Pagina 45 van 52 EersteEerste ... 35 43 44 45 46 47 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 441 t/m 450 van 517

Discussie: Wat voor een luchtvaart boek leest u nu?

  1. #441

    Standaard

    Een aanrader.
    Mvg, Ronald


    Onder de vleugels van Göttingen
    Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog

    In mei 1940 benaderde het ‘Reichsluftfahrtministerium’ het Nationaal Luchtvaartlaboratorium NLL in Amsterdam om voor hun Duitse collega’s van de Aerodynamische Versuchsanstalt AVA in Göttingen aerodynamisch onderzoek op het gebied van de luchtvaart te doen. De betrokken wetenschappers kenden elkaar door hun wetenschappelijk werk.

    Het NLL stond daardoor voor de pijnlijke keuze: wel of niet meewerken met de bezetter. Men besloot tot het eerste zolang het werk maar ‘wetenschappelijk’ was.
    Dit boek geeft een verrassend beeld van twee onderzoeksinstituten, AVA en NLL in oorlogstijd. Zij gebruikten elkaar en hielden elkaar voor de gek. Er werd gewerkt, naar later bleek, aan geavanceerde Duitse vliegtuigprojecten. Tegelijkertijd waren de commercieel directeur en een aantal medewerkers actief in het verzet. En bereidde men zich voor op de wederopbouw na de oorlog.
    Bram Elsenaar begon zijn loopbaan bij het NLR met onderzoek in dezelfde windtunnel die tijdens de oorlog zo belangrijk was geweest. Van zijn hand verscheen ook het boek: “0.2<Ma<4.0 – 50 years high speed wind tunnel testing in The Netherlands” (2012) en diverse artikelen over luchtvaartonderzoek bij het NLR.

    Auteur: Bram Elsenaar
    ISBN: 9789463389761



    Naam: Elsenaar.jpg
Bekeken: 364
Grootte: 190,2 KB
    Laatst gewijzigd door Classic; 6 november 2020 om 12:16

  2. #442
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Stond al op mijn lijstje Ronald. Verschijnt deze maand.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.

  3. #443
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: jongens, az.jpeg
Bekeken: 363
Grootte: 212,8 KB Naam: jongens, vz.jpeg
Bekeken: 360
Grootte: 370,1 KB

    "Jongens, ik moet gaan zwemmen". Pier Pennings. Stichting Traveling Light Art Projects, 2019. ISBN 9 789090 320656. Wat groter geplaatst zodat de tekst op de achterzijde nog leesbaar is.
    Pocket. Voor- en achterzijde hebben een uitvouw met illustratie. Afmetingen omslag: 14,3 x 21 cm, binnenwerk in de breedte een factie minder. 58 blz.

    Geen dikke pil dit keer maar slechts 58 blz. Het boekje gaat over het korte maar intense leven van Bram Pennings geschreven door neef Pier. Op 28 april 1941 crashte Bram met zijn Spitfire na een aanval op Vlissingen en verloor daarbij het leven.
    Deze geschiedenis was me onbekend en ben dus zeer tevreden met dit boekje dat wel een foutje met zich draagt. De fotobijschriften zijn in een zeer klein corps en lichtgrijs afgedrukt. Ik had daar grote moeite mee.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 november 2020 om 16:22

  4. #444

    Standaard

    Voor de zweefvliegers onder ons en iedereen die geinteresseerd is in de historie van de Nederlandse zweefvliegerij.

    Naam: Vliegen als een vogel (small) 2.jpg
Bekeken: 339
Grootte: 11,7 KB

  5. #445
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Dank je Jan. Correctie mooi gelukt v.w.b. de plaatsingsgrootte van de foto, ik zag nog net de vorige, de zeer grote afbeelding.
    Deze titel stond ook op mijn lijstje, in september verschenen. Wordt a.s. maandag bezorgd.
    Ben benieuwd.

    Het is wel vreemd met al de vooraankondigingen van titels.
    Men maakt nu al reclame met "Boven de Antillen" van Gerard Casius. Verschijningsdatum 25 september 2021.
    En zo zijn er meer voorbeelden.
    Jan Grisnich met "4de Ja.V.A." op 24 maart 2021 valt nog te begrijpen.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 november 2020 om 16:38

  6. #446
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Inderdaad is het zweefvlieghistorieboek van good old Wim Adriaansen de moeite waard. Via de Bruna website kan je de eerste 20 bladzijden laagladen. En dat smaakt naar meer.

    Adri

  7. #447

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Stond al op mijn lijstje Ronald. Verschijnt deze maand.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Beste Ruud,

    Ik heb hem al vorige week gekregen van Bram Elsenaar.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  8. #448
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Vliegen als een vogel, az kopie.jpg
Bekeken: 302
Grootte: 296,4 KB Naam: Vliegen als een vogel, vz.jpeg
Bekeken: 284
Grootte: 317,7 KB

    Nog op zaterdag bezorgd i.p.v. de aangegeven maandag. Wat groter afgebeeld zodat de tekst op de achterzijde nog net leesbaar is.
    "Vliegen als een vogel - De historie van het Nederlandse zweefvliegen". Wim Adriaansen. Stichting Historisch Zweefvliegarchief, 2020. ISBN 9789083070650.
    Hardback zonder stofomslag. Afmeting binnenwerk: A4. 232 blz. Geïllustreerd. Platte tekst is tweekoloms.
    Inhoud: 1. Beginjaren // 2. Jaren twintig // 3. 1930-1932 // 4. Jaren dertig // 5. De oorlog en daarna // 6. Als een vogel // Noten, Afkortingen, Literatuur, Personenregister.
    Het boek ziet er goed uit, nu nog lezen. Wat opvalt is dat er geen enkele kleurenfoto in voorkomt.

    Groet Ruud en "Stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 8 november 2020 om 12:08

  9. #449
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto. NLL, az.097.jpg
Bekeken: 239
Grootte: 442,5 KB Naam: Foto. NLL, vz.096.jpg
Bekeken: 256
Grootte: 323,2 KB

    Vandaag ontvangen.
    "Onder de vleugels van Göttingen - Het Nationaal Luchtvaartlaboratorium in de Tweede Wereldoorlog". Bram Elsenaar. Uitgeverij Aspekt, 2020. ISBN: 978-94-6338-976-1.

    Paperback. Afmetingen: 17x24x2,2 cm. 336 blz. Geïllustreerd. De platte tekst is 1-koloms van 13,1 cm in blokvorm met extra interlinie.
    Inhoud: 1. Inleiding // 2. Luchtvaartresearch in Nederland // 3. Luchtvaartresearch in Duitsland // 4. De meidagen van 1940 // 5. INTERMEZZO: Werken onder Duitse bezetting // 6. Het eerste oorlogsjaar // 7. INTERMEZZO: Het NLL in cijfers // 8. Nederlandse opdrachten // 9. Duitse opdrachten // 10. De 'Beauftragte' Käufl // 11. Tot Dolle Dinsdag, 5 september 1944 // 12. Het laatste jaar: september 1944 tot mei 1945 // 13. Rond de bevrijding // 14. De oorlog voorbij // 15. EPILOOG: Twee parallelle werelden // Bijlagen: A. Begrippenlijst - B. Afkortingen - C. De windtunnel: werking en gebruik - D. Personenregister - E. Lijst van alle AVA opdrachten - F. Lijst van alle voor Duitsland in de oorlog gemaakte rapporten - G. Geraadpleegde bronnen - H. Geraadpleegde literatuur - I. Fotoverantwoording // Noten - Over de Auteur.
    De meeste hoofdstukken hebben een onderverdeling.

    Bij het doorkijken heb ik al enige bladzijden gelezen. Ik vind het een interessant boek. Jammer dat het een paperback is, dus... voorzichtig bij het lezen en het niet helemaal plat willen hebben.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 november 2020 om 10:16

  10. #450

    Standaard

    Jammer dat het een paperback is, dus... voorzichtig bij het lezen en het niet helemaal plat willen hebben.
    Ik heb in principe niets tegen een paperback als het een boek is wat ik niet vaak in moet zien.

    Wat ik niet begrijp is waarom men een vrij dikke paperback van 336 bladzijden uitgeeft die maar 17 x 24 cm groot is.
    Waarom niet A4 formaat zodat het aantal bladzijden daalt naar 220 en het boek beter open blijft liggen zonder risico de rug te breken.
    Zou dat werkelijk zoveel meer kosten?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •