Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Martin B10

  1. #1

    Standaard Martin B10

    Heren (en dames natuurlijk ook)

    Wat is er bekend over het gebruik van de Martin B10 (Nederlandse aanduiding is mij even ontschoten op het moment).
    Toen ik nog in dienst zat (85-4) las ik in de Legerkoerier dat men brokstukken van een Nederlands toestel had gevonden. Een vleugel en andere kleine delen zijn nu te zien in Soesterberg.

    Interessante kist, heeft iemand hier mee informatie over?

    Gr

    Cees

  2. #2
    Geregistreerd
    2 juli 2008
    Locatie
    Riverton, Western Australia
    Berichten
    102

    Standaard Martin B-10 in Dutch service

    I am not aware that the Martin 139 (the cvompany designation of the USAAF's Martin B-10) was in Dutch service in The Netherlands, and I think you are wrong in that respect.
    But the ML-KNIL (Militaire Luchtvaart - Koninklijk Nederlands Indische Leger) flew a large number of the in the Netherlandsv East Indies.
    In 1936 the ML-KNIL ordered 13 Martin 139 WH-1 bombers which were delivered from 19 January 1937 onwards.They had serials M-501/513.
    The next order was for the WH-2 subtype of which 26 were ordered with serials M-514/539. The third order comprised 39 type WH-3 (also known as model 166) with serials M-540/578 with the first delivery in May 1938. This type was externally different as it had a long continuous canopy rather than two separate canopies as for the previous types.
    The final batch of 40 types WH-3As was given serials M-579/5118 with the first one being delivered in December 1938. Of these aircraft M-5100/5118 were initially serialed M-600/618 but these serials were changed on 16 August 1940 in accordance with the formalisation of the serialing system.
    Parts of M-5115 were eventually recovered and were displayed at the MilitaireLuchtvaartMuseum, Soesterberg, The Netherlands.I do not know if the parts are still there. This particular aircraft crashed on 28 December 1941 at Miri, in British North Borneo.

  3. #3

    Standaard

    Enige foto's van de cockpit van de B10, helaas een vrijwel vergeten toestel in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.


    voorste cockpit links.


    voorste cockpit rechts


    Achterste cockpit ( 2e piloot )

    Helaas weet ik niet echt veel van de operationele kant van het toestel, wel weet ik dat er B10 gebruikt zijn voor de verdediging van Singapore en dat een aantal door de Jappen buitgemaakte B10's aan Birma geleverd zijn.

    Chris

  4. #4
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Ik snap niet helemaal het concept van 2e piloot.

    Moet haast onmogelijk zijn om de kist vanuit die positie te landen. Het zal meer zijn dat op lange vluchten de piloot de bediening kan overgeven maar meer dan dan rechtuit vliegen zou ik niet willen doen

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •