (Ik ben geinteresseerd, tegen betaling, in afdrukken van de geplaatste foto's).

    m.vr.gr.

    Benno "T6" Goethals, Rijen

  6. #6
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll. J Wullink.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)          
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 juli 2017 om 16:56

  7. #7
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Coll. J Wullink.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 5 juli 2017 om 16:57

  8. #8
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Schitterende palten van die Harvards.
    Doet me denken aan de jaren 60, toen deze kisten vanaf Gilze hier boven de Hoeksche Waard aan het oefenen waren o.a. in een soort van dogfights.
    Kan me het verhaal herinneren dat er eentje terug kwam met een "vogelaanvaring".
    Bleek later een kip te zijn die ze bij laag vliegen bij een boerderij geschept hadden.
    Een kip springt op als hij schrikt, maar natuurlijk geen meters hoog.

  9. #9
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard waar zijn de Harvard foto's gemaakt

    Beste forumlezers,

    Een reeks interessante Harvard plaatjes; deels (al dan niet vanuit een beetje andere hoek) bekend maar ook, voor mij toch, nieuw. En ik kan toch wel stellen dat ik er een "paar" in mijn verzameling heb....
    Even voor de goede orde de locaties waar bovenstaande foto's, naar mijn mening, zijn genomen:
    1. B-133, Alphen a/d Rijn, bij vogelpark Avifauna rond 1966
    2. B-135, kist van de BAFO Deelen ergens in de landing. Toestel werd later PH-BKT en verongelukte op Keiheuvel (B) op 4 februari 1990 met dodelijke afloop voor beide inzittenden.
    3. B-158, op trailer in de hangaar van e Bergingsdienst op Gilze-Rijen, juli/aug 1969. Toestel werd later PH-PPS, G-BBHK en vliegt nu met deze Engelse registratie (en oud serial FH153) vanaf het Poolse Warschau
    4. B-158, van de basisvlucht van ? (Leeuwarden?) ergens in de landing.
    5. B-176 bij de LIMOS in Nijmegen. Toestel is nu na vele omzwervingen, en deel restauraties, ergens in de US beland. Locatie (nog) onbekend.
    6. B-177, als decoy op Leeuwarden. Staat nu als "monument" (en B-77) op Woensdrecht.
    7. B-178, kist van de BAFO Deelen ergens in de landing. Toestel is nu in Maasbracht te vinden.
    8. B-190, als wrak op Ypenburg; 1966/1967?
    9. B-194, kist van de BAFO Deelen op de static van een Klu Open Dag; locatie (mij) onbekend.

    Wie heeft er aanvullingen/correcties op bovenstaande?
    Wie wil er nog oude Harvard plaatjes "delen"?

    m.vr.gr.

    Benno

  10. #10
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Foto 9. is genomen op 8-9-1967.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •